Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Boeing: 11 proc. mniej dostaw w najbliższej dekadzie, nadzieją 777X. "Zawirowania wpłyną na strategie linii"


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-10-08 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boeing: 11 proc. mniej dostaw w najbliższej dekadzie, nadzieją 777X. "Zawirowania wpłyną na strategie linii"
fot. Boeing Media
Zaktualizowane prognozy Boeinga przewidują, że jego klienci przyjmą o 11 proc. mniej nowych dostaw w ciągu następnej dekady niż przewidywano przed rokiem.
Branża lotnicza bardzo powoli będzie wychodzić z kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. To potwierdza corocznie aktualizowana 20-letnia prognoza producenta z Chicago, według którego poziom ruchu powietrznego sprzed pandemii nie wróci co najmniej do 2023 roku.

Boeing przewiduje również, że długoterminowa trajektoria wzrostu na rocznym poziomie 4-5 proc. będzie możliwa dopiero za pięć lat. - Nie sądzę, aby ktokolwiek przedstawił teraz komercyjne prognozy rynkowe, jeśli loty pasażerskie oscylują wokół połowy normalnych wartości. Cała branża pozostaje pod dramatycznym wpływem pandemii na całym świecie - wyznał Darren Hulst, jeden z wiceprezesów Boeinga.

Więcej zamian dostaw i mniej szerokokadłubowców

Producent z Chicago zamierza w najbliższych latach wycofać z oferty starsze wersje samolotów. 56 proc. maszyn z 18350, które mają być dostarczone do 2029 roku, zostanie zastąpionych nowszymi. To o 12 proc. więcej niż przewidywano przed rokiem.

Ten efekt utrzyma się również w drugiej dekadzie przedstawionej prognozy. Zakłada ona, że 48 proc. z 43100 nowych samolotów, które mają być dostarczone klientów do 2039 roku, zostanie również wymienionych. Przed rokiem w długoterminowych przewidywaniach na 20 lat uwzględniono nawet 1000 maszyn więcej, ale spadek popytu głównie na szerokokadłubowce (z 8340 w 2019 roku na 7480 obecnie) obniżył jeszcze bardziej wartości. Do 2029 roku planowane jest natomiast dostarczenie 13570 wąskokadłubowców. Do 2039 roku ich liczba ma wzrosnąć do 32270.

Nieznaczny spadek popytu zanotowano także w przypadku frachtowców. Przed rokiem przewidywano w długoterminowej perspektywie dostawę ponad 1000 takich maszyn. Aktualizacja prognozy obejmuje 930 samolotów cargo. Wzrost przewidywany jest jedynie na rynku regionalnych odrzutowców, których definicja zakłada mniej niż 90 miejsc na pokładzie. Do klientów Boeinga trafi w najbliższych 20 latach blisko 2430 takich maszyn. Przed rokiem prognozy obejmowały 2240 samolotów regionalnych w długoterminowej perspektywie.

Rentowność przy mniejszym ryzyku

Producent z Chicago założył w swoich przewidywaniach średni wzrost ruchu pasażerskiego na poziomie czterech proc. rocznie. Jeśli jednak w przyszłym roku nie zostanie wdrożona szczepionka na wirusa COVID-19, to zaufanie do podróży pozostanie na niskim poziomie. Tempo wzrostu po pandemii wróci jednak tak, jak to było po ostatnich spadkach, po atakach z 11 września i recesji w latach 2007-2009. - Lotnictwo komercyjne stoi w obliczu wyzwań. Historia wielokrotnie dowiodła już wysoką odporność takich podróży. Obecne zawirowania wpłyną na strategie linii lotniczych, które skupią się na budowie wszechstronnych flot, bardziej zrównoważonej sieci, innowacyjnych modeli biznesowych oraz rentowności przy mniejszym ryzyku - uważa Hulst.

Zaktualizowane prognozy Boeinga nie uwzględniły dostaw 470 maszyn wersji 737 MAX, które są wciąż uziemione i oczekują na raport Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), która po ponownej certyfikacji pozwoli na wznowienie ich eksploatacji. Więcej nadziei producent z Chicago pokłada na razie w samolot 777X. - Nie widzę w tym przypadku znaczącej zmiany popytu w dłuższej perspektywie - podsumował Hulst.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Boeing przeniesie produkcję Dreamlinerów z Seattle do Południowej Karoliny

Biznes i przemysł

Boeing przeniesie produkcję Dreamlinerów z Seattle do Południowej Karoliny

Emilia Derewienko 03 października 2020

LOT: 245 mln zł odszkodowania za uziemienie MAX-ów. Kwota może być większa

Biznes i przemysł

LOT: 245 mln zł odszkodowania za uziemienie MAX-ów. Kwota może być większa

Emilia Derewienko 01 października 2020

"Katastrofy 737 MAX były przerażającą kumulacją błędów Boeinga i FAA"

Prawo i polityka

"Katastrofy 737 MAX były przerażającą kumulacją błędów Boeinga i FAA"

Rafał Dybiński 29 września 2020

 

Zipair Tokyo w końcu wystartuje z lotami pasażerskimi?

Pasażer i linie lotnicze

Zipair Tokyo w końcu wystartuje z lotami pasażerskimi?

11 października 2020

Siedem nowych tras Southwest Airlines z Florydy i Kalifornii

Pasażer i linie lotnicze

Siedem nowych tras Southwest Airlines z Florydy i Kalifornii

11 października 2020

Airbus MSN 10000 z rodziny A320 dla Middle East Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Airbus MSN 10000 z rodziny A320 dla Middle East Airlines

10 października 2020

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

Infrastruktura i lotniska

Frankfurt: Otwarcie Terminalu 3 opóźnione o dwa lata

10 października 2020

EasyJet postawi mocniej na Faro i Malagę. Zimą 25 proc. oferowania

Pasażer i linie lotnicze

EasyJet postawi mocniej na Faro i Malagę. Zimą 25 proc. oferowania

10 października 2020

PLL LOT nagrodzi w konkursie najlepsze prace o lotnictwie

Biznes i przemysł

PLL LOT nagrodzi w konkursie najlepsze prace o lotnictwie

09 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5