Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Zakłócenia GPS nad Polską nie są zagrożeniem dla lotnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Zakłócenia GPS nad Polską nie są zagrożeniem dla lotnictwa
fot. FlightRadar24
Od kilku miesięcy sygnał GPS jest zakłócany w rejonie Morza Bałtyckiego i nad Polską. W zeszłym tygodniu niemiecki MON wskazał, że to Rosja stoi za zakłóceniami. Zarówno PAŻP, jaki i LOT podkreślają, że zakłócenia te nie mają wpływu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego.

W ostatni czwartek (4 kwietnia) niemiecki resort obrony poinformował agencję Reuters (cyt. przez TVN24), że „utrzymujące się zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej są najprawdopodobniej pochodzenia rosyjskiego i wynikają z zakłóceń w widmie elektromagnetycznym, w tym pochodzących z obwodu kaliningradzkiego”.

Pod koniec marca portal Politico pisał o tym, że europejskie linie lotnicze notują coraz częstsze przypadki zakłócania sygnału GPS i jako źródło również wskazywał Obwód Królewiecki. W tekście podano także dane Eurocntol, wskazujące na 985 przypadków zakłóceń w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku, czyli siedem razy więcej niż w roku poprzednim.

– Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco monitoruje zagrożenia związane z zakłócaniem (jammingiem) i celowym wprowadzaniem błędów (spoofingiem) w sygnale GNSS na terenie Polski. Współpracujemy w tym zakresie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. PAŻP pozostaje również w kontakcie z liniami lotniczymi oraz stroną wojskową w zakresie analizy ewentualnych zagrożeń, jednocześnie nie odnotowując poważnych incydentów związanych z zakłóceniami – podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik prasowy PAŻP.

PAŻP przypomina, że GPS jest jednym ze źródeł danych nawigacyjnych, ale nie jest wykorzystywany jako źródło jedyne. – Wszystkie loty komercyjne w Polskiej przestrzeni mogą odbyć się bez udziału nawigacji satelitarnej. Należy pokreślić, że załogi linii lotniczych doświadczające nieprawidłowości wykorzystują w nawigacji komplementarne sensory nawigacyjne (inercyjne i radiowe), które w przypadku niedostępności sygnału GPS uzupełniają się wzajemnie – podkreśla Hadaj.

Widocznym dla każdego skutkiem zakłócania sygnału GPS może być np. brak poprawnego wyświetlania trasy samolotu na podglądzie, do którego mają dostęp pasażerowie, czy brak poprawnych danych w popularnej aplikacji Flight Radar 24.

Rzecznik PAŻP dodaje przy tym, że Istotną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa odgrywają również służby kontroli ruchu lotniczego PAŻP gwarantujące, niezależne od systemów pokładowych, wsparcie nawigacyjne polegające na zapewnieniu służby dozorowania radarowego użytkownikom polskiej przestrzeni powietrznej.


O tym, że pasażerowie nie mają się czego obawiać mówią także Polskie Linie Lotnicze LOT, które zaznaczają, że operatorzy cywilni mają przygotowane procedury na tego typu sytuacje. – W PLL LOT są one ujęte w Instrukcji Operacyjnej w podrozdziale dotyczącym awarii lub degradacji systemu GNSS prowadzącej do pogorszenia nawigacji/nadzoru – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT. – Dzięki bardzo dobrej bieżącej współpracy z PAŻP i ULC wszystkie operacje realizowane są bez zakłóceń – podkreśla przedstawiciel spółki.

Obecna skala zakłócania sygnału GPS nie ma bezpośredniego przełożenia na bezpieczeństwo lotów, ale to nie znaczy, że nie jest problematyczna. Wymaga bowiem większego zaangażowania personelu lotniczego, zaczynając od pilotów a na kontroli naziemnej kończąc. O tym, jak to wygląda w praktyce możemy się przekonać oglądając najnowszy materiał FlightRadar24 pokazujący pracę na pokładzie airbusa A350 linii SAS lecącego do Bangkoku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Plany PAŻP do 2029 roku zgodne z celami Unii Europejskiej

Infrastruktura i lotniska

Plany PAŻP do 2029 roku zgodne z celami Unii Europejskiej

inf. pras. 26 maja 2025

PAŻP: Rekordowa liczba kandydatów na szkoleniu

Infrastruktura i lotniska

18. urodziny Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Plany PAŻP do 2029 roku zgodne z celami Unii Europejskiej

Infrastruktura i lotniska

Plany PAŻP do 2029 roku zgodne z celami Unii Europejskiej

inf. pras. 26 maja 2025

PAŻP: Rekordowa liczba kandydatów na szkoleniu

Infrastruktura i lotniska

18. urodziny Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij