Linie Air Zimbabwe sprzedadzą dwa pasażerskie boeingi 777-200ER, co odzwierciedla długotrwałe wyzwania finansowo-operacyjne z jakimi mierzy się afrykański przewoźnik. Zimbabweński operator padł ofiarą niekompetencji zarządzających, korupcji i politycznej ingerencji.
Szerokokadłubowe samoloty amerykańskiej produkcji, pierwotnie nabyte od Malaysia Airlines w celu ożywienia potencjału lotniczego Zimbabwe, zostaną teraz sprzedane na zasadzie „tak jak jest”. Boeingi (Z-NBE, Z-RGM) od października 2020 roku, kiedy zostały pozyskane, nie wykonują (i nigdy nie wykonywały) regularnych operacji z pasażerami – maszyny są zaparkowane na płycie postojowej międzynarodowego lotniska im. Roberta Gabriela Mugabe w Harare.
Operator ze śródlądowego państwa w południowej Afryce musi radzić sobie z rosnącym długiem, przeszkodami operacyjnymi i latami złego zarządzania. Pomimo wysiłków zmierzających do odnowienia floty i przywrócenia pozycji konkurencyjnej regionalnym liniom lotniczym, flagowemu przewoźnikowi z Zimbabwe nie udało się odwrócić sytuacji. Sprzedaż boeingów 777 – niegdyś postrzeganych jako symbol nowego rozdania – stanowi weryfikację realiów zimbabweńskiego operatora.
Linie lotnicze Air Zimbabwe miał ambitne plany rozszerzenia sieci tras długodystansowych w ramach inicjatywy Zimbabwe Airways w 2017 roku, lecz ciągła niestabilność gospodarcza, nadmierna ingerencja polityczna i korupcja na stanowiskach kierowniczych stłumiły pożądany rozwój. Zadłużenie zagraniczne przewoźnika przekroczyło już 30 milionów dolarów amerykańskich, a niemożność znalezienia partnera strategicznego zmusza Air Zimbabwe do zbywania cennych aktywów – jest to jedyna droga na szybkie pozyskanie gotówki potrzebne do spłacenia wymagalnych wierzytelności i utrzymania się na powierzchni.
Zimbabweński flagowiec był kiedyś szanowaną marką na afrykańskim niebie W momencie uzyskania niepodległości w 1980 roku linie lotnicze posiadały dobrze utrzymaną flotą 15 samolotów, która składa się z w tym pięć boeingów 720, trzech Viscounty 700 i siedmiu Hawkerów Siddeley HS 748. Operator zbudował dobrze rozwinięta sieć połączeń regionalnych, szczycił się doskonałymi standardami bezpieczeństwa, mając rzeszę lojalnych pasażerów, dla których Harare było głównym hubem przesiadkowym w czasie podróży regionalnych, lecz dekady kumoterstwa i synekur oraz złego zarządzania całkowicie zniszczyły wizerunek i pozycję zbudowaną przed laty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.