Pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Marcin Horała poinformował, że w Krajowym Planie Odbudowy przewidzianych jest 100 mln euro na prace projektowe dla inwestycji kolejowych związanych z budową Portu Solidarność.
Do 2034 roku w ramach przedsięwzięcia powstanie blisko 1800 km nowych linii kolejowych. Dla ponad 500 km z nich trwają już prace przygotowawcze. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć za trzy lata.
– Mamy 100 mln euro w Krajowym Planie Odbudowy przewidziane na potrzeby CPK – ujawnił w środę Horała na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Wygospodarowana kwota zostanie przeznaczona na prace projektowe, wraz z pozyskaniem pozwoleń i decyzji administracyjnych, dla odcinków wybranych spośród tych, które będą realizowane przez CPK w pierwszej kolejności.
Wśród projektów zgłoszonych do KPO przez CPK znajdują się:
Łętownia – Rzeszów (planowana linia od strony Stalowej Woli w kierunku Podkarpacia), Trawniki-Zamość (przedłużenie trasy kolejowej z Lublina w stronę granicy z Ukrainą),
Ostrołęka – Łomża – Giżycko (nowy łącznik z Warmią i Mazurami) oraz
Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa, czyli odcinek szprychy nr 9 od strony Wrocławia w kierunku Czech.
Wiceminister infrastruktury przekazał jednocześnie, że najszybciej w ramach inwestycji związanych z Portem Solidarność zostanie zrealizowane poszerzenie A2. Autostrada między Pruszkowem i Konotopą powiększy się z dwóch do czterech pasów w każdą stroną, natomiast dalej w kierunku Łodzi każda jezdnia będzie mieć po trzy pasy. Najważniejszą inwestycją drogową w projekcie CPK będzie jednak
budowa A50. Nowa autostrada będzie pełnić rolę Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy (OAW). Prace nad jej studium korytarzowym już się zakończyły, a to oznacza, że został wybrany wariant przebiegu. OAW będzie obejmować w części przebiegu
ekspresową S50 i fragment trasy S10, łączący z autostradą A1.