W ubiegłym roku floty przewoźników z Chin wzbogaciły się o 426 nowych samolotów – pokazuje baza danych VariFlight, jednego z czołowych dostawców technologii cyfrowej dla lotnictwa. Ogółem w chińskich liniach lotniczych lata prawie 3,3 tys. maszyn.
Najwięcej nowych maszyn, bo aż 72, odebrały największe linie lotnicze w Azji, China Southern. Przewoźnik, o czym informowaliśmy
w listopadzie ubiegłego roku, jest w trakcie programu rozbudowy floty. – Do roku 2020 będziemy mieć w swojej flocie tysiąc samolotów, a do roku 2035 liczba ta wzrośnie do 2 tys. – informował Tan Wangeng, prezes China Airlines podczas ubiegłorocznej imprezy World Routes.
Obecnie flota przewoźnika liczy niecałe 800 maszyn. W ubiegłym roku wzbogaciła się m.in. o
787. wyprodukowany egzemplarz boeinga 787 Dreamliner, na którego kadłubie namalowano specjalne logo, upamiętniające ten etap produkcji. W ubiegłym roku we flocie China Southern zadebiutowały boeingi 787-9, natomiast po 30 latach ze służby odeszły boeingi 757.
W ubiegłym roku 42 nowe samoloty trafiły do linii lotniczych China Eastern Airlines, a park flotowy przewoźnika powiększył się o airbusy A350. Rok 2019 może być dla przewoźnika szczególnie udany – od pierwszego stycznia obowiązuje rozszerzona umowa
joint venture z Air France-KLM, natomiast we wrześniu China Eastern zainauguruje działalność swojego hubu na nowo powstającym lotnisku Daxing. Tym samym linie lotnicze China Eastern będą obecne w dwóch najważniejszych lotniczo miastach w Chinach, w Pekinie i Szanghaju, co zdaniem wielu obserwatorów branży może zagwarantować im dominującą pozycję na rynku.
Trzeci z przewoźników “Chińskiej wielkiej trójki”, czyli linie lotnicze Air China, otrzymał w 2018 roku 30 samolotów. Najszerszym echem odbiła się dostawa pierwszego airbusa A350-900 dla linii lotniczych w Chinach. Do chińskiego przewoźnika narodowego
trafił także 400. airbus przeznaczony na rynek chiński.
W pierwszej dziesiątce chińskich przewoźników, którzy otrzymali w 2018 r. najwięcej samolotów, 33 otrzymały linie lotnicze Hainan Airlines, 19 Sichuan Airlines, 18 XiamenAir, 15 Shanghai Airlines, po 13 Shandong Airlines oraz Shzenzhen Airlines, 12 Beijing Capital Airlines.
Prawie 3,3 tys. chińskich samolotówPod koniec ubiegłego roku w barwach przewoźników z Chin latało prawie 3,3 tys. samolotów. Prawie 2,9 tys. maszyn to samoloty wąskokadłubowe – w tym segmencie najpopularniejszym modelem jest boeing 737-800. Dane VariFlight pokazują, że w segmencie maszyn wąskokadłubowych połowa maszyn to samoloty Boeinga z rodziny 737, natomiast druga połowa to samoloty Airbusa z rodziny A320. To nie przypadek – przez lata Chiny dbały o to, by liczba zamówień złożonych u europejskiego producenta była taka sama jak liczba zamówień u amerykańskiego.
W segmencie samolotów szerokokadłubowych, w którym w Chinach służyło pod koniec ubiegłego roku 408 maszyn, bezsprzeczna dominacja należy do modelu A330, zarówno w wariancie -200, jak i -300, produkcji Airbusa, którego oferowanie, jak i elastyczność operacyjna przez lata doskonale wpisywały się w rynek chiński.
Popularność najmniejszego samolotu szerokokadłubowego na rynku chińskim może być dobrym prognostykiem dla Boeinga, pracującego nad stworzeniem projektu samolotu środka rynku, który najprawdopodobniej zostanie zaprezentowany podczas tegorocznych targów lotniczych w Paryżu i otrzyma oznaczenie 797. Wydaje się, że wielkość oraz zasięg 797 może stanowić dobrą odpowiedź na potrzeby przewoźników z Państwa Środka.