Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing 737 NG: Trzy samoloty Ryanaira uziemione przez pęknięte mocowania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing 737 NG: Trzy samoloty Ryanaira uziemione przez pęknięte mocowania
fot. Pixabay
Podczas październikowego przeglądu maszyn wykonanego przez Boeinga wykryto poważne pęknięcia w okuciu mocowania skrzydła do kadłuba samolotu Boeing 737 NG. Mocowanie, czyli tak zwana konstrukcja „pickle fork”, zostało zaprojektowane tak, aby pomagać w redukcji skutków zużycia maszyny: amortyzują uderzenia i są kluczowe dla bezpieczeństwa lotu. 

Ich eksploatacja zaplanowana jest na około 90 tys. cykli lotów. Kiedy wykryto pęknięcia w jednym z modeli boeinga, samolot miał za sobą zaledwie 35 tys. cykli, czyli nieco ponad jedną trzecią z założonej przy projektowaniu liczby. Z tego powodu Federalna Administracja Lotnictwa Stanów Zjednoczonych (FAA) zarządziła inspekcję w trybie pilnym. "Pickle fork" to główny element przenoszący obciążenie, który mocuje dźwigary skrzydła do kadłuba.

W ciągu tygodnia skontrolowano 810 samolotów boeing B737 NG we flotach linii na całym świecie. Inspekcji zostały podane tylko te maszyny, które miały na koncie ponad 30 tys. cykli lotów. Kontrola wykazała pęknięcia „pickle fork” w 38 samolotach. Miały one zrealizowane od 35 tys. do 37 tys. cykli.

 

Schemat struktury ,,pickle fork". Fot. Boeing 

Producent wdrożył w związku z tym specjalne procedury raportowania uszkodzeń i rozpoczął plan napraw, aby jak najszybciej przywrócić samoloty do eksploatacji. Żaden z podmiotów odpowiedzialnych za kontrolę nie podał informacji na temat tego, w samolotach których linii lotniczych wykryto uszkodzenia. FAA zarządziła jedynie dalsze kontrole. Jeśli 737 NG wylatał pomiędzy 22 600 a 29 999 cykli, należy go sprawdzić pod kątem pęknięć w ciągu następnego 1000 cykli.

Doniesienia o awariach zaniepokoiły poszczególne linie, które jeszcze w październiku same zaczęły ogłaszać uziemienia samolotów w związku z pękniętymi mocowaniami „pickle fork”. Zrobiły to między innymi brazylijski GOL, który zdecydował się na wyłączenie z eksploatacji 11 samolotów 737 NG, a także amerykański Southwest Airlines, który uziemił dwa samoloty.

Wśród linii lotniczych, które korzystają z samolotów modelu 737 NG, znajdują się jeszcze między innymi Aeroflot, American Airlines, Ryanair czy United Airlines. Według najnowszych doniesień The Guardian co najmniej trzy Boeingi 737 NG we flocie Ryanaira przerwały swoje kursy z powodu wadliwych mocowań. Sam Ryanair nie wydał jednak oficjalnego oświadczenia na ten temat. Numery uziemionych maszyn to EI-DCL, EI-DAL i EI-DCJ. Wszystkie trzy mają więcej niż 15 lat.

Początkowo przedstawiciele linii nie chcieli zabierać głosu w sprawie awarii mocowań strukturalnych. Po naciskach mediów, rzeczniczka irlandzkich linii (niewymieniona z nazwiska) powiedziała w The Guardian, iż nie sądzono, że tak „niewielka liczba pęknięć” będzie miała wpływ na operacje i funkcjonowanie floty.

Wykryte awarie to dolanie oliwy do ognia w relacjach Ryanair – Boeing. Przypominamy, że przewoźnik wciąż czeka na dostawę 58 samolotów 737 MAX. Ciągłe przesuwanie terminów dostawy narazi Ryanair na spore straty w przyszłym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Qatar Airways: Cała flota B777 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: Cała flota B777 z Internetem od Starlink

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Enter Air z centrum szkoleniowym

Biznes i przemysł

Enter Air z centrum szkoleniowym

Redakcja 06 lipca 2025

Blisko powrotu Wizz Aira do Modlina

Pasażer i linie lotnicze

Blisko powrotu Wizz Aira do Modlina

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2025

Podsumowanie Paris Air Show 2025

Biznes i przemysł

Podsumowanie Paris Air Show 2025

Piotr Bożyk 03 lipca 2025

Zobacz również:

Qatar Airways: Cała flota B777 z Internetem od Starlink

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways: Cała flota B777 z Internetem od Starlink

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Enter Air z centrum szkoleniowym

Biznes i przemysł

Enter Air z centrum szkoleniowym

Redakcja 06 lipca 2025

Blisko powrotu Wizz Aira do Modlina

Pasażer i linie lotnicze

Blisko powrotu Wizz Aira do Modlina

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2025

Podsumowanie Paris Air Show 2025

Biznes i przemysł

Podsumowanie Paris Air Show 2025

Piotr Bożyk 03 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij