Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2021
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe
Fot: British Airways
Od 2023 roku loty krajowe w Wielkiej Brytanii będą obłożone niższymi podatkami nich dotychczas, zadecydowało brytyjskie ministerstwo finansów. W tym samym wzrosną obciążenia podatkowe ponoszone przez pasażerów najdłuższych lotów. Zmiany podyktowane są kwestiami środowiskowymi, informują pomysłodawcy, eksperci poddają tę tezę w wątpliwość.

O planach obniżenia podatków na loty krajowe w Wielkiej Brytanii poinformował w środę, 27 października b.r. Rishi Sunak, minister finansów kraju. Chodzi o obciążenie air passenger duty (APD) nakładane na każdego pasażera wylatującego z portu lotniczego w Wielkiej Brytanii, którego wysokość ustalana jest w oparciu o długość trasy lotu oraz klasę podróży.

Zmiany od kwietnia 2023 r.

– Loty pomiędzy portami lotniczymi w Anglii, Szkocji, Walii oraz Irlandii Północnej będą, od kwietnia 2023 r., podlegały nowej, niższej stawce podatku dla pasażerów – powiedział Sunak podczas sprawozdania w brytyjskim parlamencie, informuje Agencja Reutera. Posiedzenia odbywało się na tydzień przed szczytem klimatycznym Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 w Glasgow, którego gospodarzem będzie Wielka Brytania.

Wysokość podatku APD wynosi obecnie 13 funtów (ponad 71 zł) na pasażera klasy ekonomicznej w przypadku krótkich lotów oraz 82 funty (ponad 448 zł) za loty dalekodystansowe. Stawki dla pasażerów klasy biznes są około dwukrotnie wyższe.

Inaczej niż inne kraje w Europie

Niższe podatki dla lotów krajowych, które mogą wpłynąć na obniżkę cen biletów, wydają się odwrotnym kierunkiem działań do podejmowanego przez szereg krajów w Europie, zastanawiających się nad możliwością wprowadzenia zakazu krótkich lotów tam, gdzie istnieją dogodne połączenia kolejowe. Zapowiedzi brytyjskiego rządy krytykowane są również w jego własnym kraju. Tom Clarke, dziennikarz Sky News zajmujący się wiadomościami ze świata nauki i technologii ironizuje, iż na kilka dni przed tym, gdy Wielka Brytania będzie gospodarzem być może najważniejszego szczytu klimatycznego w historii, Rishi Sunak sprawił, że będzie łatwiej na ten szczyt przylecieć.

Sunak stwierdził, że większość emisji w lotnictwie wytwarzana jest podczas lotów międzynarodowych oraz zapowiedział, iż od kwietnia 2023 r. utworzona zostanie nowa stawka podatku lotniczego na loty ultra długodystansowe o długości przekraczającej 5,5 tys. mil. Pasażerowie klasy ekonomicznej takich lotów zapłacą 91 funtów czyli prawie 500 zł podatku.

Jest prawie pewne, że wyższe podatki na najdłuższe loty nie spotkają się z przychylnością linii lotniczych. Zachwyceni nie są również eksperci.

– Oferowanie podróżnym opcji o wysokim śladzie węglowym nie przyspieszy przejścia do gospodarki o niskim śladzie węglowym, i może nie przynieść wystarczających przychodów by pomóc sfinansować taką zmianę – uważa Clarke.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Air Serbia wygenerowały zysk w 2022 roku. Pierwszy raz od pandemii

Biznes i przemysł

Air Serbia wygenerowały zysk w 2022 roku. Pierwszy raz od pandemii

Rafał Dybiński 23 stycznia 2023

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Prawo i polityka

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Tomasz Śniedziewski 14 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Mateusz Kieruzal 29 maja 2022

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Mateusz Kieruzal 19 marca 2022

Belgia opodatkowuje jednak wszystkie odloty. Ryanair protestuje

Prawo i polityka

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Air Serbia wygenerowały zysk w 2022 roku. Pierwszy raz od pandemii

Biznes i przemysł

Air Serbia wygenerowały zysk w 2022 roku. Pierwszy raz od pandemii

Rafał Dybiński 23 stycznia 2023

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Prawo i polityka

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Tomasz Śniedziewski 14 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Prawo i polityka

Węgry: Nowy podatek od zysków obciąży linie lotnicze

Mateusz Kieruzal 29 maja 2022

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Prawo i polityka

Norwegia zmieni zasady podatku lotniczego

Mateusz Kieruzal 19 marca 2022

Belgia opodatkowuje jednak wszystkie odloty. Ryanair protestuje

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5