Linie Uganda Airlines odebrały w ostatnich dniach pierwszego z dwóch zamówionych szerokokadłubowych samolotów A330-800neo. Nowa maszyna to samolot o numerze seryjnym MSN 1977 i rejestracji 5X-NIL.
Nowe A330neo są napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 7000 a na pokład zabierają 258 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 20 w klasie biznes (2-2-2), 28 w klasie premium (2-3-2) oraz 210 w klasie ekonomicznej (3-3-3). To druga linia na świecie,
po Kuwait Airways, która odebrała A330neo w wersji -800.
– Chcemy na początku spokojnie i dobrze rozwijać nasz nowy hub i sądzimy, że dzięki A330neo będziemy w stanie zaoferować wiele tras średnio- i dalekodystansowych przy jednoczesnej i znacznej obniżce kosztów operacyjnych. Dzięki nowym samolotom damy też naszym pasażerom bardzo duży komfort podróżowania – powiedział Ephraim Bagenda, prezes Uganda Airlines.
Reaktywujące się narodowe linie Uganda Airlines planują rozmieścić swoje samoloty A330neo na głównych trasach średniego i dalekiego zasięgu z Entebbe do Europy, a także wybranych miast w regionie Afryki i Azji. Flota tego młodego przewoźnika składa się obecnie z pięciu samolotów: jednego A330-800neo oraz czterech bombardierów CRJ900 (obecnie Mitsubishi). Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę kolejnego A330neo w wersji 800.
Słaby popyt na A330-800
Do tej pory linie na całym świecie zamówiły tylko 14 sztuk najmniejszego z rodziny A330neo. A330-800neo zamówiły cztery linie lotnicze: Kuwait Airways (8), Garuda Indonesia (3), Uganda Airlines (2) oraz Air Greenland (1). Airbus liczył, że jeszcze w tym roku uda mu się sprzedać liniom około 30-40 maszyn A330-800neo, które mają zastępować stare A330-200. Tak się nie stało. Nadchodzące miesiące będą sądne dla tej maszyny choć producent ucina wszelkie spekulacje.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie AirbusaA330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 332 maszyny A330neo: 14 A330-800neo oraz 318 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 49 A330-900neo.
Rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1818 samolotów, z czego 1506 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1110) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2020 r. A330 są produkowane w tempie 5 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 312 samolotów A330, w tym trzy w wersji cargo oraz 10 wojskowych (A330 MRTT). Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".