Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus rozpoczął produkcję części do pierwszego A350F

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Airbus poinformował w ostatnich dniach, że trwa obróbka pierwszych metalowych części w Airbus Atlantic w Nantes do nowego samolotu cargo - A350F opartego w głównej mierze na pasażerskiej wersji A350-1000.

Po półtora roku od ogłoszenia nowego A350F w zakładach Airbus Atlantic w Nantes przystąpiono do wytwarzania pierwszych metalowych części tego samolotu. Od obróbki pierwszej centralnej struktury nośnej skrzydeł (centre wing box - CWB) rozpoczęła się produkcja części do A350F. Tym samym Airbus czyni postępy w realizacji swojego zobowiązania do zapewnienia liniom lotniczym i branży cargo wyjątkowego wyboru dzięki temu całkowicie nowemu technologicznie szerokokadłubowemu frachtowcowi.

Pierwsze części skrzydła centralnego A350F wyprodukowane w Airbus Atlantic

4 kwietnia br. w Nantes miały miejsce pierwsze cięcia metalu dla A350F, w tym obróbka centralnej struktury nośnej skrzydeł (centre wing box - CWB). Części te obejmują "pionowy krzyżak" - masywne mocowanie, które łączy zewnętrzne skrzydła z CWB. Zespoły w Nantes wykonały również pierwsze "zewnętrzne ramy stóp", które łączą CWB z bocznymi poszyciami kadłuba. Te ostatnie są zmodyfikowane w A350F tak, aby przenosiły obciążenia z podłogi głównego pokładu frachtowca.

CWB i związane z nim części są produkowane przez Airbus Atlantic - nową spółkę Airbusa zajmującą się aerostrukturami, utworzoną w styczniu 2022 r. w wyniku połączenia STELIA Aerospace oraz fabryk Airbusa w Nantes i Montoir-de-Bretagne (dawniej znanych jako zakład "Saint-Nazaire"). Podczas gdy Airbus Atlantic produkuje już CWB dla pasażerskich A350, CWB dla A350F charakteryzuje się wzmocnionymi belkami podłogowymi, aby utrzymać najcięższe palety i pojemniki znajdujące się w samym środku samolotu, które A350F będzie transportował. Po zakończeniu budowy CWB będzie miał wymiary 6,5 m długości na 5,5 m szerokości na 3,9 m wysokości.



Wzmocniona konstrukcja CWB dla frachtowców

Tradycyjnie, pierwsze części produkowane dla nowego samolotu lub nowego wariantu są przeznaczone dla CWB. We wszystkich wersjach A350 ten element jest w dużej mierze wspólny i wykonany z włókna węglowego. Główne zmiany w konstrukcji CWB dla frachtowca to wzmocnienia wymagane dla zwiększonych obciążeń podłogi pokładu głównego związanych z operacjami cargo. Zmiany te dotyczą wewnętrznych kompozytowych rozpórek CWB oraz metalowej (aluminiowo-litowej) struktury na górze górnej kompozytowej osłony CWB, która podtrzymuje podłogę.

Kolejne etapy

Gdy duży podzespół CWB będzie gotowy do dostarczenia w najbliższych miesiącach, zostanie załadowany na specjalny dźwig transportowy i wyruszy z Nantes drogą lądową do fabryki Airbus Atlantic w Montoir-de-Bretagne. Tam zostanie zamontowany w środkowym kadłubie pierwszego A350F (zarówno środkowy, jak i przedni kadłub wszystkich A350 są tu montowane i wyposażane). Powstałe w ten sposób "zespoły głównych komponentów" (MCA) zostaną następnie przetransportowane przez Belugę z sąsiedniego lotniska Saint-Nazaire-Montoir bezpośrednio na linię montażu końcowego (FAL) A350 Airbusa w Tuluzie.

Nowy frachtowiec na rynku

Airbus A350F zapewni wydajności pod względem spalania paliwa, emisji CO2 i ekonomii. Samolot będzie jedynym frachtowcem zdolnym do spełnienia najnowszych wymagań środowiskowych ICAO. Przy podobnej objętości pokładu jak B747F, o 3 tony większej ładowności w porównaniu z B777F i oferując większy zasięg, nowy samolot Airbusa zapewnia solidne możliwości dla operacji przewozu lotniczego cargo. A350F ma wykazać bezkonkurencyjną wydajność paliwową, przy o 40 proc. niższym spalaniu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do B747F. Jest to decydującą przewagą w stosunku do limitów produkcyjnych od 2028 r. zgodnie z normą ICAO CO2. Dzięki konstrukcji nowej generacji, A350F będzie jedynym dużym frachtowcem zdolnym do spełnienia tego wymogu bez potrzeby ingerencji technicznej.

Oprócz już i tak korzystnych cech wydajności, operatorzy A350F będą również mogli skorzystać z usług Airbusa, aby poprawić osiągi samolotu, ale także jego ślad węglowy. Na przykład Idle Factor Optimizer NAVBLUE optymalizuje ustawienie Idle Factor, aby zaoszczędzić czas, paliwo i dystans podczas fazy zniżania. Idle Factor Optimizer pozwali zaoszczędzić średnio 50 kg paliwa na każdym zniżaniu A350F. Bezproblemowa integracja A350F z najnowocześniejszymi usługami cyfrowymi, takimi jak Skywise, to prawdziwy krok dla przewoźników towarowych w XXI wieku. Pakiet usług Skywise daje operatorom możliwość wykorzystania mocy dużych zbiorów danych i podejmowania właściwych decyzji tam, gdzie mają one największe znaczenie. Zupełnie nowy A350F, to następca nowej generacji 747F, który zapewnia wszystkie zalety samolotu najnowszej generacji i przeskakuje o jedną lub dwie generacje przed obecnymi bezpośrednimi konkurentami.

Do tej pory Airbus sprzedał 35 A350F dla: Martinair (4), Silk Way West Airlines (2), Air France (4), Air Lease Corporation (7), CMA CGM (4) oraz Singapore Airlines (7) i Etihad Cargo (7).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5