Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Superwydajne satelity Airbusa zmienią naszą rzeczywistość?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-12-22 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Space24.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Superwydajne satelity Airbusa zmienią naszą rzeczywistość?
Fot. Airbus Media
Satelity produkowane w fabryce Airbusa w Tuluzie przeszły testy naziemne. Ich wyniki okazały się tak dobre, że zamiast dziewięciuset będzie potrzeba o jedną trzecią mniej. Do czego? Do tego, by z każdego miejsca na Ziemi można było się połączyć z globalną Siecią.
Firma OneWeb ogłosiła w 2015 roku, że chce dostarczyć tani, satelitarny internet wszystkim zakątkom globu. Szef firmy Greg Wyler tłumaczył wtedy – Połowa świata ma bardzo ograniczony sygnał albo nie ma go wcale. My chcemy zapewnić i szkołom, i terenom wiejskim szybki internet – teraz zapowiedzi największego w historii prywatnego programu rakiet nośnych są bliskie realizacji.

Internet "z nieba" dla każdego?

Główną misją OneWeb jest zapewnienie łatwego i niedrogiego dostępu do szybkiego Internetu w każdym miejscu na Ziemi. W pierwszej kolejności planowane jest połączenie ze sobą wszystkich szkół na naszej planecie, co ma nastąpić do 2022 roku. Kolejnym etapem będzie przygotowanie konstelacji, która objąć ma swoim zasięgiem cały glob i umożliwić każdemu dostęp do Sieci, co określone zostało jako faza pierwsza. Następnie planowane jest rozwijanie systemu, poprzez zwiększanie liczby satelitów.

Pierwszym celem strategicznym OneWeb będą usługi dla jednostek pływających, pociągów dalekobieżnych i samolotów, a dopiero później internet dla mas. Wydaje się prawdopodobne, że ci klienci będą używali mocniejszych terminali w porównaniu do tanich terminali konsumenckich. W ten sposób poprawi się ogólna wydajność łącza i zwiększy się dostępna przepustowość na satelicie.

Pierwotnie zakładano umieszczenie 900 satelitów na okołoziemskiej orbicie. Teraz OneWeb ogłosił, że satelitów będzie potrzeba aż o 300 mniej.

Zaangażowanie Airbusa

By zrealizować pierwszy z punktów planu OneWeb potrzeba około 4 miliardów dolarów. Do tej pory OneWeb udało się pozyskać połowę tej kwoty. Pieniądze dały między innymi japoński koncern SoftBank, Virgin Galactic – firma działająca w branży kosmicznej, Qualcomm – amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne, czy Coca-Cola.

W przedsięwzięcie zaangażował się również europejski Airbus. Dzięki doświadczeniu w przemyśle i branży kosmicznej linia montażowa zbudowana w Tuluzie zawiera najnowocześniejszą automatykę, sprzęt testowy oraz możliwości zbierania danych pozwalających skrócić czas montażu i zapewnić środki potrzebne do analizy wydajności fabryki, oraz usprawniania procesów. 

Teraz okazało się, że satelity mają lepsze osiągi w testach, niż pierwotnie zakładano. To pozwoliło zredukować liczbę "sztucznych księżyców" z których każdy będzie mieć masę 125 kg i będą krążyć około 1 200 km od Ziemi. Satelita wyprodukowany przez Airbusa ma zapewnić dostęp do Internetu przy użyciu pasma Ku o przepustowości co najmniej 8 gigabajtów na sekundę. Urządzenia będą w stanie funkcjonować w przestrzeni okołoziemskiej przez przynajmniej 7 lat.

To dobra wiadomość dla OneWeb, bo pozwoli sporo zaoszczędzić. Pierwotnie jeden satelita miał kosztować 500 tys. dolarów, ale szybko się okazało, że jego cena sięgnie nawet dwa razy wyższej wartości. Dzięki superwydajnym satelitom zaprezentowanym przez Airbusa uda się zaoszczędzić około miliarda dolarów.

Inicjatywa OneWrold nie jest jedyną tego typu. Swoje prace nad podobnym systemem satelitów dostarczających połączenia z Siecią na terenie całej Ziemi prowadzi również SpaceX Elona Muska. Także Russian Space Systems Company, czyli spółka córka Roskosmosu, planuje budowę kosmicznego Internetu. To ostatnie przedsięwzięcie jest na początkowym etapie realizacji. SpaceX i OneWeb mają wysłać swoje pierwsze satelity już w nadchodzącym roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Porozumienie z MON podpisane. Rozbudowa Lotniska Chopina możliwa

Prawo i polityka

Porozumienie z MON podpisane. Rozbudowa Lotniska Chopina możliwa

Emilia Derewienko 21 grudnia 2018

3-milionowy pasażer odprawiony w Modlinie w 2018 roku

Infrastruktura i lotniska

3-milionowy pasażer odprawiony w Modlinie w 2018 roku

Emilia Derewienko 21 grudnia 2018

 

Kolei do CPK nie zbuduje PKP. Chyba…

Infrastruktura i lotniska

Kolei do CPK nie zbuduje PKP. Chyba…

25 grudnia 2018

Milczarski: CPK zyskuje coraz większe zrozumienie w Europie

Infrastruktura i lotniska

Milczarski: CPK zyskuje coraz większe zrozumienie w Europie

25 grudnia 2018

airBaltic ponownie poleci do Dublina

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic ponownie poleci do Dublina

25 grudnia 2018

Air Tanzania odebrała pierwszego A220

Pasażer i linie lotnicze

Air Tanzania odebrała pierwszego A220

24 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5