Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2021-10-29 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe
Fot: British Airways
Od 2023 roku loty krajowe w Wielkiej Brytanii będą obłożone niższymi podatkami nich dotychczas, zadecydowało brytyjskie ministerstwo finansów. W tym samym wzrosną obciążenia podatkowe ponoszone przez pasażerów najdłuższych lotów. Zmiany podyktowane są kwestiami środowiskowymi, informują pomysłodawcy, eksperci poddają tę tezę w wątpliwość.
O planach obniżenia podatków na loty krajowe w Wielkiej Brytanii poinformował w środę, 27 października b.r. Rishi Sunak, minister finansów kraju. Chodzi o obciążenie air passenger duty (APD) nakładane na każdego pasażera wylatującego z portu lotniczego w Wielkiej Brytanii, którego wysokość ustalana jest w oparciu o długość trasy lotu oraz klasę podróży.

Zmiany od kwietnia 2023 r.

– Loty pomiędzy portami lotniczymi w Anglii, Szkocji, Walii oraz Irlandii Północnej będą, od kwietnia 2023 r., podlegały nowej, niższej stawce podatku dla pasażerów – powiedział Sunak podczas sprawozdania w brytyjskim parlamencie, informuje Agencja Reutera. Posiedzenia odbywało się na tydzień przed szczytem klimatycznym Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 w Glasgow, którego gospodarzem będzie Wielka Brytania.

Wysokość podatku APD wynosi obecnie 13 funtów (ponad 71 zł) na pasażera klasy ekonomicznej w przypadku krótkich lotów oraz 82 funty (ponad 448 zł) za loty dalekodystansowe. Stawki dla pasażerów klasy biznes są około dwukrotnie wyższe.

Inaczej niż inne kraje w Europie

Niższe podatki dla lotów krajowych, które mogą wpłynąć na obniżkę cen biletów, wydają się odwrotnym kierunkiem działań do podejmowanego przez szereg krajów w Europie, zastanawiających się nad możliwością wprowadzenia zakazu krótkich lotów tam, gdzie istnieją dogodne połączenia kolejowe. Zapowiedzi brytyjskiego rządy krytykowane są również w jego własnym kraju. Tom Clarke, dziennikarz Sky News zajmujący się wiadomościami ze świata nauki i technologii ironizuje, iż na kilka dni przed tym, gdy Wielka Brytania będzie gospodarzem być może najważniejszego szczytu klimatycznego w historii, Rishi Sunak sprawił, że będzie łatwiej na ten szczyt przylecieć.

Sunak stwierdził, że większość emisji w lotnictwie wytwarzana jest podczas lotów międzynarodowych oraz zapowiedział, iż od kwietnia 2023 r. utworzona zostanie nowa stawka podatku lotniczego na loty ultra długodystansowe o długości przekraczającej 5,5 tys. mil. Pasażerowie klasy ekonomicznej takich lotów zapłacą 91 funtów czyli prawie 500 zł podatku.

Jest prawie pewne, że wyższe podatki na najdłuższe loty nie spotkają się z przychylnością linii lotniczych. Zachwyceni nie są również eksperci.

– Oferowanie podróżnym opcji o wysokim śladzie węglowym nie przyspieszy przejścia do gospodarki o niskim śladzie węglowym, i może nie przynieść wystarczających przychodów by pomóc sfinansować taką zmianę – uważa Clarke.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Belgia: Podatek lotniczy na rejsy poniżej 500 km. Dotyczy tylko kierunków z Brukseli

Pasażer i linie lotnicze

Belgia: Podatek lotniczy na rejsy poniżej 500 km. Dotyczy tylko kierunków z Brukseli

Rafał Dybiński 17 października 2021

Wielka Brytania: Wyższy podatek dla latających częściej?

Prawo i polityka

Wielka Brytania: Wyższy podatek dla latających częściej?

Rafał Dybiński 02 kwietnia 2021

Unia Europejska zgadza się na francuski plan ratowania linii lotniczych

Prawo i polityka

Unia Europejska zgadza się na francuski plan ratowania linii lotniczych

Aleksander Domański 02 kwietnia 2020

 

Kolejne wzrosty i wypracowany zysk Norwegian Air w Q3

Biznes i przemysł

Kolejne wzrosty i wypracowany zysk Norwegian Air w Q3

01 listopada 2021

4 lata strategicznego partnerstwa Emirates i flydubai

Biznes i przemysł

4 lata strategicznego partnerstwa Emirates i flydubai

01 listopada 2021

Wagony pocztowe raczej nie wrócą

Biznes i przemysł

Wagony pocztowe raczej nie wrócą

31 października 2021

PAŻP wśród liderów nowych rozwiązań w lotnictwie

Infrastruktura i lotniska

PAŻP wśród liderów nowych rozwiązań w lotnictwie

31 października 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5