Przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem, zakłada uchwalona w piątek przez Sejmu stawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje Polska Agencja Prasowa.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 230 posłów, a przeciw było 213. Od głosu wstrzymały się dwie osoby, a nie głosowało 15 posłów. Sejm wcześniej odrzucił wnioski Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050 o odrzucenie w całości projektu ustawy, a także dwa wnioski mniejszości oraz 44 poprawki opozycji.
Mocniejsza rola spółkiW projekcie do ustawy zapisano, że wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK, która otrzyma analogiczne uprawnienia, jakie posiadają inni inwestorzy realizujący inwestycje celu publicznego, np. zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK. Chodzi m.in. o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz Skarbu Państwa wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego.
Doprecyzowane zostały uprawnienia spółki CPK w zakresie prawa do czasowego zajmowania nieruchomości na potrzeby badań i pomiarów (m.in. środowiskowych, archeologicznych, geologicznych i konserwatorskich), a także regulacje dotyczące odpowiedzialności odszkodowawczej z tego tytułu. Wprowadzona zostanie możliwość wczesnej realizacji prac przygotowawczych przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, na wzór rozwiązań prawnych dotyczących budowy obiektów energetyki jądrowej ze stosownej specustawy.
Plan miejscowy CPKUstawa wprowadza także instytucję planu miejscowego CPK przyjmowanego przez wojewodę na wniosek pełnomocnika rządu ds. budowy Portu Solidarność.
Plan miejscowy CPK może określać sposób i okres tymczasowego zagospodarowania terenu i będzie zawierał ustalenia dotyczące jego przeznaczenia. Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących CPK - np. linii kolejowych czyli tzw. szprych CPK.
Ustawa przewiduje również szereg zachęt dla mieszkańców do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości o 10 proc. w przypadku gruntu i 20 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności. Nowe przepisy zakładają, że spółka CPK może kupić nieruchomość za cenę stanowiącą równowartość wartości odtworzeniowej bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Protesty i list otwarty byłych ministrów transportuFlagowa inwestycja rządowa wzbudza wiele emocji i nie oszczędza ją ostra krytyka. Przed siedzibą spółki CPK odbył się nawet protest, w ramach którego przedstawiciele strony społecznej wyrazili swój sprzeciw wobec budowy portu lotniczego. Wsparcie mieszkańcom, obawiającym się dewastacji środowiska naturalnego, okazali radni województwa, członkowie doraźnej sejmikowej komisji ds. budowy CPK. – Absolutnie rozumiem zachowania i protesty mieszkańców, nie tylko już teraz Mazowsza, ale także całej Polski – podkreślił przewodniczący doraźnej sejmikowej komisji ds. planowanej budowy CPK oraz wiceprzewodniczący sejmiku Marcin Podsędek.
Według Alicji Moes-Wójtowicz, mieszkanka gminy Jaktorów, budowa CPK już zmienia życie mieszkańców okolicznych gmin. Jak wskazują ich przedstawiciele, muszą się borykać z ogromną niepewnością i niesatysfakcjonującymi propozycjami odszkodowań. – Sporo moich sąsiadów zostanie wysiedlonych i wywłaszczonych na bardzo niekorzystnych warunkach. Ludzie żyją w zawieszeniu, w ogromnych nerwach, w stresie, zaczynają chorować na depresję, na nerwicę. Nie wiemy, co będzie jutro – przekonywała Moes-Wójtowicz. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.
List otwarty w sprawie budowy CPK do premiera Mateusza Morawieckiego wystosowali z kolei Elżbieta Bieńkowska, Cezary Grabarczyk, Marek Pol, Tadeusz Syryjczyk, Tadeusz Szozda, Marcin Święcicki, Maria Wasiak i Ewaryst Waligórski. Według byłych ministrów transportu, wielu ekspertów, w tym gremia naukowców zajmujących się rozwojem przestrzennym kraju, wskazują na wady projektu związane z proponowanym układem nowej sieci kolejowej. "Opinia publiczna do tej pory nie poznała wielu fundamentalnych informacji o projekcie CPK. Nie wykonano pogłębionych analiz alternatywnego rozwoju infrastruktury kolejowej i lotniczej w Polsce, które, wobec gigantycznych środków niezbędnych do realizacji CPK, byłyby szczególnie uzasadnione" – podkreślono w liście. Więcej o tym pisaliśmy w
TYM TEKŚCIE.