Tibet Airlines, w czasie międzynarodowych targów lotniczych Singapore Airshow, złożyły zamówienie na łącznie 50 samolotów chińskiej produkcji. Tybetański przewoźnik, oferujący loty krajowe z Lhasy, zamówił 40 C919 i 10 ARJ21. Samoloty będą w konfiguracji wysokogórskiej, która zapewni swobodne operowania z portów lotniczych położonych na bardzo dużych wysokościach.
Tibet Airlines to chińskie linie lotnicze, które zostały założone w 2010 roku. Główną bazą i siedzibą przewoźnika jest Lhasa, stolica i największe miasto chińskiego Tybetańskiego Regionu Autonomicznego. Od momentu inauguracji działalności, Tibet Airlines wykonują, za pomocą 44 samolotów francuskiej produkcji. 27 A319, cztery A319neo, sześć A320 i pięć A330 realizują jedynie krajowe połączenia lotnicze. Airbusy latają regularnie z portu lotniczego Lhasa-Gonggar do m.in. Changshy, Chengdu, Kunming, Pekinu czy Wuhan.
50 nowych samolotów
20 lutego w Singapurze rozpoczęły się międzynarodowe targi lotnicze. Singapurskie targi są pierwszymi, na których COMAC C919 prezentowany jest publiczności na arenie międzynarodowej. Na rozpoczętych we wtorek targach Singapore Airshow
chiński producent, COMAC, łącznie pięć samolotów: dwa C919 oraz trzy ARJ21. Najnowszy model samolotu produkcji Commercial Aircraft Corporation of China prezentowany jest zarówno w pokazie statycznym (na płycie lotniska), jak i dynamicznym (w locie), stając się najszerzej dyskutowaną premierą samolotu cywilnego zaprezentowaną podczas tegorocznej edycji największych targów lotniczych Azji.
Już w pierwszym dni imprezy, która organizowana jest co dwa lata, Tibet Airlines ogłosiły złożenie zamówienie na 50 nowych samolotów lokalnej produkcji. Operator z Lhasy zamówił 40 comaców
C919 i dziesięć samolotów ARJ21. Samoloty, które chiński producent dostarczy operatorowi z Tybetu, będą w wersji wysokogórskiej, czyli takiej, która pozwala na swobodne operowania z portów lotniczych położonych powyżej 5 000 metrów nad poziomem morza.
Nie jest jasne, ile z 50 samolotów zamówionych przez Tibet Airlines to zamówienia potwierdzone. Jak wynika z informacji zamieszczonych na oficjalnej stronie internetowej Henan Aviation Investment Corporation, z sześciu zleceń w modelu pochodnym, trzy mają charakter zleceń potwierdzonych, natomiast pozostałe trzy mają charakter zamierzony.
Model wysokogórski C919
Po podpisaniu umowy Tibet Airlines stały się także pierwszym klientem wysokogórskiego modelu C919. 17 grudnia ubiegłego roku Tibet Airlines podpisały ramową umowę o strategicznej współpracy z COMAC. Wszechstronna współpraca strategiczna ma skupiać się na promowaniu badań i rozwoju modelu wysokogórskiego C919, zwiększaniu zdolności operacyjnych i wykreowaniu zdolności konserwacji samolotów na dużych wysokościach.
– Tibet Airlines – pierwsze, krajowe linie lotnicze wykonujące loty na dużych wysokościach – zgromadziły bogate doświadczenie w prowadzeniu działalności w regionach położonych na dużych wysokościach. Wnieśliśmy wkład w rozwój chińskiego rynku lotnictwa wysokogórskiego. Zapewnimy konstruktorowi kompleksowe wsparcie w zakresie rozwoju i optymalizacji eksploatacji wysokogórskiego modelu C919 – powiedział Zhou Xinmin, dyrektor generalny COMAC.
C919 jest samolotem, który jest obecnie eksploatowany przez China Eastern Airlines.
Przewoźnik z Szanghaju odebrał już cztery chińskie samoloty i wykorzystuje je do obsługi regularnych rejsów do syczuańskiej stolicy i Pekinu.