Linie Southwest Airlines potwierdziły wykorzystanie dziewięciu opcji na boeingi B737-7 MAX w I kwartale 2025 r. i kolejne trzy w kwietniu br. Według informacji przewoźnik staje się „bardziej optymistyczny” co do zdolności Boeinga do dostarczenia samolotów zgodnie z wynegocjowanym harmonogramem - donosi portal ch-aviation.com.
Dostawy 12 nowych boeingów B737-7 zaplanowano na 2026 r. Po wykorzystaniu kolejnych opcji, Southwest posiada wiążące zamówienia na 501 B737 MAX: 305 B737-7 i 196 B737-8, a także kolejnych 171 opcji, które można zmienić w wiążące zamówienie na jedną w wybranych wersji B737 MAX.
- Chociaż nie aktualizujemy naszych wcześniejszych założeń dotyczących 38 dostaw B737-8 w tym roku, jesteśmy coraz bardziej optymistycznie nastawieni do tego co widzimy w Boeingu i ich zdolności do realizacji dostaw. Jak informowaliśmy w styczniu br., przewidujemy wycofanie około 50 najstarszych samolotów w 2025 r. - powiedział Tom Doxey, wiceprezes i dyrektor finansowy Southwesta podczas rozmowy z inwestorami.
Według danych flotowych ch-aviation, amerykański niskokosztowiec odebrał do początku maja br. 17 B737-8 MAX. Prognoza dostaw na ten rok znacznie odbiega od planu kontraktowego. Southwest chciał odebrać w tym roku 73 B737 MAX, w tym 43 w wersji -7 i 30 w wersji -8. Przewoźnikowi wciąż brakuje 63 samolotów, które pierwotnie zaplanowano na odebranie w 2024 r.
Warto dodać, że B737-7 nie został jeszcze certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). Boeing w ostatnich miesiącach wystąpił o
ułatwienie certyfikacyjne najmniejszego wariantu B737 MAX.
Flota Southwest AirlinesObecna flota linii składa się z 804 boeingów 737: 339 B737-700NG, 203 B737-800NG oraz
262 B737 MAX 8. Obecnie przewoźnik oczekuje na dostawę 501 boeingów 737: 305 B737-7 MAX oraz 196 B737-8 MAX.
Warto dodać, że amerykański przewoźnik rozpoczął modernizację wnętrz całej swojej floty, instalując siedzenia premium w środkowej części pokładu i po ponad 50 latach zmieniając procedurę wejścia na pokład z swobodnego wyboru miejsc (tzw. free seating) na przydzielone miejsca. Więcej informacji w artykule "
Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.".
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 547 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 329 737-7 i 2 732 737-8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 784 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4,5 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.