Singapur jako pierwszy kraj na świecie wprowadzi obowiązkową opłatę od pasażerów linii lotniczych, która przeznaczona będzie na finansowanie zakupu zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Mechanizm zacznie obowiązywać 1 października 2026 roku. Nowa danina ma „wesprzeć wysiłki dekarbonizacyjne singapurskiego sektora lotniczego”.
Decyzja o utworzeniu obowiązkowej opłaty SAF wynika z rosnącego rozwarstwienia pomiędzy ceną tradycyjnej nafty lotniczej a biopaliwami. Singapur – regionalne centrum lotnicze i hub dla ponad 100 linii, w tym Singapore Airlines – zdecydował się na model, który zdejmuje z przewoźników ryzyko cenowe i przenosi koszt transformacji na specjalny fundusz (de facto pasażerów). Rozdysponowywaniem środków finansowych z „zielonego” podatku zajmować się będzie Urząd Lotnictwa Cywilnego Singapuru. Nowa danina ma zagwarantować dostępność odpowiednich wolumenów SAF w sytuacji, gdy rynek wciąż nie jest skalowalny, a ceny podlegają znacznym wahaniom.
Zgodnie z założeniami singapurskiego regulatora, wysokość opłaty – określanej jako green jet fuel levy – będzie zależała zarówno od dystansu i klasy podróży, jak i destynacji docelowej. Wprowadzono czterostopniowy podział geograficzny: Grupa I – Azja Południowo-Wschodnia; Grupa II – Azja Północno-Wschodnia, Azja Południowa, Australia, Papua-Nowa Gwinea; Grupa III – Europa, Afryka, Bliski Wschód, Azja Centralna i Zachodnia, Pacyfik; Grupa IV – Ameryka Północna i Południowa. W przeciwieństwie do mechanizmów europejskich, opłata jest jasno określona kwotowo, a nie zależy od aktualnej ceny rynkowej paliw. Jednocześnie wprowadzono wyraźne rozróżnienie klas kabinowych – pasażerowie podróżujący biznesem lub pierwszą klasa zapłacą czterokrotność stawki ekonomicznej.
Podatek w Grupie I będzie wynosił 1 dolar singapurski dla rejsów w klasach ekonomicznej i ekonomicznej premium, podczas gdy podatek od lotów w klasach biznes i pierwszej wyniesie cztery dolary singapurskie. W Grupie II będzie to odpowiednio 2,80 i 11,20 dolara singapurskiego. Danina od Grupy III wyniesie 6,40 lub 25,60 dolarów singapurskich, podczas gdy pasażerowie lotów z Grupy IV zapłacą daniny w wysokości odpowiednio 10,40 lub 41,60 dolarów singapurskich. W praktyce oznacza to, że podróż z Singapuru do pobliskiego Bangkoku podrożeje symbolicznie o jeden dolar singapurski, natomiast rejs do Nowego Jorku – o 10,40 dolarów singapurskich w klasie ekonomicznej i o 41,60 dolarów singapurskich w kabinie premium.
Z opłaty zwolnieni będą pasażerowie tranzytowi, jak i loty humanitarne, szkoleniowe, medyczne i wojskowe. System opłat obejmuje jednak przewoźników ładunków. Wysokość naliczana będzie od kilograma frachtu, również w podziale na pasma geograficzne. Daniny wynosić będą od 0,01 do 0,15 dolara singapurskiego za kilogram cargo. Opłaty zostały zaprojektowane tak, aby nie zmieniać się przez co najmniej trzy lata, niezależnie od cen rynkowych SAF-u. Dzięki temu linie lotnicze i pasażerowie mają przewidywalność kosztów, a rząd może efektywnie zarządzać zakupem biopaliwa poprzez nowo utworzony fundusz. Nowy system zacznie obowiązywać przy sprzedaży biletów od 1 kwietnia 2026 roku, a dotyczyć będzie wszystkich lotów wylatujących z Singapuru od 1 października 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.