Szwajcarski SWISS zmuszony został wczoraj (15 października) do tymczasowego sprawdzenia całej swojej floty airbusów A220. Przewoźnik podjął taką decyzję po tym, jak pojawił się poważny problem z silnikiem Pratt & Whitney w jednym z A220-300 wykonującym lot z Londynu do Genewy, który zmusił załogę do lądowania w Paryżu.
Linia Swiss, będąca największym na świecie operatorem tych samolotów wąskokadłubowych, poinformowała, że odwołała około 100 lotów we wtorek (15.10), aby przeprowadzić kontrolę silników Pratt & Whitney PW1500G, które napędzają te samoloty. Niektóre A220 powróciły już do latania po udanych kontrolach. Oczekuje się, że pełne operacje tych maszyn zostaną wznowione w najbliższy czwartek, poinformował szwajcarski przewoźnik w swoim oświadczeniu.
Operatorzy A220 są zobligowani do wykonania jednorazowej wizualnej boroskopii oraz ograniczenia prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia silnika. Airbus potwierdził, że te zabiegi są wprowadzone do momentu zidentyfikowania głównej przyczyny problemów silnika. Producent „szczerze żałuje tej sytuacji i niedogodności dla operatorów i pasażerów”, ale informuje również, że pierwsze samoloty powróciły już do służby. Dodaje, że zapewnia pełne wsparcie Pratt & Whitney i organom dochodzeniowym. Warto dodać, że amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) prowadzi dochodzenie w kwestii awarii silnika A220 Swissa.
Swiss został pierwszym operatorem A220, znanym wówczas jako bombardier CSeries CS100, w połowie 2016 r. Wszystkie trzy incydenty silników szwajcarskiej linii dotyczyły większego modelu A220-300 (CS300), którego Swiss rozpoczął dostawy w połowie 2017 r.
Stary CSeries, nowy A220
Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności. Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Nowy samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Do tej pory zamówiono 551 maszyn A220: 88 A220-100 oraz 463 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono 90 samolotów tego typu. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Swiss (29), Delta Air Lines (26) oraz airBaltic (20).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.