Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

Aerofłot już nie jest wizytówką Rosji. To symbol izolacji agresora


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2022-05-24 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/Bloomberg

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aerofłot już nie jest wizytówką Rosji. To symbol izolacji agresora
fot. Aerofłot
Linie lotnicze Aerofłot były przez jakiś czas wizytówką Rosji, pokazując jednocześnie, że państwowa firma z tego kraju może zaoferować usługi międzynarodowe w branży turystycznej na najwyższym poziomie. Od początku wojny w Ukrainie stały się jednak symbolem izolacji agresora - analizuje "Bloomberg".
Obłożona sankcjami grupa Aerofłot, uwzględniając zależne niskokosztowce Rossija i Pobeda, przewiozła w marcu bieżącego zaledwie 189 tys. pasażerów. Wynik jest o połowę gorszy od uzyskanego przed rokiem w tym samym okresie. Narodowy przewoźnik Rosji lata aktualnie do zagranicznych miejsc docelowych w jedynie trzynastu krajach świata. Przed inwazją wojsk Putina w Ukrainie obsługiwał natomiast destynacje w 56 państwach globu.

Powrót do sowieckiej przeszłości

Były już prezes Aerofłotu Michaił Połubojarinow zapytany przez "Forbes" o powody niedawnej rezygnacji odparł, że nie uważał się za odpowiednią osobę do kierowania firmą, której strategią miała być międzynarodowa ekspansja, a nie tak jak teraz głównie krajowy rynek, dodatkowo polegający na samolotach rodzimej produkcji. To aż za bardzo przypomina powrót do sowieckiej przeszłości, ocenia "Bloomberg".

– Aerofłot budowano zgodnie z globalnymi standardami, ale będzie cieniem samego siebie, zdolnym do lotów tylko do tych części świata, które chcą robić interesy z Rosją – uważa Christopher Granville z londyńskiej firmy konsultingowej TS Lombard. – To jest teraz zwierciadło całej rosyjskiej gospodarki, odciętej od europejskich systemów – dodał Granville.

Problemy Aerofłotu będą tylko narastać, ponieważ zdecydowana większość z ponad 350 samolotów grupy, to maszyny Airbusa i Boeinga. Ze względu na sankcje grozi im deficyt części zamiennych. Przewiduje się, że jeszcze latem bieżącego roku narodowy przewoźnik Rosji rozpocznie proces "kanibalizacji" znacjonalizowanych dekretem Putina odrzutowców dwóch największych producentów.

Dodatkowo strat nie są w stanie zrekompensować rodzime Suchoje Superjet czy Irkuty MC-21, których budowa oparta jest na... zagranicznych kompozytach. Przesunięcie dostaw o co najmniej dwa lata tych drugich wymienionych samolotów potwierdził nawet na początku wiosny wicepremier Jurij Borysow. Według serwisu "Cirium" plany dotyczące budowy krajowych silników do Suchojów i MC-21 są bardzo odległe. Zamiast tego Rosja planuje zwiększyć produkcję Tupolewa Tu-214 oraz Iłów-96.

– Nowe Tu-241 trafiły w ciągu pięciu ostatnich lat zaledwie do pięciu klientów. Dlaczego? To prostu bardzo niekonkurencyjny samolot zarówno pod względem osiągów, jak i wydajności – zwraca uwagę Rob Morris, ekspert serwisu "Cirium".

Ambitne cele na śmietniku

Aerofłot pomimo kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 zamierzał zwiększyć liczbę przewiezionych pasażerów z 61 mln rocznie, osiągniętych przed trzema laty, do 130 mln w 2028 roku. Kluczem miało być strategiczne położenie Moskwy, której lotniska miały być pomostem dla długodystansowych rejsów między Europą i Azją. Ambitne cele trafiły jednak na śmietnik.

Narodowy przewoźnik Rosji odmówił publikacji wyników finansowych za pierwszy kwartał 2022 roku. Członkostwo w sojuszu SkyTeam zostało zawieszone, a Sabre i Amadeus, czyli firmy obsługujące rezerwacje, rozwiązały stosowne umowy. Długoterminowy kontrakt sponsorski zerwał także słynny angielski klub piłkarski Manchester United.

– Aerofłot będzie w najbliższych latach w bardzo dużym stopniu tylko krajowym przewoźnikiem – podsumował Arnold Barnett, ekspert ds. bezpieczeństwa lotniczego w MIT Sloan School of Management.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

Virgin Atlantic dołączy do sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Virgin Atlantic dołączy do sojuszu SkyTeam

27 września 2022

Emirates zwiększą liczbę lotów do trzech miast w RPA

Pasażer i linie lotnicze

Emirates zwiększą liczbę lotów do trzech miast w RPA

27 września 2022

CPK: Plan Generalny i etapy rozwoju lotniska. Otwarcie w 2028 roku

Infrastruktura i lotniska

CPK: Plan Generalny i etapy rozwoju lotniska. Otwarcie w 2028 roku

27 września 2022

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

27 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5