Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-08-09 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
Embraer ERJ-145 w barwach PLL LOT fot. Piotr Bożyk
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
20 lat współpracy Embraera i LOT-u (Zdjęcia)
Minęło już 20 lat od dostawy pierwszego Embraera do floty LOT-u. Jednak początek współpracy sięga stycznia 1999 r. kiedy to przewoźnik podpisał umowę zakupu sześciu ERJ-145 wraz opcjami na kolejnych sześć maszyn tego typu. Zapraszamy na nasze podsumowanie tych 20 lat.
20 lat jak jeden dzień

Wszystko się zaczęło w styczniu 1999 r. kiedy LOT podpisał umowę zakupu sześciu ERJ-145 (Embraer Regional Jet) wraz z sześcioma opcjami na samoloty tego typu. Pierwszy "Ołówek", bo tak były nazywane te samoloty ze względu na swój kształt kadłuba, o rejestracji SP-LGA wylądował w Warszawie 5 sierpnia 1999 r., kolejny drugi SP-LGB pojawił się 24 sierpnia 1999 r. Pierwszą trasą na jakiej poleciał nowy nabytek LOT-u było połączenie Warszawa - Zurych (prawdopodobnie 8 lub 9 sierpnia 1999 r.).

- Pierwszy kontrakt z Embraerem LOT zawarł 21 stycznia 1999 roku. Pozyskaliśmy wtedy sześć egzemplarzy samolotów Embraer EMB 145, stając się jednym z pierwszych regularnych operatorów tych maszyn w Europie - powiedział nam Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT.

W czerwcu 2000 r. obie firmy ogłosiły wykorzystanie sześciu opcji i zakup kolejnych trzech ERJ-145. Dzięki temu zamówieniu LOT zwiększył wtedy swoje zamówienie do łącznej liczby 15 samolotów tego typu. Ostatecznie we flocie przewoźnika operowało łącznie 14 maszyn ERJ-145. Posiadały one następujące rejestracje: SP-LGA, SP-LGB, SP-LGC, SP-LGD, SP-LGE, SP-LGF, SP-LGG, SP-LGH, SP-LGI, SP-LGK, SP-LGL, SP-LGM, SP-LGN oraz SP-LGO. Warto wspomnieć, że przez kilka lat był to najliczniejszy typ samolotu we flocie LOT-u. Pozwolił także przewoźnikowi na powrót maszyn odrzutowych na trasy krajowe, które w latach 90-tych były zdominowane przez ATR-y Eurolotu. W kwietniu 2011 r., po 12 latach służby, maszyny zostały oficjalnie pożegnane.

Kilkakrotnie ERJ-145 pełnił również rolę tzw. OrkiestroLOTu czyli samolotu udekorowanego w serca na potrzeby WOŚP. To na jego pokładzie Jurek Owsiak podróżował po Polsce i otwierał kolejne finały Orkiestry.

- To już dwie wspólne dekady Polskich Linii Lotniczych LOT i Embraera. Dwadzieścia lat temu pierwszy ERJ-145 LOT-u poleciał z Warszawy do Zurychu. Chociaż od tego czasu flota ERJ została wycofana z eksploatacji, dziś linie lotnicze latają 37 Embraerami z rodziny E-Jet. Wiele z tych samolotów pomaga linii w budowie nowego węzła komunikacyjnego w Budapeszcie, ale także rozwija hub w Warszawie. To wspaniałe partnerstwo. Oby na kolejne 20 lat lub jeszcze dłużej! - powiedział John Slattery, prezes Embraer Commercial Aviation.

Pierwszy E-Jet na świecie w PLL LOT

Dokładnie 8 marca 2004 r. do floty PLL LOT trafił pierwszy z zamówionych w 2003 r., embraerów E170. LOT był pierwszym klientem programu E-Jetów, natomiast ówczesne US Airways, które odebrały samolot E170 kilka godzin później, były pierwszym klientem w USA. LOT został także pierwszą linią na świecie, która wykonała 17 marca 2004 r. pierwszy lot komercyjny Embraerem 170 (SP-LDA) na trasie Warszawa - Wiedeń.

- W kolejnych latach konsekwentnie powiększaliśmy flotę Embraerów. Ich niezawodność, dobre wyniki operacyjne i zadowolenie Pasażerów były dla nas kluczowe, dlatego też zdecydowaliśmy się w 2003 r. jako pierwsza linia lotnicza na świecie wdrożyć Embraery serii E-jet. Stały się one największym sukcesem komercyjnym Embaera, dominując ruch regionalny bardzo udanymi modelami E170, E175, E190 i E195. Dziś w LOT-owskiej flocie jest 37 tych nowoczesnych maszyn. Posiadanie tych samolotów pozwoliło nam w ciągu ostatnich 3 lat nie tylko zwiększyć liczbę połączeń z 41 do 111, ale także w 2018 roku przewieźć 8,9 mln Pasażerów, o 2 mln więcej niż rok wcześniej, dwa razy więcej niż 3 lata temu – dodał Milczarski.

LOT jest użytkownikiem wszystkich wersji popularnych E-Jetów. Obecnie we flocie LOT-u jest 37 brazylijskich samolotów: sześć E170, 12 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), cztery E190 oraz 15 E195.

- E-Jety zrewolucjonizowały rynek średnich odrzutowców przez wprowadzenie bardziej przestronnej kabiny w celu zwiększenia komfortu pasażerów. W ciągu tych 15 lat Embraer stale pracował na rzecz poprawy rodziny E-Jet poprzez doskonalenie jego wydajności i zmniejszania kosztów operacyjnych. Nasi klienci mają najlepszy produkt do 130 foteli i jedne z najlepszych usług wsparcia operacyjnego w branży. Cieszymy się także polski LOT odegrał tak ważną i kluczową rolę w naszym projekcie - powiedział nam Paulo César de Souza e Silva, były prezes Embraer Commercial Aviation, który podpisywał pierwszy kontrakt z LOT-em oraz uczestniczył w pierwszych dostawach.
  • Embraer E170 - pierwsza dostawa 8 marca 2004 r.
  • Embraer E175 - pierwsza dostawa 25 kwietnia 2006 r.
  • Embraer E190 - pierwsza dostawa 17 grudnia 2018 r.
  • Embraer E195 - pierwsza dostawa 11 kwietnia 2011 r.
- Embraery umożliwią nam rozwój drugiego hubu LOT-u w Budapeszcie. Dzięki tym maszynom już od 30 marca 2020 roku zaoferujemy stamtąd połączenia do Stuttgartu, Sofii, Pragi, Belgradu, Brukseli i Bukaresztu. Życzę firmie Embraer wszelkiego powodzenia – dodaje Milczarski.

To już ponad 1500 dostarczonych E-Jetów

– 1500. dostarczony E-Jet stanowi istotny kamień milowy dla Embraera. Wynik ten został osiągnięty 14 lat po wejściu E-Jetów do służby w 2004 r. w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Świadczy to o sukcesie tego programu na światowym rynku lotnictwa komercyjnego. Ponadto, jesteśmy szczególnie dumni, że Horizon Air z grupy Alaska Air, znana w USA linia lotnicza, przyczynia się do tego historycznego sukcesu – mówił John Slattery, prezes Embraer Commercial Aviation, podczas jubileuszowej dostawy dla Alaska Airlines w 2018 r.

Do tej pory (stan na 31.07.2019) Embraer dostarczył 1530 E-Jetów: 191 E170, 600 E175, 561 E190, 171 E195 oraz siedem najnowszych E190-E2.

Rodzina E2 następcą E-Jetów pierwszej generacji

W 2013 r. Embraer ogłosił następcę obecnej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 będą nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 będzie miał o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urośnie" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 zostanie tej samej wielkości, co teraz - będzie mógł przewozić do 106 osób.

Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 będą napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r. Dostawa pierwszego E195-E2 planowana jest w drugiej połowie br. do linii Azul, natomiast pierwszy E175-E2 pojawi się w 2020 r. w linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku. W ubiegłym roku producent zaprezentował E190-E2 w Warszawie, według wciąż nieoficjalnych informacji w tym roku planuje pokazać jesienią w stolicy Polski nowego E195-E2.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SkyWest zamówił kolejne embraery E175

Biznes i przemysł

SkyWest zamówił kolejne embraery E175

Piotr Bożyk 13 sierpnia 2019

Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Paris Air Show w obiektywie Rynku Lotniczego

Piotr Bożyk 01 lipca 2019

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Biznes i przemysł

Podsumowanie zamówień Paris Air Show 2019

Piotr Bożyk 26 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5