Mimo że slotów w warszawskim porcie lotniczym im. Fryderyka Chopina brakuje, to nadchodzący sezon zimowy będzie „łagodniejszy” operacyjnie dla „Okęcia”. Zewnętrzny koordynator slotowy przyznał o 20 proc. więcej wnioskowanych praw na starty i lądowania niż na koniec ostatniej zimy.
Airport Coordination Limited – brytyjska firmy do koordynacji operacyjno-slotowej przyznał łącznie 83 203 slotów na Lotnisku Chopina, z czego 82 044 prawa rozdysponowano pasażerskim liniom lotniczym. Do sprzedaży trafiło 13 853 272 fotele, o 4,2 i 33,3 proc. więcej, biorąc pod uwagę początek i koniec sezonu zimowego 2024. Do przewoźników trafiło 89,9 proc. slotów, o 7 883 prawa więcej niż we
wstępnym rozdaniu.
Największym przewoźnikiem będą – co jest oczywiste – Polskie Linie Lotnicze LOT, które wykonają maksymalnie 48 125 operacji (udział w warszawskim rynku to 57,8 proc.). Będzie to mniej o 10,5 proc. niż w czasie ostatniego sezonu zimowego. Drugim największym przewoźnikiem będzie Wizz Air – spółki węgierska, maltańska i brytyjska powinny zrealizować 13 227 pasażerskich operacji lotniczych, przewożąc maksymalnie 3 157 095 podróżnych. Udział rynkowy Węgrów wyniesie 15,8 proc. 2 022 operacji czarterowych wykona Enter Air, co zagwarantuje operatorowi trzecią lokatę.
O 104 proc. rozwój odnotuje Ryanair – zimą z oferty irlandzkich linii lotniczych (1 004 rotacje) może skorzystać nie więcej niż 384 384 pasażerów. Będzie to więc wzrost aż o 198 708 podróżnych. Spadek podaży odnotuje Grupa Lufthansa – mniej lotów do Warszawy wykonają Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa i Swiss International Air Lines. Urośnie „tania” spółka córka Niemców, która nie oferowała lotów zeszłej zimy. Z ofert Eurowings może skorzystać 16 920 pasażerów.
Mniej lotów na „Okęcie” zrealizują Qatar Airways, podczas gdy
Emirates i
Ethiopian Airlines nie zwiększą oferowania, mimo że emirackie i etiopskie linie lotnicze otrzymały we wstępnym rozdaniu dodatkowe sloty, które upoważniały przewoźnika z Dubaju do realizacji drugiej dziennie rotacji, a operatora z Addis Abeby do codziennego operowania do Warszawy (przez Wiedeń). Zimą na Lotnisku Chopina wciąż obecne będą
Sichuan Airlines, które realizują operacje cargo z dwóch portów lotniczych w Chengdu – Shuangliu i Tianfu oraz
Suparna Airlines z rejsami z Nankinu.
Pięciomiesięczny sezon zimowy będzie okresem, w którym najpopularniejszymi destynacjami z Warszawy będą: Amsterdam (2 372 loty), Kopenhaga (2 034), Paryż- Charles de Gaulle (2 018), Wiedeń (2 000), Kraków (1 914), Wrocław (1 848), Londyn-Heathrow (1 847), jak i Budapeszt (1 832) oraz Monachium (1 754). Pasażerskie połączenia lotnicze do miast w Holandii, Danii, Francji, Austrii, Anglii, Niemiec oraz na Węgrzech, jak i polskich regonów wygenerują 23,5 proc. ruchu w warszawskim porcie lotniczym im. Fryderyka Chopina.