Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PRAWO I POLITYKA

Protest przed siedzibą CPK. „Nie chcemy betonowych dżungli. Walczymy o przyrodę i ludzi"


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-06-28 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Mazovia.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Protest przed siedzibą CPK. „Nie chcemy betonowych dżungli. Walczymy o przyrodę i ludzi"
fot. CPK
Przed siedzibą spółki Centralny Port Komunikacyjny odbył się protest, w ramach którego przedstawiciele strony społecznej wyrazili swój sprzeciw wobec budowy portu lotniczego. 
Wsparcie mieszkańcom, obawiającym się dewastacji środowiska naturalnego, okazali radni województwa, członkowie doraźnej sejmikowej komisji ds. budowy CPK. – Absolutnie rozumiem zachowania i protesty mieszkańców, nie tylko już teraz Mazowsza, ale także całej Polski – podkreślił przewodniczący doraźnej sejmikowej komisji ds. planowanej budowy CPK oraz wiceprzewodniczący sejmiku Marcin Podsędek.

– Mieszkańcy są w bardzo trudnym położeniu i jest to dla nich konieczność, by protestować w sprawie dla nich fundamentalnej, w sprawie ich przyszłości, by móc odtworzyć swoje gospodarstwa rolne czy po prostu swoje domy, które w sposób taki, a nie inny będą wywłaszczane. Pojawiła się ustawa, dużo niepokojów w tym zakresie. Przedstawiciele spółki CPK przybywają do domostw mieszkańców terenów wywłaszczanych z ofertami niesatysfakcjonującymi. To sytuacja, w której mieszkańcy czują się bardzo pokrzywdzeni i żyją w niepewności – dodał Podsędek.

Radny województwa i przewodniczący klubu radnych KO Krzysztof Strzałkowski zwrócił z kolei uwagę, że protesty mieszkańców przeciwko budowie CPK nie ustają. – Ten protest to naprawdę ważne wydarzenie, ponieważ w jednym miejscu i czasie zbierają się mieszkańcy nie tylko Mazowsza, Gminy Baranów czy Jaktorów, okolic przyszłego budowanego portu lotniczego, ale również mieszkańcy innych regionów, w tym Śląska, którzy bardzo obawiają się wywłaszczeń na przykład pod budowę kolei. Wszystko to zbiega się w czasie z procedowaniem w Sejmie zmiany ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, która to wprowadza zupełnie nowy oraz według samorządowców i mieszkańców znacznie mniej korzystny system odszkodowań – zaznaczył Strzałkowski.

Według z kolei radnego województwa i członka specjalnej komisji, a także przewodniczącego sejmikowej komisji polityki społecznej Piotra Kandyby, problemy mieszkańców gmin, na których terenie ma zostać wybudowane lotnisko, zaczynają coraz szerzej docierać do opinii publicznej.

– Po protestach w całej Polsce polegających na blokowaniu ruchu na drogach, problem CPK jest znany coraz szerzej, zaczyna docierać do coraz większej grupy ludzi w całej Polsce. Z drugiej strony w ostatnich dniach rządzący przegłosowali w Sejmie RP ustawę dotyczącą przejmowania nieruchomości na potrzeby państwa. To zabieranie ludziom dorobku całego życia gospodarstw, domów, działek, pól itp. Wszystko dla budowy niewiarygodnej inwestycji, która jest megalomanią i wydmuszką nie mającą uzasadnienia społecznego, gospodarczego, strategicznego, obronnego i ekologicznego – oznajmił Kandyba.

Według Alicji Moes-Wójtowicz, mieszkanka gminy Jaktorów, budowa CPK już zmienia życie mieszkańców okolicznych gmin. Jak wskazują ich przedstawiciele, muszą się borykać z ogromną niepewnością i niesatysfakcjonującymi propozycjami odszkodowań.

– W 2019 roku kupiłam dom w miejscowości Stare Budy w Gminie Jaktorów, a w styczniu tego roku dowiedziałam się, że nasza gmina przestanie istnieć w takiej formie jak było dotychczas. Centralny Port Komunikacyjny zaplanował umiejscowienie w naszej gminie ogromnego węzła kolei dużej prędkości, który poszatkuje naszą gminę na drobne kawałki i prawdopodobnie nieskomunikowane ze sobą. Sporo moich sąsiadów zostanie wysiedlonych i wywłaszczonych na bardzo niekorzystnych warunkach. Ludzie żyją w zawieszeniu, w ogromnych nerwach, w stresie, zaczynają chorować na depresję, na nerwicę. Nie wiemy, co będzie jutro. Po cichu zmieniane są kluczowe ustawy dotyczące gospodarki nieruchomościami dotyczące CPK. Zmiany te są bardzo niekorzystne dla wywłaszczanych mieszkańców – przekonywała Moes-Wójtowicz.

W proteście wzięli udział nie tylko mieszkańcy i samorządowcy z gmin, w których okolicy ma zostać wybudowany CPK. Skomunikowanie lotniska przy pomocy nowych linii kolejowych wymusza przesiedlenia i wywłaszczenia także w innych regionach, np. na Górnym Śląsku. O nieodwracalnych konsekwencjach tej budowy mówiła m.in. Ewa Chmielorz, radna Mikołowa.

– Protestujemy przeciwko linii 170 KDP, która łączy Katowice z Ostrawą i jest proponowana teraz w czterech wariantach. Protestujemy przeciwko temu, żeby ta linia zniszczyła bogate przyrodniczo tereny. Budowa spowoduje też wyburzenia wielu domów. W rozporządzeniu UE ten odcinek nie jest wcale objęty koleją dużej prędkości. Przewidziana jest tutaj kolej konwencjonalna. Co proponujemy i co przedstawiamy od początku konsultacji spółce CPK i pełnomocnikowi rządu panu ministrowi Horale, to możliwość modernizacji linii E65, na której po zmodernizowaniu będzie można osiągać prędkość 160 km/h. Jest to prędkość, która wydłuża czas podróży jedynie o 6 minut. Przedstawiamy propozycje, alternatywę i rozwiązanie. Natomiast ze strony CPK, ze strony rządu, nie ma żadnych ruchów w kierunku ochrony ludzi i przyrody – wyjaśniła Chmielorz.

Budowa kolei będzie miała także duże skutki nie tylko bezpośrednio dla mieszkańców, ale też dla cennych przyrodniczo terenów i środowiska naturalnego. Na takie aspekty zwróciła jeszcze uwagę Dominika Baranowicz, sołtys Palowic.

– Walczymy przede wszystkim o ludzi, o wciąż nieuregulowaną tak jak powinna być kwestia przesiedleń i wywłaszczeń. Chcemy też chronić nasze piękne, cenne przyrodniczo Pojezierze Palowickie w Województwie Śląskim, regionie w którym szczególnie należy dbać o każdy centymetr nienaruszonej natury. My, mieszkańcy Śląska, cierpimy na deficyt miejsc przyrodniczo cennych. Powoli staje się to dla nas dobrem luksusowym. Coraz częściej obserwujemy wokół nas wyrastającą betonową dżunglę, a problem dotyczy szczególnie Górnego Śląska. Będziemy walczyć o ludzi i o naszą cenną przyrodę – podsumowała sołtys Palowic.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CPK: Pierwsza pula gruntów zamiennych dla uczestników Programu Dobrowolnych Nabyć

Infrastruktura i lotniska

CPK: Pierwsza pula gruntów zamiennych dla uczestników Programu Dobrowolnych Nabyć

Redakcja/inf. pras. 27 czerwca 2022

Porozumienie o współpracy Rail Baltica z CPK

Biznes i przemysł

Porozumienie o współpracy Rail Baltica z CPK

Rafał Dybiński 27 czerwca 2022

CPK zbuduje tymczasowe bocznice kolejowe na czas budowy portu

Infrastruktura i lotniska

CPK zbuduje tymczasowe bocznice kolejowe na czas budowy portu

Łukasz Malinowski 25 czerwca 2022

 

Wrocław Airport: Będzie 2,5 mln pasażerów w tym roku

Infrastruktura i lotniska

Wrocław Airport: Będzie 2,5 mln pasażerów w tym roku

08 sierpnia 2022

Strefa Ciszy też w pociągach Dart i Flirt

Pasażer i linie lotnicze

Strefa Ciszy też w pociągach Dart i Flirt

08 sierpnia 2022

Air Canada odebrała 40. i ostatniego B737 MAX

Biznes i przemysł

Air Canada odebrała 40. i ostatniego B737 MAX

08 sierpnia 2022

Air Serbia chce latać na Kubę

Pasażer i linie lotnicze

Air Serbia chce latać na Kubę

08 sierpnia 2022

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach

08 sierpnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5