Linie lotnicze Air France uruchamiają program „Air France ACT”, który określa nową strategię redukcji emisji CO2, opierającą się na trzech głównych celach.
W pierwszej kolejności, ograniczenie emisji bezpośrednio generowanych przez operacje lotnicze Air France. Po drugie, ograniczenie emisji pośrednich w łańcuchu dostaw, które są generowane przed i po operacjach lotniczych. Ponadto wsparcie projektów, które mają na celu pochłanianie CO2 z atmosfery.
„Air France ACT” ucieleśnia przejrzystą, realistyczną i naukowo popartą strategię zaadaptowaną do działalności linii, która prowadzi do transformacji jej działalności względem środowiska, poprzez konkretne i wymierne działania. Dekarbonizacja lotnictwa jest trudna i wymaga czasu. Proces ten opiera się na ścisłej współpracy między różnymi podmiotami: producentami samolotów i silników, dostawcami paliwa, portami lotniczymi, kontrolą ruchu lotniczego, organami władzy, jak też instytutami badawczymi i naukowymi.
Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019. Obrany cel nie obejmuje tak zwanych działań kompensujących, ale wyłącznie metody prowadzące do redukcji emisji bezpośrednich i pośrednich. Oznacza to odpowiednio 12-procentowy spadek całkowitej emisji generowanej przez firmę w okresie 2019-2030, zgodnie z oczekiwanymi zmianami w działalności i po uwzględnieniu 6-procentowej redukcji osiągniętej już w latach 2005-2019.
Obrany kierunek zmian opiera się na naukowej metodzie oceny opracowanej przez niezależną organizację referencyjną SBTi (inicjatywa Science-Based Target), której została przedłożona celem zatwierdzenia. SBTi - Science Based Targets to wspólna inicjatywa CDP (organizacji non-profit promującej mierzenie śladu środowiskowego działań firm i organizacji), ONZ Global Compact i WWF, która wyznaczyła poziom redukcji emisji CO2, jaki musi osiągnąć sektor transportu lotniczego, zgodne z porozumieniem paryskim.
Zerowa emisja netto do 2050 rokuAir France dąży do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 roku. Będzie to realizowane po pierwsze poprzez drastyczną minimalizację emisji CO2 z własnej działalności. Po drugie, pozostałe wygenerowane przez Air France emisje mają być zneutralizowane poprzez zaangażowanie w projekty, które mają na celu pochłanianie CO2 z atmosfery (w ilościach równych pozostałym emisjom każdego roku).
Linie znad Sekwany pracują nad zdefiniowaniem precyzyjnej i weryfikowalnej ścieżki dekarbonizacji do 2050 roku, w oparciu o zestaw hipotez – w szczególności dotyczących ewolucji ruchu lotniczego – który może się różnić. Dlatego jest to proces podlegający zmianom, ale zawsze ustalany zgodnie z wyznacznikami naukowymi, tak jak ma to miejsce w przypadku strategii na 2030 roku.
Pięć priorytetowych działań w celu redukcji (i uniknięcia) emisji CO2Air France uruchamia wszystkie dostępne sposoby dekarbonizacji. Pierwszym jest
modernizacja floty z wykorzystaniem paliwooszczędnych samolotów nowej generacji, takich jak
Airbus A220, Airbus A350, których eksploatacja pozwala na obniżenie emisji CO2 nawet do 25 procent i redukcję hałasu średnio o 33 procent. Obecnie tego typu samoloty stanowią 7 procent floty Air France. Do 2030 roku, dzięki inwestycjom w wysokości jednego miliarda Euro rocznie, które są zaplanowane do 2025 roku, nowe energooszczędne samoloty będą stanowiły 70 procent floty Air France.
Drugim jest
zwiększone wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), które umożliwia obniżenie emisji CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia. Paliwa te powstają w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Zgodnie z francuskimi przepisami, od 1 stycznia 2022 roku wszystkie loty Air France rozpoczynające się we Francji korzystają z paliwa zawierającego ekwiwalent 1-procentowej domieszki SAF. Celem linii jest zwiększenie udziału SAF we wszystkich swoich lotach do 10 procent do roku 2030, a następnie do 63 procent do roku 2050.
Trzecim jest
stosowanie rozwiązań w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i procedur ograniczających zużycie paliwa, takich jak między innymi: techniki ekopilotażu, w ramach możliwości kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu z użyciem sztucznej inteligencji, podchodzenie do lądowania w trybie ciągłym we ścisłej współpracy z kontrolą ruchu lotniczego. Wspomniane działania,
które są możliwe dzięki odpowiednio przeszkolonym załogom, pozwalają obniżyć emisję CO2 średnio o 2-3 procent w ciągu roku.
Czwartym jest
wprowadzenie bardziej odpowiedzialnej oferty cateringowej w celu zmniejszenia śladu węglowego. Zarówno na pokładach samolotów, jak też w salonach lotniskowych, Air France stara się serwować jak najwięcej lokalnych i sezonowych produktów. Ponadto, aby ograniczyć do minimum marnotrawstwo żywności, linie proszą pasażerów klasy z biznes na lotach dalekiego zasięgu o wstępną preselekcję dań. Trwa też proces wycofywania jednorazowych naczyń. Do końca 2022 roku Air France wyeliminuje 90 procent plastikowych naczyń jednorazowego użytku w porównaniu z 2018 roku. Wcześniej przewoźnik
zastąpił wszystkie plastikowe kubki, sztućce i mieszadełka, naczyniami wykonanymi z alternatywnych, przyjaznych środowisku materiałów.
Piątym wreszcie jest
rozwój transportu intermodalnego, aby klienci mieli możliwość wyboru niskoemisyjnych, alternatywnych środków transportu, zwłaszcza w przypadku podróży na krótkich dystansach, przy wzmocnionej współpracy między Air France i SNCF.
Air France obserwuje zmieniające się trendy w zachowaniu swoich klientów, zwłaszcza w odniesieniu do planowania podróży. Linie znad Sekwany deklarują, że będą dostosowywać swoje usługi, aby wspierać swoich pasażerów, bez względu na to czy zdecydują się podróżować rzadziej, czy planować dłuższe wyjazdy lub łączyć podróże służbowe z prywatnymi. Przewoźnik chce udostępnić im narzędzia do realizacji podróży, zgodnie z ich preferencjami, jak też dalej inwestować w program zrównoważonego paliwa lotniczego, poza obowiązującymi wymogami.