Prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełenski, ogłosił plan utworzenia nowej linii lotniczej na Ukrainie w ramach programu rozwoju gospodarczego kraju. Przewoźnik otrzymał roboczą nazwę – Ukraine National Airline (dalej UNA). Ujawniono również możliwe samoloty.
Podczas sympozjum „Wielkie konstrukcje: Lotnictwo. Turystyka”, które odbywało się w czwartek (25 listopada) na lotnisku Kijów-Boryspol aktualnie urzędujący prezydent Ukrainy zakomunikował utworzenie nowych państwowych linii lotniczych. Nowy przewoźnik ma wystartować pod koniec 2022 roku. Powodem decyzji o założeniu nowej linii zostały była uległość w stosunku do prywatnych linii lotniczych, które organizowały loty repatriacyjne obywateli Ukrainy w momencie wybuchu pandemii przez prywatnych przewoźników. Państwo chce uzyskać większą kontrolę nad krajowym rynkiem lotniczym.
Prezydent plany otwarcia nowej, narodowej linii po raz pierwszy ogłosił w 2020 roku.
Nowy przewoźnik będzie korzystał z samolotów AirbusaPrezydent zakomunikował również, że nowe linie lotnicze będą korzystać w pełni z samolotów produkcji Airbusa. W tym celu został podpisany protokół uzgodnień pomiędzy producentem a rządem Ukrainy. Flota przewoźnika będzie składać się z osiemnastu samolotów wąskokadłubowych i czterech szerokokadłubowych. W umowie ujawniono zamówienia na:
- Sześć airbusów A220
- Dwanaście airbusów A320
- Cztery airbusy A330 lub A350
Dyrektor Airbusa ds. sprzedaży na Europę Środkową, Kimon Sotiropoulos, powiedział, że nowa linia lotnicza będzie emitowała najmniejszy ślad węglowy w przeliczeniu na jednego pasażera.
Kolejny krok w rozwoju lotnictwa UkrainyUkraina od kilku lat posiada bardzo dobrze prosperujący rynek lotniczy. Rok rocznie osiągane są dwucyfrowe wzrosty ilości obsługiwanych pasażerów. Niemniej jednak, kroki podjęte w celu ustanowienia nowej linii lotniczej, tym razem państwowej, są dużym krokiem do rozwoju.
Ukraina w następnej dekadzie planuje zainwestować ponad 1,3 miliarda dolarów amerykańskich.
Władze ukraińskie są zdania, że nowy przewoźnik na ukraińskim niebie nie zmonopolizuje rynku, a poprzez posiadanie własnej linii, państwo będzie mieć większą kontrolę nad rynkiem lotniczym. Minister Infrastruktury Ukrainy zapowiada osiągnięcie rentowności przez Ukraine National Airline w ciągu 5 lat od rozpoczęcia działalności.
Główną konkurencją dla UNA będzie obecny, flagowy przewoźnik Ukraine International Airline, który został sprywatyzowany. Właścicielem UIA jest ukraiński miliarder – Ihor Valeriyovych, którego w marcu 2021 Stany Zjednoczone objęły sankcjami za udział na dużą skalę w korupcji. UIA poprzez duże oferowanie europejskich tanich przewoźników: Ryanaira i Wizz Aira, popadła w problemy finansowe i przechodzi restrukturyzację.
Szybki rozwójPo podpisaniu w październiku umowy o otwartym niebie z Unią Europejską zostało ogłoszonym wiele nowych połączeń do i z Ukrainy. Nie minęły 24 godziny, a Wizz Air zakomunikował dużą ekspansję. Węgierski tani przewoźnik otworzy 26 nowych tras z Kijowa, Lwowa, Odessy i Charkowa
Nowy start-up z Ukrainy, Bees Airlines, w październiku zainaugurował połączenie Odessa – Praga.