Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Województwo Dolnośląskie popiera CPK. „Z nadzieją i aprobatą”


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-04-25 08:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Województwo Dolnośląskie popiera CPK. „Z nadzieją i aprobatą”
Fot. Koleje Dolnośląskie
Radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego przyjęli stanowisko dotyczące inicjatywy rządu w kwestii budowy Portu Solidarność (CPK). Wyrażają w nim pełne poparcie dla inwestycji i powiązanej z nią rozbudowy sieci kolejowej, ale piszą też o problemach z przejmowaniem nieczynnych linii kolejowych od PKP PLK.
Uchwałę o zajęciu stanowiska w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sejmik województwa przyjął 19 kwietnia. Jak czytamy w stanowisku, Samorząd Województwa Dolnośląskiego „z nadzieją i aprobatą” przyjmuje uchwaloną przez Radę Ministrów „Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność… ", która „zakłada stworzenie w Polsce jednego z głównych węzłów światowego systemu transportu lotniczego oraz przebudowę krajowej infrastruktury kolejowej tak, by zapewniła ona bezpośrednie i atrakcyjne połączenia pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym, będącym głównym węzłem krajowego systemu kolejowego, a wszystkimi regionami Polski”.

– Doceniamy i popieramy planowane przez Rząd RP stworzenie nowego krajowego systemu transportu publicznego opartego o kolej i inwestycje infrastrukturalne, w szczególności pozwalające na bezpośrednie infrastrukturalne połączenie Dolnego Śląska z centralną częścią kraju. Przywrócenie kolei należnego jej miejsca w systemie transportowym jest również jednym z priorytetów polityki rozwoju naszego regionu – czytamy w stanowisku.

Poparcie dla Triaglomeracji

– Pomimo wielu podjętych działań podstawowym problemem województwa dolnośląskiego w transporcie regionalnym pozostaje nieodpowiednia jakość infrastruktury na liniach regionalnych i lokalnych. Wobec powyższego pozytywnie odnosimy się do zapisanych w Koncepcji, a skierowanych do samorządów, propozycji wspólnej realizacji transportowych projektów komplementarnych dotyczących regionalnych i lokalnych podsystemów transportu deklarując wolę współuczestniczenia w takich projektach – piszą Radni, dodając, że podzielają opinię, że „systemy transportu regionalnego pełniące ważną rolę w dziesiątkach tysięcy codziennych podróży do pracy czy szkoły, mogą i powinny stać się jednocześnie „ostatnią milą" krajowego systemu dalekobieżnego transportu pasażerskiego”.

W szczególności samorząd wyraża „wolę współuczestnictwa w realizacji opisanej w załączniku nr 5 „Koncepcji…" propozycji projektu "dolnośląskiej triaglomeracji" polegającego na wewnętrznej i wzajemnej integracji transportowej trzech dolnośląskich aglomeracji miejskich stanowiących trzon układu osadniczego województwa, to jest; Aglomeracji Wrocławskiej, Sudeckiej (świdnicko-wałbrzyskiej), i tzw. "aglomeracji miedziowej" (LGOF)”. Nie jest to zaskoczeniem – koncepcję tę wsparli wcześniej radni powiatu lubińskiego.

Chcą przejmować kolejne linie, ale…

– Podkreślamy, że obsługa publicznym transportem zbiorowym istotnej części obszaru objętego tym projektem, już dziś jest wpisana do przyjętego w 2014 roku przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego „Planu Zrównoważonego Rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego" – dodają radni, deklarując ponadto wolę przejęcia na majątek regionu i wyremontowania nieczynnych linii kolejowych prowadzących do głównych atrakcji turystycznych regionu oraz niektórych ośrodków miejskich, jak i finansowania organizacji przewozów na tych szlakach.

Samorząd Województwa informuje, że wystąpił o komunalizację kolejnych niszczejących linii, spotykając się jednak „ze sprzeczną z interesami publicznymi odmową”. Chodzi prawdopodobnie o deklarację przejęcia prawie 370 kilometrów linii kolejowych, o której pisaliśmy przed dwoma laty. Obecnie wiemy tylko o rozmowach dotyczących przekazania dolnośląskiemu samorządowi linii Dzierżoniów – Bielawa.

– W związku z powyższym, w celu zwiększenia dostępności komunikacyjnej regionu i kraju, deklarując silną determinację i wolę współuczestniczenia w realizacji projektów komplementarnych z budową systemu transportu opartego o Centralny Port Komunikacyjny, zwracamy się z apelem o wsparcie i uproszczenie procesu przejmowania na rzecz samorządów całkowicie zbędnej dla Spółek PKP infrastruktury kolejowej. Uważamy też za pilną potrzebę zapewnienie sprawiedliwego dostępu wszystkim podmiotom publicznym do środków przeznaczanych na rewitalizację i utrzymanie infrastruktury kolejowej – piszą radni, dodając, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, powiązana z realizacją we współpracy z samorządami regionalnych projektów komplementarnych, stanie się „przełomowym wydarzeniem w rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Polsce i wszystkich jej regionach”.

Warto przypomnieć, że budowę CPK wraz z rozbudową komplementarnej sieci kolejowej wsparły też samorządowy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira

Prawo i polityka

Będzie due diligence Modlina. PPL: Czekamy na wgląd do umowy Ryanaira

Magdalena Wosińska 19 kwietnia 2018

Gmina Baranów chce referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Prawo i polityka

Gmina Baranów chce referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Emilia Derewienko 19 kwietnia 2018

 Wild: Grunty pod CPK chcemy kupować. Będziemy unikać wywłaszczeń

Biznes i przemysł

Wild: Grunty pod CPK chcemy kupować. Będziemy unikać wywłaszczeń

Emilia Derewienko 16 kwietnia 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5