Rosyjski producent Voronezh Aircraft Production Association (VASO), który należy do państwowego koncernu United Aircraft Corporation (UAC), rozpoczął łączenie kadłuba i skrzydeł pierwszego Iljuszyna Ił-96 w nowej wersji pasażerskiej 96-400M.VASO opisuje to wydarzenie jako kolejny znaczący krok w projekcie opracowania nowego wariantu pasażerskiego oznaczonego jako Ił-96-400M, który jest oparty na frachtowcu Ił-96-400T. Producent twierdzi, że integracja kadłuba ze skrzydłami oraz instalacje wszystkich systemów oraz silników zostaną zakończone do IV kwartału br.
Jak potwierdza Yuri Grudnin, szef dywizji transportu lotniczego w United Aircraft Corporation (UAC), harmonogram prac przebiega bez zakłóceń a pierwszy lot Iła 96-400M zaplanowano w połowie 2021 r. Podobnie jak wersja cargo, samolot będzie napędzany czterema ulepszonymi silnikami Aviadvigatel PS-90A1. Dzięki dłuższemu kadłubowi o 9,65 m, niż podstawowa wersja Ił-96-300, nowy samolot szerokokadłubowy będzie mógł pomieścić 305 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży, 350 pasażerów konfiguracji dwóch klas podróży oraz 402 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji przeznaczonej głównie na rynek czarterów.
Projekt Iła 96-400M jest w dużej mierze sponsorowany przez rosyjski rząd, który wspomógł Ilyushin Aviation Complex kwotą 57,5 mln dolarów amerykańskich, a VASO przewiduje na początek zbudowanie sześciu egzemplarzy. UAC uważa samolot za kluczowy dla zachowania krajowych kompetencji w budowaniu dalekodystansowych samolotów szerokokadłubowych.
Ił-96 to rosyjski samolot pasażerski, zaprojektowany jako skrócona konstrukcja pierwszego radzieckiego samolotu szerokokadłubowego Ił-86 w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany we wrześniu 1988 r. Dokładnie 28 września tegoż roku samolot wystartował w pierwszy lot techniczny. W 1992 roku wszedł do produkcji seryjnej, a zadebiutował w locie komercyjnym Aerofłotu w 1993 r. Uznawany był jednym z nowocześniejszych samolotów rosyjskich. Z samolotów tej serii korzystają najwyższe władze Rosji - prezydent i premier (Ił-96-300PU). Do tej pory zbudowano 26 egzemplarzy, a na świecie lata jeszcze 15 z nich: 10 w linii Rossiya, cztery w Cubana de Aviación oraz jeden jest własnością Iljuszyna.