Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Szarzec-Tragarz zakończyła karierę lotniczą. Pierwsza pilot w Europie za sterami Dreamlinera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Szarzec-Tragarz zakończyła karierę lotniczą. Pierwsza pilot w Europie za sterami Dreamlinera
fot. Piotr Bożyk
Adelajda Szarzec-Tragarz zakończyła karierę lotniczą po niemal 20 tys. godz. spędzonych w powietrzu. Była pierwszą kobietą w Polsce i Europie, która zasiadła za sterami Boeinga 787 Dreamlinera. Jej ostatnim rejsem przed emeryturą był lot z Seulu do Warszawy.

- To dla nas wyjątkowo wzruszający moment, ponieważ LOT żegna wyjątkową osobę. Pani kapitan Adelajda Szarzec-Tragarz spędziła prawie 20 tys. godzin pod skrzydłami "żurawia". Będzie nam pani kapitan bardzo brakowało i w imieniu całej załogi dziękujemy jej za wszystkie lata pracy. Jak podkreślają lotniczki, kapitan stanowiła i stanowi dla wielu z nich wzór profesjonalizmu i przykład tego, że dzięki uporowi i determinacji można przetrzeć niedostępne wcześniej szlaki - podkreślił Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT.

Kapitan Adelajda Szarzec-Tragarz była pierwszą kobietą pilotem i kapitanem w historii Polskich Linii Lotniczych LOT. Była też pierwszą kobietą w Polsce i w Europie, która zasiadła za sterami największego samolotu polskiego przewoźnika, czyli Boeinga 787 Dreamliner. Pierwszy lot tym samolotem odbyła 7 stycznia 2013 roku, a ostatni 19 stycznia bieżącego roku z Seulu do Warszawy.

Adelajda Szarzec-Tragarz swoją przygodę z awiacją zaczęła w latach 70-tych od lotów szybowcowych pod skrzydłami Aeroklubu w Bielsko-Białej. Szkoliła się na dwumiejscowych szybowcach o drewnianej konstrukcji SZD-10 Czapla, które zaprojektowała polska inżynier i pilotka Irena Kaniewska. Łącznie wykonała 250 godz. lotów szybowcowych. Następnie po uzyskaniu licencji na samolot turystyczny, jako pierwsza kobieta dostała się na studia na specjalizacji pilotażowej na Politechnice w Rzeszowie, które otworzyły jej drogę do kariery w lotnictwie cywilnym.

Rozpoczynając pracę w Polskich Liniach Lotniczych LOT w 1981 roku była pierwszą kobietą-pilotem w lotnictwie zawodowym w Polsce. Na początku kariery u narodowego przewoźnika znad Wisły, jako pierwszy oficer, a potem jako kapitan, latała samolotami An-24, które mieściły na pokładzie prawie 50 pasażerów. Maszyny te wykonywały głównie rejsy krajowe do Rzeszowa, Szczecina, Gdańska i Krakowa. W 1989 roku przeszła szkolenie na Tu-154, których PLL LOT wówczas posiadał czternaście we flocie, wykonując dzięki nim rejsy po całej Europie i do Izraela.

Kiedy PLL LOT pozyskały pierwsze B737, Adelajda Szarzec-Tragarz rozpoczęła swoje loty na boeingach, jako pierwszy oficer, aby po trzech latach przesiąść się na fotel kapitana. Następnie jako pierwsza kobieta w PLL LOT latała na szerokokadłubowych Boeingach 767, by w końcu zasiąść za sterami największego i jednego z najnowocześniejszych samolotów pasażerskich na świecie - Boeinga 787 Dreamliner. Wykonywała na nim praktycznie wszystkie dalekodystansowe połączenia narodowego przewoźnika, w tym do Tokio, Seulu, Singapuru, Pekinu, Nowego Jorku, Chicago, Miami, Los Angeles i na Sri Lankę. Łącznie spędziła za sterami prawie 20 tys. godzin, w tym 16,5 tys. godzin jako dowódca statków powietrznych, a 14,4 tys. godzin na samych Boeingach od 1992 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Star Alliance najlepszym na świecie sojuszem w rankingu Skytrax Awards 2025

Biznes i przemysł

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Jaka przyszłość lotów nad Syberią?

Pasażer i linie lotnicze

Jaka przyszłość lotów nad Syberią?

Łukasz Malinowski 04 lipca 2025

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Łukasz Malinowski 01 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

Star Alliance najlepszym na świecie sojuszem w rankingu Skytrax Awards 2025

Biznes i przemysł

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Jaka przyszłość lotów nad Syberią?

Pasażer i linie lotnicze

Jaka przyszłość lotów nad Syberią?

Łukasz Malinowski 04 lipca 2025

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Jak będzie wyglądało wdrażanie A220?

Łukasz Malinowski 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij