Air China Cargo podpisała umowę zakupu sześciu airbusów A350F, stając się pierwszym klientem, który zamówił całkowicie nowy model A350F w Chinach kontynentalnych. Transakcja sięga wartości 4,65 mld dolarów według cen katalogowych producenta.
Tym samym potwierdziły się wcześniejsze informacje w tym temacie, gdzie zgodnie z informacją opublikowaną na giełdzie w Shenzhen, zamówienie obejmuje sześć sztuk oraz cztery kolejne maszyny jako opcję. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2029–2031.
- Cieszymy się, że możemy powitać Air China Cargo jako najnowszego klienta modelu A350F. Model A350F zapewni wydajność i osiągi nowej generacji, a także nowy poziom pojemności i niespotykaną dotąd elastyczność załadunku. Z niecierpliwością czekamy na płynną integrację z działalnością Air China Cargo – powiedział Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa ds. sprzedaży samolotów komercyjnych.
Przewoźnik podkreślił, że inwestycja jest zgodna z planem rozwoju spółki oraz aktualnym zapotrzebowaniem rynku i przyczyni się do optymalizacji struktury floty oraz długoterminowego uzupełnienia zdolności przewozowych. Air China Cargo dodała, że zamówienie umożliwi budowę floty dużych i średnich frachtowców, odpowiadającej na potrzeby rynku i klientów, sprzyjając stabilnej działalności operacyjnej w długim okresie.
- Wprowadzenie A350F do naszej obecnej floty samolotów transportowych przyczyni się do zwiększenia wydajności eksploatacji. Model A350F zwiększy zdolność Air China Cargo do przeciwstawiania się ryzyku w ramach długoterminowej, stabilnej działalności – powiedział Wang Hongyan, wiceprezes Air China Cargo.
Zamówienie jest znaczącym wzmocnieniem dla programu A350F, który w ostatnich miesiącach doświadczył redukcji zamówień. W tym roku
Air Lease Corporation oraz Air France-KLM ograniczyły swoje zaangażowanie w projekt o łącznie dziewięć samolotów. Na koniec października Airbus posiadał 65 potwierdzonych zamówień na A350F, w tym m.in. 10 egzemplarzy zamówionych podczas paryskiego salonu lotniczego w czerwcu przez saudyjskiego leasingodawcę
Avilease.
Producent planuje rozpocząć dostawy pierwszego frachtowca napędzanego silnikami Rolls-Royce Trent XWB-97 w drugiej połowie 2027 r. Obecnie pierwszy egzemplarz przeznaczony do testów znajduje się w końcowej fazie
montażu na linii FAL A350 w Tuluzie.
Air China CargoAir China Cargo od tego roku obsługuje wszystkie samoloty towarowe w północnych, wschodnich, południowych i południowo-zachodnich Chinach. Otworzyła również 25 tras towarowych do głównych regionów i miast na całym świecie, w tym do Azji i Pacyfiku, Europy, Ameryki i Bliskiego Wschodu. Sieć dedykowanych samolotów towarowych i pasażerskich linii jest dodatkowo uzupełniona przez ponad 1,5 tys. globalnych tras transportu drogowego.
A350FNowy A350F zapewni wydajność i wybór samolotu najnowszej generacji na rynku dużych frachtowców. Dzięki niezrównanej wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii, A350F będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku producent zaprezentował także
makietę (mock-up) swojego nowego frachtowca A350F, która pokazuje, że kluczową cechą nowego samolotu są bardzo duże drzwi ładunkowe na głównym pokładzie. Do końca lipca br. Airbus sprzedał 1 445 airbusów A350, w tym 74 maszyny A350F. W tym roku francuska
firma logistyczna CMA CGM ogłosiła, że w 2027 r. zostanie pierwszym klientem nowego A350F.