Partner serwisu
Prawo i polityka

Sejm uchwalił ustawę o CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Sejm uchwalił ustawę o CPK
fot. CPK
Przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem, zakłada uchwalona w piątek przez Sejmu stawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje Polska Agencja Prasowa.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 230 posłów, a przeciw było 213. Od głosu wstrzymały się dwie osoby, a nie głosowało 15 posłów. Sejm wcześniej odrzucił wnioski Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050 o odrzucenie w całości projektu ustawy, a także dwa wnioski mniejszości oraz 44 poprawki opozycji.

Mocniejsza rola spółki

W projekcie do ustawy zapisano, że wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK, która otrzyma analogiczne uprawnienia, jakie posiadają inni inwestorzy realizujący inwestycje celu publicznego, np. zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK. Chodzi m.in. o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz Skarbu Państwa wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego.

Doprecyzowane zostały uprawnienia spółki CPK w zakresie prawa do czasowego zajmowania nieruchomości na potrzeby badań i pomiarów (m.in. środowiskowych, archeologicznych, geologicznych i konserwatorskich), a także regulacje dotyczące odpowiedzialności odszkodowawczej z tego tytułu. Wprowadzona zostanie możliwość wczesnej realizacji prac przygotowawczych przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, na wzór rozwiązań prawnych dotyczących budowy obiektów energetyki jądrowej ze stosownej specustawy.

Plan miejscowy CPK

Ustawa wprowadza także instytucję planu miejscowego CPK przyjmowanego przez wojewodę na wniosek pełnomocnika rządu ds. budowy Portu Solidarność. Plan miejscowy CPK może określać sposób i okres tymczasowego zagospodarowania terenu i będzie zawierał ustalenia dotyczące jego przeznaczenia. Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących CPK - np. linii kolejowych czyli tzw. szprych CPK.

Ustawa przewiduje również szereg zachęt dla mieszkańców do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości o 10 proc. w przypadku gruntu i 20 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności. Nowe przepisy zakładają, że spółka CPK może kupić nieruchomość za cenę stanowiącą równowartość wartości odtworzeniowej bez uwzględnienia stopnia zużycia.

Protesty i list otwarty byłych ministrów transportu

Flagowa inwestycja rządowa wzbudza wiele emocji i nie oszczędza ją ostra krytyka. Przed siedzibą spółki CPK odbył się nawet protest, w ramach którego przedstawiciele strony społecznej wyrazili swój sprzeciw wobec budowy portu lotniczego. Wsparcie mieszkańcom, obawiającym się dewastacji środowiska naturalnego, okazali radni województwa, członkowie doraźnej sejmikowej komisji ds. budowy CPK. – Absolutnie rozumiem zachowania i protesty mieszkańców, nie tylko już teraz Mazowsza, ale także całej Polski – podkreślił przewodniczący doraźnej sejmikowej komisji ds. planowanej budowy CPK oraz wiceprzewodniczący sejmiku Marcin Podsędek.

Według Alicji Moes-Wójtowicz, mieszkanka gminy Jaktorów, budowa CPK już zmienia życie mieszkańców okolicznych gmin. Jak wskazują ich przedstawiciele, muszą się borykać z ogromną niepewnością i niesatysfakcjonującymi propozycjami odszkodowań. – Sporo moich sąsiadów zostanie wysiedlonych i wywłaszczonych na bardzo niekorzystnych warunkach.  Ludzie żyją w zawieszeniu, w ogromnych nerwach, w stresie, zaczynają chorować na depresję, na nerwicę. Nie wiemy, co będzie jutro – przekonywała Moes-Wójtowicz. Więcej o tym pisaliśmy w TYM TEKŚCIE

List otwarty w sprawie budowy CPK do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowali z kolei Elżbieta Bieńkowska, Cezary Grabarczyk, Marek Pol, Tadeusz Syryjczyk, Tadeusz Szozda, Marcin Święcicki, Maria Wasiak i Ewaryst Waligórski. Według byłych ministrów transportu, wielu ekspertów, w tym gremia naukowców zajmujących się rozwojem przestrzennym kraju, wskazują na wady projektu związane z proponowanym układem nowej sieci kolejowej. "Opinia publiczna do tej pory nie poznała wielu fundamentalnych informacji o projekcie CPK. Nie wykonano pogłębionych analiz alternatywnego rozwoju infrastruktury kolejowej i lotniczej w Polsce, które, wobec gigantycznych środków niezbędnych do realizacji CPK, byłyby szczególnie uzasadnione" – podkreślono w liście. Więcej o tym pisaliśmy w TYM TEKŚCIE
 


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5