Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) wydał zgody dla dwóch międzykontynentalnych przewoźników zagranicznych na obsługę lotów do portu lotniczego Shenzhen. Sloty przypadły Lufthansie oraz Egypt Air, informuje Orient Aviation.
Przewoźnik narodowy Niemiec otrzymał sloty na trzy połączenia w tygodniu z Monachium, natomiast linie lotnicze Egypt Air będą mogły wykonywać dwa loty w tygodniu z Kairu. Zgoda CAAC nie oznacza, iż przewoźnicy będą automatycznie wykonywać operacje do miasta na południu Chin – decyzja o rozpoczęciu obsługi połączeń będzie leżała teraz w gestii Lufthansy i Egypt Air. W większości przypadków, linie lotnicze decydują się jednak wykorzystać sloty przyznane przez władze Chin.
Dla Lufthansy uruchomienie lotów do Shenzhen stanowiłoby wzmocnienie pozycji w Dolinie Rzeki perłowej, czyli w chińskiej Greater Bay Area (GBA). Przewoźnik już teraz oferuje codzienne loty do Hongkongu realizowane airbusami A380 z Monachium oraz boeingami 747-8i z Frankfurtu.
Chiński CAAC nie poinformował, od kiedy Lufthansa miałaby rozpocząć obsługę połączeń do Shenzhen oraz jakie samoloty miałyby być skierowane do obsługi tych tras.
Niespełniony cel LOT-u?Shenzhen jest liczącym ponad 10 mln mieszkańców miastem w chińskiej prowincji Guangdong, będące częścią Megapolis Delty Rzeki Perłowej. Miasto posiada jeden z największych na świecie kontenerowych portów morskich oraz jest światowym centrum innowacji hardware, nazywanym "Deltą krzemową". Shenzhen jest również południowym hubem finansowym Chin, w którym mieści się giełda papierów wartościowych oraz siedziby tak znanych marek jak Huawei, ZTE, czy DJI.
Miasto to od lat jest wymieniane jako kierunek pozostający w centrum zainteresowania PLL LOT. W czerwcu 2016 nieoficjalną informację o tym, że polski przewoźnik narodowy może polecieć do Shenzhen przekazał m. im. Tomasz Sajewicz, korespondent Polskiego Radia w Pekinie. Według niego, temat ten miał być poruszany podczas ówczesnej wizyty przewodniczącego Partii Komunistycznej Chin, Xi Jinpinga w Polsce. Sam przewoźnik nigdy oficjalnie nie potwierdził tych doniesień.
Obecnie LOT obsługuje loty do portu lotniczego Beijing Capital w stolicy Chin. W styczniu przyszłego roku polski przewoźnik narodowy zainauguruje także loty na nowe lotnisko w Pekinie, Pekin Daxing. Tym samym LOT będzie wykonywał loty do Chin siedem dni w tygodniu, w pełni wykorzystując częstotliwość przewidzianą w obecnie obowiązującej umowie dwustronnej z 1986 r. Do chwili renegocjacji postanowień dokumentu nie można więc liczyć na nowe loty do Państwa Środka.
Shenzhen z ambicjamiOgłoszenie przyznania slotów liniom lotniczym Lufthansa oraz Egypt Air przypada po tym, gdy miasto Shenzhen ogłosiło ambitne plany uczynienia z portu
Bao'an International Airport kluczowego hubu dla prowincji Guangdong, Hongkongu oraz Makau, czyli chińskiej Greater Bay Area (GBA). Do 2035 r. udział pasażerów lotów międzynarodowych w Shenzhen ma wzrosnąć z 10 do 25 proc., informuje China Aviation Daily. By to osiągnąć, rząd planuje zrealizować rozbudowę portu lotniczego – stworzyć czwarty terminal, wybudować trzecią drogę startową oraz stworzyć system szybkiego transportu publicznego ze stacjami w 70 proc. dzielnic miasta, do których można dojść pieszo w przeciągu 10 minut.
Miasto chce też przyciągnąć do swojego lotniska przewoźników spoza Azji. Na razie większość połączeń międzykontynentalnych dla Shenzhen obsługują lotniska w Kantonie (Guangzhou) oraz w Hongkongu, lub też inne lotniska w Chinach i w regionie, do których można dolecieć z Shenzhen. Od listopada loty do Shenzhen obsługują linie lotnicze Vietnam Airlines, natomiast w przyszłym roku do miasta dolecimy także na pokładach samolotów ANA - All Nippon Airways. Shenzhen ma też kilka połączeń dalekodystansowych obsługiwanych przez przewoźników z Chin, m. in. do Wiednia obsługiwane przez Hainan Airlines.