Partner serwisu
Biznes i przemysł

Turkish Airlines porozumiały się z Boeingiem w sprawie odszkodowań za MAX-y

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Turkish Airlines porozumiały się z Boeingiem w sprawie odszkodowań za MAX-y
fot. Anna Zvereva/ Flickr
Linie lotnicze Turkish Airlines porozumiały się z amerykańskim producentem Boeing w sprawie odszkodowania za straty poniesione w wyniku uziemienia boeingów 737 MAX, poinformował we wtorek (31.12.2019) przewoźnik. 

Tureckie linie lotnicze w oświadczeniu nie sprecyzowały wysokości odszkodowania. Sumę wskazała za to turecka gazeta Hurriyet, według informacji, której Turkish wywalczył łącznie 225 mln dolarów, w tym 150 mln dolarów odszkodowania i 75 mln dolarów na części zamienne oraz na szkolenia.

Nie czekając na powrót do służby

Boeingi 737 MAX pozostają uziemione od marca ubiegłego roku, po tym, gdy w dwóch tragicznych wypadkach modelu samolotu następujących pięć miesięcy po sobie, życie straciło łącznie 346 osób. Sam Boeing na uziemieniu swoich maszyn stracił do tej pory przeszło 9 mld dolarów.

Analitycy w rozmowie z Reutersem zaznaczają, iż pełen zakres strat, jakie ponoszą klienci Boeinga, którzy zamówili feralne maszyny, będzie znany dopiero wtedy, gdy “Maxy” wrócą do służby, dlatego porozumienie pomiędzy Boeingiem i Turkish Airlines jest wyjątkowe, gdyż następuje jeszcze w momencie, kiedy samoloty pozostają uziemione. – Albo (Turkish Airlines) mają dość dobre rozeznanie, kiedy skończy się uziemienie, albo przewoźnik w jakiś sposób zadbał o pozyskanie alternatywnego oferowania, które pozwoliłoby przeciwdziałać powstawaniu strat – komentuje Richard Aboulafia, wiceprezydent firmy Teal Group trudniącej się analizami dla branży lotniczej w rozmowie z Reuterem.

Jedna trzecia odszkodowania będzie następowała w formie przyszłego oferowania usług, co pozwoli Boeingowi przenieść znaczną część kosztów na kolejne lata, zauważa Aboulafia. – Spodziewam się, że przyjmą tę strategię, negocjując formę i wysokość przyszłych odszkodowań – dodaje ekspert.

Do czasu uziemienia „Maxów”, linie lotnicze z Turcji odebrały 12 sztuk modelu. Do tej pory, we flocie przewoźnika powinno latać kolejne 12 samolotów tego typu. Ogółem zamówienie Turkish Airlines opiewa na 75 boeingów 737 MAX.

Przewoźnicy liczą straty

Linie lotnicze Turkish Airlines są jednym z tych przewoźników, którzy deklarują publicznie, iż zamierzają dochodzić odszkodowań od Boeinga za straty powstałe w wyniku uziemienia „Maxów”.  W grudniu ubiegłego roku tureckie media donosiły, że przewoźnik jest gotowy, by otworzyć przewód sądowy przeciwko Boeingowi.

Linie Southwest Airlines, największy na świecie operator boeingów 737 MAX, ogłosiły w grudniu, iż porozumiały się z Boeingiem w sprawie częściowego pokrycia strat w przychodach operacyjnych za 2019 r., wynoszących, według szacunków Southwest, 830 mln dolarów.

Innym przewoźnikiem, publicznie przyznającym się do tego, że planuje dochodzenie odszkodowań od Boeinga, są linie lotnicze TUI. “Wciąż negocjujemy” -  potwierdził Martin Riecken, rzecznik TUI, dodając, iż linie mają nadzieję, że dojdą do porozumienia z amerykańskich producentem, choć nie wykluczają też podjęcia drogi prawnej w przypadku fiaska negocjacji. Przed uziemieniem TUI korzystały z 15 boeingów 737 MAX i posiadały zamówienia na kolejne osiem sztuk maszyn. Firma wylicza, iż w jej poprzednim roku finansowym uziemienie “Maxów” kosztowało ją 293 mln euro. W bieżącym roku finansowym rachunek może być wyższy i, zależnie od daty powrotu samolotów do służby, może wynieść nawet 400 mln euro.

Tymczasem wciąż nie jest znana daty powrotu boeingów 737 MAX do służby. Niedawno Boeing zadecydował, że w tym miesiącu nastąpi czasowe wstrzymanie produkcji modelu. Prócz walki o przywrócenie uziemionych samolotów do służby, Boeing przygotowuje się także do przekonania opinii publicznej, że samoloty są już bezpieczne. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo

Piotr Bożyk 16 grudnia 2023

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: 2,8 mld dolarów zysku po trzech kwartałach!

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Biznes i przemysł

Krok w stronę certyfikacji B737 MAX 10

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2023

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Biznes i przemysł

Boeing dostarczy mniej MAX-ów niż planował

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing zwiększy miesięczną produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 15 października 2023

Zobacz również:

Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo

Piotr Bożyk 16 grudnia 2023

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: 2,8 mld dolarów zysku po trzech kwartałach!

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5