Partner serwisu
Biznes i przemysł

Turkish Airlines porozumiały się z Boeingiem w sprawie odszkodowań za MAX-y

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Turkish Airlines porozumiały się z Boeingiem w sprawie odszkodowań za MAX-y
fot. Anna Zvereva/ Flickr
Linie lotnicze Turkish Airlines porozumiały się z amerykańskim producentem Boeing w sprawie odszkodowania za straty poniesione w wyniku uziemienia boeingów 737 MAX, poinformował we wtorek (31.12.2019) przewoźnik. 

Tureckie linie lotnicze w oświadczeniu nie sprecyzowały wysokości odszkodowania. Sumę wskazała za to turecka gazeta Hurriyet, według informacji, której Turkish wywalczył łącznie 225 mln dolarów, w tym 150 mln dolarów odszkodowania i 75 mln dolarów na części zamienne oraz na szkolenia.

Nie czekając na powrót do służby

Boeingi 737 MAX pozostają uziemione od marca ubiegłego roku, po tym, gdy w dwóch tragicznych wypadkach modelu samolotu następujących pięć miesięcy po sobie, życie straciło łącznie 346 osób. Sam Boeing na uziemieniu swoich maszyn stracił do tej pory przeszło 9 mld dolarów.

Analitycy w rozmowie z Reutersem zaznaczają, iż pełen zakres strat, jakie ponoszą klienci Boeinga, którzy zamówili feralne maszyny, będzie znany dopiero wtedy, gdy “Maxy” wrócą do służby, dlatego porozumienie pomiędzy Boeingiem i Turkish Airlines jest wyjątkowe, gdyż następuje jeszcze w momencie, kiedy samoloty pozostają uziemione. – Albo (Turkish Airlines) mają dość dobre rozeznanie, kiedy skończy się uziemienie, albo przewoźnik w jakiś sposób zadbał o pozyskanie alternatywnego oferowania, które pozwoliłoby przeciwdziałać powstawaniu strat – komentuje Richard Aboulafia, wiceprezydent firmy Teal Group trudniącej się analizami dla branży lotniczej w rozmowie z Reuterem.

Jedna trzecia odszkodowania będzie następowała w formie przyszłego oferowania usług, co pozwoli Boeingowi przenieść znaczną część kosztów na kolejne lata, zauważa Aboulafia. – Spodziewam się, że przyjmą tę strategię, negocjując formę i wysokość przyszłych odszkodowań – dodaje ekspert.

Do czasu uziemienia „Maxów”, linie lotnicze z Turcji odebrały 12 sztuk modelu. Do tej pory, we flocie przewoźnika powinno latać kolejne 12 samolotów tego typu. Ogółem zamówienie Turkish Airlines opiewa na 75 boeingów 737 MAX.

Przewoźnicy liczą straty

Linie lotnicze Turkish Airlines są jednym z tych przewoźników, którzy deklarują publicznie, iż zamierzają dochodzić odszkodowań od Boeinga za straty powstałe w wyniku uziemienia „Maxów”.  W grudniu ubiegłego roku tureckie media donosiły, że przewoźnik jest gotowy, by otworzyć przewód sądowy przeciwko Boeingowi.

Linie Southwest Airlines, największy na świecie operator boeingów 737 MAX, ogłosiły w grudniu, iż porozumiały się z Boeingiem w sprawie częściowego pokrycia strat w przychodach operacyjnych za 2019 r., wynoszących, według szacunków Southwest, 830 mln dolarów.

Innym przewoźnikiem, publicznie przyznającym się do tego, że planuje dochodzenie odszkodowań od Boeinga, są linie lotnicze TUI. “Wciąż negocjujemy” -  potwierdził Martin Riecken, rzecznik TUI, dodając, iż linie mają nadzieję, że dojdą do porozumienia z amerykańskich producentem, choć nie wykluczają też podjęcia drogi prawnej w przypadku fiaska negocjacji. Przed uziemieniem TUI korzystały z 15 boeingów 737 MAX i posiadały zamówienia na kolejne osiem sztuk maszyn. Firma wylicza, iż w jej poprzednim roku finansowym uziemienie “Maxów” kosztowało ją 293 mln euro. W bieżącym roku finansowym rachunek może być wyższy i, zależnie od daty powrotu samolotów do służby, może wynieść nawet 400 mln euro.

Tymczasem wciąż nie jest znana daty powrotu boeingów 737 MAX do służby. Niedawno Boeing zadecydował, że w tym miesiącu nastąpi czasowe wstrzymanie produkcji modelu. Prócz walki o przywrócenie uziemionych samolotów do służby, Boeing przygotowuje się także do przekonania opinii publicznej, że samoloty są już bezpieczne. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona

Biznes i przemysł

B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona

Mateusz Kieruzal 31 lipca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Pasażer i linie lotnicze

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 01 września 2025

Pozostałe z wątku:

B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona

Biznes i przemysł

B737 MAX 7 i 10. Certyfikacja znów opóźniona

Mateusz Kieruzal 31 lipca 2025

Wady B737 MAX 7. Boeing wystąpił o ułatwienia certyfikacyjne

Biznes i przemysł

Katastrofy B737 MAX. Boeing uniknie odpowiedzialności karnej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines pozyskają do 225 boeingów

Mateusz Kieruzal 26 września 2025

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Pasażer i linie lotnicze

Turcja: Bezpłatna woda w samolocie obowiązkiem

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Biznes i przemysł

Spory spadek zysków Turkish Airlines

Mateusz Kieruzal 01 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij