Linie Uganda Airlines, nowy start-up z Ugandy, potwierdziły z Airbusem w ubiegłym tygodniu umowę zakupu dwóch szerokokadłubowych samolotów A330-800neo.
Nowe A330neo zostaną dostarczone przewoźnikowi jeszcze w tym roku. Będą napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 7000 a na pokład zabiorą 256 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 20 w klasie biznes, 28 w premium oraz 213 w klasie ekonomicznej.
– Chcemy na początku spokojnie i dobrze rozwijać nasz nowy hub i sądzimy, że dzięki A330neo będziemy w stanie zaoferować wiele tras średnio- i dalekodystansowych przy jednoczesnej i znacznej obniżce kosztów operacyjnych. Dzięki nowym samolotom damy też naszym pasażerom bardzo duży komfort podróżowania – powiedział Ephraim Bagenda, prezes Uganda Airlines.
Nowe samoloty na trasach do Europy
Reaktywujące się narodowe linie Uganda Airlines planują rozmieścić swoje przyszłe samoloty A330neo na głównych trasach średniego i dalekiego zasięgu z Entebbe do Europy, a także wybranych miast w regionie Afryki i Azji. Ogłoszenie pierwszych tras ma nastąpić w połowie tego roku, a start całej linii planowany jest w drugiej połowie tego roku.
Przewoźnik oczekuje także na dostawę czterech nowych bombardierów CRJ900. Pierwsze dwa z nich są już gotowe w Kanadzie do dostawy, która ma nastąpić lada dzień. Regionalne samoloty zabiorą 76 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 12 w klasie biznes oraz 64 w klasie ekonomicznej.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo, które zmniejszą zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni je jednymi z najbardziej oszczędnych średniego- i dalekiego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m.
Nowe maszyny w wersji -800 i -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg wydłużony jest o 400 mil morskich (740 km). Od listopada 2018 pierwszym użytkownikiem
A330neo jest portugalski TAP, a w tym roku dołączył do niego także
Air Senegal.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe samoloty Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1734 samoloty, z czego 1441 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1019) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 249 samolotów A330, w tym cztery w wersji cargo oraz pięć wojskowych. Więcej na temat nowego airbusa A330neo
w naszym artykule "Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".