Radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przyjęli stanowisko dotyczące inicjatywy rządu w kwestii budowy Portu Solidarność (CPK). Wyrażają w nim pełne poparcie dla inwestycji i powiązanej z nią rozbudowy sieci kolejowej, ale piszą też o problemach z przejmowaniem nieczynnych linii kolejowych od PKP PLK.
Uchwałę o zajęciu stanowiska w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sejmik województwa przyjął 19 kwietnia. Jak czytamy w stanowisku, Samorząd Województwa Dolnośląskiego „z nadzieją i aprobatą” przyjmuje uchwaloną przez Radę Ministrów „Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność… ", która „zakłada stworzenie w Polsce jednego z głównych węzłów światowego systemu transportu lotniczego oraz
przebudowę krajowej infrastruktury kolejowej tak, by zapewniła ona bezpośrednie i atrakcyjne połączenia pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym, będącym głównym węzłem krajowego systemu kolejowego, a wszystkimi regionami Polski”.
– Doceniamy i popieramy planowane przez Rząd RP stworzenie nowego krajowego systemu transportu publicznego
opartego o kolej i inwestycje infrastrukturalne, w szczególności pozwalające na bezpośrednie infrastrukturalne połączenie Dolnego Śląska z centralną częścią kraju. Przywrócenie kolei należnego jej miejsca w systemie transportowym jest również jednym z priorytetów polityki rozwoju naszego regionu – czytamy w stanowisku.
Poparcie dla Triaglomeracji
– Pomimo wielu podjętych działań podstawowym problemem województwa dolnośląskiego w transporcie regionalnym pozostaje nieodpowiednia jakość infrastruktury na liniach regionalnych i lokalnych. Wobec powyższego pozytywnie odnosimy się do zapisanych w Koncepcji, a skierowanych do samorządów, propozycji wspólnej realizacji transportowych projektów komplementarnych dotyczących regionalnych i lokalnych podsystemów transportu deklarując wolę współuczestniczenia w takich projektach – piszą Radni, dodając, że podzielają opinię, że „systemy transportu regionalnego pełniące ważną rolę w dziesiątkach tysięcy codziennych podróży do pracy czy szkoły, mogą i powinny stać się jednocześnie „ostatnią milą" krajowego systemu dalekobieżnego transportu pasażerskiego”.
W szczególności samorząd wyraża „wolę współuczestnictwa w realizacji opisanej w załączniku nr 5 „Koncepcji…" propozycji projektu "dolnośląskiej triaglomeracji" polegającego na wewnętrznej i wzajemnej integracji transportowej trzech dolnośląskich aglomeracji miejskich stanowiących trzon układu osadniczego województwa, to jest; Aglomeracji Wrocławskiej, Sudeckiej (świdnicko-wałbrzyskiej), i tzw. "aglomeracji miedziowej" (LGOF)”. Nie jest to zaskoczeniem – koncepcję tę
wsparli wcześniej radni powiatu lubińskiego.
Chcą przejmować kolejne linie, ale…
– Podkreślamy, że obsługa publicznym transportem zbiorowym istotnej części obszaru objętego tym projektem, już dziś jest wpisana do przyjętego w 2014 roku przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego „Planu Zrównoważonego Rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego" – dodają radni, deklarując ponadto wolę przejęcia na majątek regionu i wyremontowania nieczynnych linii kolejowych prowadzących do głównych atrakcji turystycznych regionu oraz niektórych ośrodków miejskich, jak i finansowania organizacji przewozów na tych szlakach.
Samorząd Województwa informuje, że wystąpił o komunalizację kolejnych niszczejących linii, spotykając się jednak „ze sprzeczną z interesami publicznymi odmową”. Chodzi prawdopodobnie o deklarację przejęcia prawie 370 kilometrów linii kolejowych,
o której pisaliśmy przed dwoma laty. Obecnie wiemy tylko o rozmowach
dotyczących przekazania dolnośląskiemu samorządowi linii Dzierżoniów – Bielawa.
– W związku z powyższym, w celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu i kraju, deklarując silną determinację i wolę współuczestniczenia w realizacji projektów komplementarnych z budową systemu transportu opartego o Centralny Port Komunikacyjny, zwracamy się z apelem o wsparcie i uproszczenie procesu przejmowania na rzecz samorządów całkowicie zbędnej dla Spółek PKP infrastruktury kolejowej. Uważamy też za pilną potrzebę zapewnienie sprawiedliwego dostępu wszystkim podmiotom publicznym do środków przeznaczanych na rewitalizację i utrzymanie infrastruktury kolejowej – piszą radni, dodając, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, powiązana z realizacją we współpracy z samorządami regionalnych projektów komplementarnych, stanie się „przełomowym wydarzeniem w rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Polsce i wszystkich jej regionach”.
Warto przypomnieć, że budowę CPK wraz z rozbudową komplementarnej sieci kolejowej
wsparły też samorządowy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego.