Partner serwisu
Biznes i przemysł

COMAC dostarczył czwartego C919

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
COMAC dostarczył czwartego C919
fot. Shimin Gu, GFDL 1.2, commons.wikimedia.org
COMAC – chiński producent samolotów – dostarczył China Eastern Airlines czwartego wąskokadłubowego C919. Drugie pod względem wielkości floty chińskie linie wykorzystują samolot „chińskiej myśli technologicznej” do obsługi lotów z Szanghaju do syczuańskim Chengdu i stolicy Państwa Środka.

COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) to producent samolotów z Państwa Środka, który chce mocniej zaistnieć na międzynarodowym rynku konstruktorów statków powietrznych i rozbić duopol Airbusa i Boeinga. Program C919 został oficjalnie uruchomiony w 2009 r., a pierwszy samolot zjechał z linii montażowej w 2015 roku.

C919 to dwusilnikowym odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji może pomieścić od 150 do 168 pasażerów, a jego zasięg określono, w zależności od wersji, od czterech tys. do pięciu i pół tys. km. Produkowana przez chiński koncern wąskokadłubowa maszyna, która otrzymała certyfikat we wrześniu 2022 roku, jest bezpośrednim konkurentem airbusów A320 i boeingów 737.

Cztery latające C919

China Eastern Airlines były pierwszym przewoźnikiem w Chinach, jak i na świecie, które odebrały pierwszego zbudowanego C919. Linie z siedzibą w finansowej stolicy Chińskiej Republiki Ludowej użytkują obecnie cztery lokalnie zbudowane samoloty. W grudniu 2022 roku producent dostarczył liniom z Szanghaju pierwszy samolot. Po lotach zapoznawczych załogi z samolotem China Eastern Airlines zdecydowała, że maszyna będzie obsługiwać połączenia lotnicze między Szanghajem a syczuańskim Chengdu.

Na początku stycznia, niecały miesiąc po odbiorze trzeciej maszyny, China Eastern Airlines odebrały czwartego wąskokadłubowego comaca C919. Interesująco wyglądała trasa przebazowania chińskiego samolotu; samolot przeleciał z szanghajskiego portu lotniczego Pudong do położonego bliżej miejskiego śródmieścia lotniska Hongqiao. Odległość między dwoma szanghajskimi portami lotniczymi w linii prostej to 44 km.

Siedem dni po dostawie samolot rozpoczął realizację komercyjnych rejsów. China Eastern Airlines postanowiły, że maszyna, oprócz rejsów do stolicy Syczuanu, będzie realizować połączenia do stolicy Chińskiej Republiki Ludowej, Pekinu, do portu Daxing. Współczynnik zajętości miejsc w samolocie w „inauguracyjnym” locie wyniósł 85 proc., podczas gdy rejs powrotny był w pełni obłożony.

China Airlines do końca br. powinna otrzymać sześć kolejnych comaców, tak aby 31 grudnia flota C919 liczyła dziesięć maszyn. Od momentu rozpoczęcia komercyjnych operacji samolot chińskiej produkcji spędził w powietrzu ponad dwa tys. godzin, wykonując prawie 700 lotów. Lotami, które obsługiwane były C919, poleciało ponad 82 tys. pasażerów.

Zamówienie na 100 chińskich wąskokadłubowców

We wrześniu 2023 r. o China Eastern Airlines trafiły na pierwsze strony gazet dzięki przełomowej umowie z COMAC o wartości prawie 10 miliardów dolarów, obejmującej zamówienie na 100 kolejnych C919. Transakcja ta jest obecnie największym jak dotąd pojedynczym zamówieniem na wąskokadłubowy odrzutowiec chińskiej produkcji.

Zgodnie z warunkami umowy, przewoźnik przewiduje otrzymywanie do dziesięciu samolotów rocznie w latach 2025–2027. Liczba odbieranych samolotów ma wzrosnąć do 15 sztuk rocznie w latach 2028–2030, osiągając szczyt w 2031 r., kiedy COMAC powinien przekazywać liniom aż 20 nowych samolotów miesięcznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

Zobacz również:

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Biznes i przemysł

USA znoszą ograniczenia dotyczące eksportu silników dla COMAC-a

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Biznes i przemysł

Ekspansja COMAC. Debiut C909 w Wietnamie

Mateusz Kieruzal 19 kwietnia 2025

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Biznes i przemysł

COMAC: Budowa 50 C919 planem na 2025

Mateusz Kieruzal 25 stycznia 2025

COMAC chce wejść do Europy

Biznes i przemysł

COMAC chce wejść do Europy

Mateusz Kieruzal 12 stycznia 2025

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Biznes i przemysł

Kolejne zamówienia samolotów COMAC C909 i 919

Piotr Bożyk 17 listopada 2024

COMAC C919 na testach na płaskowyżu Qinghai-Xizang

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij