Partner serwisu
Biznes i przemysł

Włochy: Czy linie zawyżały ceny lotów krajowych na Sycylię?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Włochy: Czy linie zawyżały ceny lotów krajowych na Sycylię?
fot. Aeroporto di Catania
Włoski urząd ds. konkurencji wszczął dochodzenie po tym, jak w okresie świąt Bożego Narodzenia nastąpił nadzwyczajny wzrost cen biletów lotniczych z dużych włoskich miast na Sycylię - informuje Agencja Reutera. Urząd antymonopolowy przyjrzy się działaniom flagowego przewoźnika z Włoch – ITA Airways oraz tanich linii lotniczych – easyJet, Ryanair i Wizz Air, które oferują usługi transportu lotniczego na największą włoską wyspę. Bilety z Rzymu do Palermo kosztowały więcej niż w przypadku cen biletów lotniczych do Nowego Jorku.

Sycylijski oddział grupy konsumenckiej Codacons, twierdzi, że ceny lotów na wyspę obsługiwane przez Ryanaira, Wizz Aira, easyJet i ITA Airways z Rzymu-Fiumicino i Ciampino, Mediolanu-Malpensy, Linate oraz Bergamo, Bolonii i Turynu, zostały podniesione bez wyraźnego powodu podczas świąt Bożego Narodzenia. Połączenia lotnicze oferowane były w średniej cenie wynoszącej około 201 euro, co jest 700 proc. więcej niż ceny przelotów tuż po świętach Bożego Narodzenia. Po 25 grudnia średnia cena biletów lotniczych wynosi około 28 euro.

Alarmująca kwestia została ujawniona przez włoski urząd ds. konkurencji, tuż po tym jak skargę złożyła grupa konsumencka Codacons, która twierdzi, że określona grupa linii lotniczych współpracowała ze sobą w celu możliwego zakłócenia konkurencji w zakresie lotów krajowych do i z sycylijskich portów lotniczych – Palermo oraz Katanii.

„Mówimy o ewentualnym porozumieniu ograniczającym konkurencję na rynku regularnych pasażerskich przewozów lotniczych, ze szczególnym uwzględnieniem lotów klasą ekonomiczną na trasach między Sycylią (Palermo lub Katanią) a Rzymem, Mediolanem, Turynem i Bolonią. Jest to naruszenie art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej” – brzmi stanowisko Codacons. Wskazany przez grupę konsumentów artykuł traktatu mówi, że na terenie Unii Europejskiej zakazane jest porozumiewanie się przedsiębiorców, którego celem jest których celem jest zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji wewnątrz unijnego jednolitego rynku.

Z Rzymu taniej do Nowego Jorku niż Palermo

Aby dotrzeć na Sycylię, jak twierdzi Codacons, pasażer musiał zapłacić najdroższe w historii kwoty za przelot krajowy we Włoszech – z Bolonii lub Turynu do Palermo co najmniej 300 euro, 400 euro z Mediolanu i do 500 euro, jeśli podróżny chciał polecieć z Rzymu. Wszczęcie dochodzenia zostało również pozytywnie przyjęte przez Assoutenti, inną grupę zajmującą się prawami konsumentów, która w swojej własnej ankiecie przeprowadzonej w połowie grudnia stwierdziła, że bilet na samolot, w jedną stronę z Rzymu do Palermo, 21 grudnia kosztował 370 euro, 254 euro 23 grudnia i aż 511 euro 20 grudnia, co jest więcej niż w przypadku lotu, w ten sam dzień, z Rzymu do Nowego Jorku. Bilet na rejs transatlantycki kosztował „zaledwie” 459 euro.

Codacons podkreślił również, że Sycylijczycy zazwyczaj mieszkają i pracują w północnych lub środkowych Włoszech i zwykle chcą podróżować w rodzinne strony, aby spędzić święta z rodziną i przyjaciółmi. Grupa konsumentów uważa, że ceny biletów za przeloty w klasie ekonomicznej zostały sztucznie zawyżone, a przy panującej wysokiej inflacji, sytuacja gospodarstw domowych jeszcze bardziej się pogarsza. Niestety, problem został zauważony nie tylko przez grupę konsumencką, ponieważ Sycylijczycy również zaczęli odczuwać podwyżek cen biletów lotniczych w klasie ekonomicznej. Region Sycylii początkowo chciał skontaktować się z włoskim organem ds. konkurencji w celu oficjalnego zgłoszenia problemu, ale został uprzedzony przez Codacons.

– Wydatki na bilety lotnicze są szczególnie wysokie w te Święta Bożego Narodzenia, i to nie tylko z powodu bardzo dużych podwyżek cen w sektorze lotniczym, które wzrosły, w przypadku lotów krajowych, w skali roku o 80 proc. – powiedział Furio Truzzi, prezes Assoutenti. – W rzeczywistości istnieje podejrzenie spekulacji i zjawisk antykonkurencyjnych, które wykorzystują większość wyjazdów obywateli w okresie wakacyjnym, aby zwiększyć dochody linii lotniczych. Z tego powodu mamy nadzieję, że postępowanie antymonopolowe wyjaśni i ukarze wszelkie nieuczciwe praktyki szkodzące pasażerom – dodał.

Linie zaprzeczają

Jako pierwszy odpowiedziały tanie brytyjskie linie easyJet. Przewoźnik zaprzeczył udziałowi w zmowie cenowej i jakimkolwiek wykroczeniom, twierdząc, że zawsze przestrzegał odpowiednich przepisów ustawowych i wykonawczych oraz będzie w pełni współpracował z włoskim urzędem ds. konkurencji w prowadzonym dochodzeniu. Prawdopodobnie pozostałe trzy linie lotnicze również zaprzeczą jakimkolwiek działaniom wbrew obowiązującemu prawu.

Wizz Air zakomunikował, że „stanowczo zaprzecza zarzutom jakiegokolwiek niewłaściwego postępowania”, dodając, że „zawsze działał zgodnie z odpowiednio obowiązującymi przepisami”. Węgierskie linie wyrażają gotowość do współpracy z włoskimi władzami. Flagowe linie lotnicze z Włoch, ITA Airways, również zaprzeczają popełnieniu wykroczenia. „(Nie ma) żadnego kartelu” – cytuje dyrektora generalnego przewoźnika, Fabio Lazzeriniego, włoska agencja informacyjna AGI, dodając, że linie są gotowa współpracować ze wszystkimi stronami w celu wyjaśnienia sprawy.

Dla niektórych linii lotniczych, takich jak easyJet, Ryanair i Wizz Air, starcia z organami nadzorującymi konkurencję nie są niczym nowym. Niezależnie od tego organ antymonopolowy podkreśla, że dochodzenie ma zakończyć się do 31 grudnia przyszłego roku. Linie lotnicze mogą zostać obciążone wysokimi grzywnami, jeśli zostaną uznane za winne zniekształcania cen.

Ryanair oferuje aż 103 trasy krajowe

EasyJet obsługuje obecnie loty na 11 krajowych trasach we Włoszech, z czego dwie do Katanii (29 lotów tygodniowo z Mediolanu-Malpensa i 10 rejsów tygodniowo z Neapolu) oraz dwie z tych samych portów lotniczych do Palermo (odpowiednio 22 i 6 lotów tygodniowo).

Ryanair obsługuje aż 103 trasy we Włoszech, z czego 14 do Katanii. Do Katanii można polecieć z Rzymu-Fiumicino (42 loty w tygodniu), Mediolanu-Malpensy (26), Mediolanu-Bergamo (24), Bolonii (23) i Turynu (12). Do i z Palermo irlandzkie linie oferują loty na 16 trasach. Z większego stołecznego portu można polecieć 23 razy w tygodniu. Z Mediolanu-Bergamo pasażerowie mogą skorzystać z oferty 20 lotów. Z głównego mediolańskiego lotniska oferta Ryanaira wynosi 19 rejsów. Do i z Bolonii samoloty latają 15 razy w tygodniu. Między Turynem a Palermo dostępne jest osiem lotów.

Wizz Air obsługuje 18 krajowych tras we Włoszech, z czego sześć do i z Katanii. 21 lotów w tygodniu linie oferują do Mediolanu-Malpensa, 14 rejsów do Bolonii i 10 do Turynu. Węgierski przewoźnik lata także do Palermo, z którego pasażerowie mogą polecieć do Mediolanu-Malpensy (12 lotów) i Wenecji-Marko Polo (6 lotów).

ITA Airways obsługuje dwie trasy do Katanii. Do miasta położonego na wschodzie Sycylii z Rzymu-Fiumicino oraz Mediolanu-Linate samoloty latają aż 48 razy w tygodniu. Włoskie linie oferują także loty do Palermo. Z Rzymu dostępne jest 35 lotów. Z położonego najbliżej centrum Mediolanu, portu Linate, do Palermo można polecieć aż 34 razy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo i polityka

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Pasażer i linie lotnicze

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Kieruzal Mateusz 30 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo i polityka

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 31 sierpnia 2023

Włochy chcą ograniczyć ceny lotów krajowych na wyspy

Prawo i polityka

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Pasażer i linie lotnicze

Spory wzrost cen przelotów krajowych w USA

Kieruzal Mateusz 30 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5