Linia AirAsia odebrała w Hamburgu pierwszego z 353 zamówionych airbusów A321neo. Maszyna numer jeden tego typu dla przewoźnika to samolot w specjalnym malowaniu o numerze seryjnym MSN9139 i rejestracji 9M-VAA napędzany silnikami CFM International LEAP-1A.
Przygotowanie do służbyNowa maszyna została przebazowana z Hamburga do Kuala Lumpur, do głównej bazy technicznej i pasażerskiej AirAsia, gdzie przygotowano ją do lotów z pasażerami. Jako nowy typ we flocie samolot musiał przejść także specjalną akceptację dostawy. Nowe A321neo rozpoczną zastępowanie we flocie najstarszych airbusów A320. Dzięki 236 fotelom - o 27 proc. większa pojemność pokładu w porównaniu z obecną flotą A320 AirAsia (180 foteli) i A320neo (186 foteli) - A321neo umożliwi AirAsia zaspokojenie silnego stałego popytu w całej siatce połączeń przy znacznej wydajności operacyjnej i stworzy możliwości dodawania nowych miast, oszczędzając dodatkowo ponad 10 proc. paliwa.
Flota AirAsia składa się obecnie z 96 samolotów: 66 airbusów A320, 29 A320neo oraz jednego A321neo. Natomiast flota całej grupy AirAsia to 277 airbusów: 198 A320, 30 A320neo, jeden A321neo, 36 A330-300 oraz dwa A330-900neo.
Gdzie polecą najnowsze maszyny?Według najnowszych informacji nowe maszyny zainaugurowały loty z pasażerami wczoraj (23 listopada). Pierwsze trasy na jakich polecą A321neo AirAsia to:
- Kuala Lumpur – Kuching,
- Kuala Lumpur – Kota Kinabalu,
- Kuala Lumpur – Singapur,
- Kuala Lumpur – Bangkok,
- Kuala Lumpur – Shenzhen.
O rodzinie A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 100 firm i linii lotniczych zamówiło 7022 maszyny z rodziny A320neo, to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.