Partner serwisu
Prawo i polityka

USA rozważają wprowadzenie embarga na dostawy części lotniczych do Rosji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
USA rozważają wprowadzenie embarga na dostawy części lotniczych do Rosji
fot. unslpash
Stany Zjednoczone mogłyby zablokować rosyjski import smartfonów oraz części lotniczych, jeśli władze w Moskwie podjęłyby decyzję o inwazji na Ukrainę, informuje Agencja Reutera.

Decyzja Władimira Putina, prezydenta Federacji Rosyjskiej, o najeździe na Ukrainę mogłaby się spotkać ze stanowczą odpowiedzią Stanów Zjednoczonych. Władze w Waszyngtonie rozważają nałożenie surowych ograniczeń eksportowych, które mocno dotknęłyby gospodarkę Rosji, potwierdził przedstawiciel administracji Joe Bidena, prezydenta Stanów Zjednoczonych, w rozmowie z Agencją Reutera.

Embargo bez precedensu w przypadku Rosji

Ograniczenia eksportowe, których wprowadzenie było dyskutowane podczas spotkania najważniejszych urzędników administracji Stanów Zjednoczonych, byłyby zastosowane równolegle z ogłoszeniem sankcji ekonomicznych, które zaczęłyby obowiązywać jeśli władze Rosji, które zgromadziły przy granicy z Ukrainą dziesiątki tysięcy żołnierzy, zdecydowałyby się na inwazję na swojego sąsiada. Podczas niedanej rozmowy liderów Stanów Zjednoczonych i Rosji, prezydent Biden ostrzegł prezydenta Putina o tym, iż Federacja Rosyjska powinna liczyć się z surowymi działaniami odwetowymi w przypadku najazdu na Ukrainę. Podczas tej samej telekonferencji Putin zaprzeczył, jakoby Rosja planowała inwazję.

Wśród potencjalnych działań omawianych podczas spotkania w Białym Domu były “nadzwyczajne” środki kontroli eksportu, które w znacznym stopniu zahamowałyby przepływ technologii przemysłowych i konsumenckich do Rosji, zdradził jeden z anonimowych uczestników spotkania w rozmowie z Agencją Reutera. Dyskutowane działania mogłyby zastopować zdolność Rosji do importu smartfonów, kluczowych części do samolotów i samochodów oraz materiałów z innych sektorów gospodarki. Potencjalne embargo w dużej mierze dotknęłoby rosyjskich konsumentów, miałoby wpływ na operacje przemysłowe oraz zatrudnienie, powiedział urzędnik.

Embargo eksportowe w tym zakresie byłyby bez precedensu w przypadku Rosji, obejmując środki zastosowane przez administrację poprzedniego prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa, i utrzymane przez obecną administrację, po to by zablokować możliwość pozyskiwania zaawansowanych półprzewodników przez chińską firmę telekomunikacyjną Huawei.

Gigantyczny wpływ potencjalnych sankcji na lotnictwo

Ewentualne wprowadzenie sankcji na dostawy części lotniczych do Rosji miałoby gigantyczny wpływ na lotnictwo oraz globalną gospodarkę. Brak dostępu do komponentów, znacznie utrudniłby działanie liniom lotniczym z Rosji, które od czasu upadku Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) w dużej mierze budowały swoje floty w oparciu o samoloty zachodnich producentów, Airbusa i Boeinga. Wprawdzie przemysł Rosji podejmował próby stworzenia swoich własnych maszyn, takich jak Suchoj Superjet 100, jednak programy te nie zakończyły się komercyjnym sukcesem - ostatecznie dostarczono stosunkowo niewiele samolotów, ich wykorzystanie dobowe jest znacząco niższe od wykorzystania maszyn produkcji zachodniej, a brak sieci serwisowej i dostaw części do tych maszyn hamował plany podboju rynków zagranicznych.

Ewentualne sankcje miałyby również wpływ na obecnie wdrażane w Rosji rodzime programy lotnicze, takie jak Irkut MC-21, choć przez lata, po tym gdy na Rosję zostały nałożone sankcje za aneksję Krymu w 2014 r., twórcy tego samolotu, czyli firma Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa, działający w konsorcjum United Aircraft Corporation (UAC) stawiali na rosyjską samowystarczalność gospodarczą, opracowując własne rozwiązania technologiczne produkcji kompozytów oraz wprowadzając nowy wariant maszyny, wyposażony w jednostki napędowe Aviadvigatel PD-14 (wcześniej znane jako PS-14), zamiast w silniki Pratt & Whitney PW1400G. Ewentualne sankcje stanowiłyby test, na ile produkty UAC byłyby w stanie opierać się jedynie na rodzimych rozwiązaniach, szczególnie że zablokowany byłby również transfer półprzewodników, hamując rozwój zaawansowanej elektroniki i oprogramowania wymagającego większych mocy obliczeniowych, a spowolnienie rosyjskiej gospodarki ograniczyłby możliwość inwestowania w program.

Jeśli doszłoby do wprowadzenia zakazu eksportu części lotniczych do Rosji, władze tego kraju najprawdopodobniej zdecydowałyby się na zamknięcia możliwości przelotu zagranicznym liniom lotniczym nad swoim terytorium, cofając lotnictwo do czasów Zimnej Wojny, kiedy to w drodze pomiędzy Europą i Dalekim Wschodem, przewoźnicy zmuszeni byli albo omijać Związek Radziecki od południa, albo wykorzystywać trasę przebiegającą nad biegunem północnym, często planując lądowania w Anchorage na Alasce, które to lotnisko należało w ten sposób do jednego z najruchliwszych na świecie. Brak możliwości przelotu nad Rosją wpłynąłby także na linie lotnicze z Ameryki Północnej korzystające z transpolarnych tras do Azji oraz stanowiłby cios w przewoźników cargo, jeszcze bardziej podnosząc koszty frachtu lotniczego oraz powodując dalszą dezorganizację globalnych łańcuchów dostaw.

Kwestia ewentualnego nałożenia sankcji przez Stany Zjednoczone na Rosję będzie konsultowana z partnerami w Europie i Azji, którzy mogliby być dotknięci tymi działaniami. Stany Zjednoczone będą również zachęcały partnerów do koordynowania działań tam, gdzie jest to wskazane, powiedział rozmówca Agencji Reutera.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Wizz Air: Problemy z silnikami zmuszają do anulacji rejsów

Biznes i przemysł

USA: Linie za wybór miejsca zarobiły 4,2 mld dolarów

Pasażer i linie lotnicze

Grupa LH: Problemy z silnikami P&W uziemiły 1/3 floty A220 SWISS

Pasażer i linie lotnicze

Azerbaijan Airlines zamówiły 12 airbusów z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

Biznes i przemysł

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

simetra/avgeek 12 marca 2023

Zobacz również:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Wizz Air: Problemy z silnikami zmuszają do anulacji rejsów

Biznes i przemysł

USA: Linie za wybór miejsca zarobiły 4,2 mld dolarów

Pasażer i linie lotnicze

Grupa LH: Problemy z silnikami P&W uziemiły 1/3 floty A220 SWISS

Pasażer i linie lotnicze

Azerbaijan Airlines zamówiły 12 airbusów z rodziny A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

Biznes i przemysł

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

simetra/avgeek 12 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5