Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2022-01-06 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
fot. SAS
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
SAS: Pierwszy dalekodystansowy lot nowego airbusa A321 Long Range
Pierwszy airbus A321 Long Range linii SAS odbył 22 grudnia swój pierwszy rejs dalekodystansowy z Kopenhagi do Waszyngtonu. Wcześniej maszyna wykonała także pierwszy rejs z pasażerami na trasie z Kopenhagi do Oslo. Do oficjalnej służby A321LR wejdzie w marcu tego roku.
Pierwszego A321LR SAS odebrał w październiku ubiegłego roku. Nowy samolot, podobnie jak reszta floty dalekodystansowej SAS, jest wyposażony w trzy klasy podróży i zwiększy elastyczność SAS w zakresie obsługi skandynawskich tras. A321LR jest częścią trwającej odnowy floty SAS i zmniejszy emisję szkodliwych dla klimatu substancji w porównaniu z poprzednimi generacjami podobnych samolotów. A321LR odbył swój pierwszy lot 20 grudnia br. na trasie Kopenhaga - Oslo. Oficjalnie wejdzie do służby 27 marca 2022 r. i będzie obsługiwał trasy z Kopenhagi do Waszyngtonu, Bostonu i Nowego Jorku.

Pierwszy rejs z Kopenhagi do Waszyngtonu SK925 trwał 9 godzin i 21 minut, natomiast rejs powrotny o numerze SK926 potrwał 7 godzin i 36 minut. W nadchodzących tygodniach przewoźnik planuje także przeprowadzić kolejnie loty techniczne i szkoleniowe dla załóg.

Pokład nowej maszyny

A321neo Long Range linii SAS zabiera na pokład 157 pasażerów w komfortowym układzie trzech klas podróży: 22 w klasie biznes z fotelami z maszyn dalekodystansowych (2-2), 12 w ekonomicznej plus (3-3) oraz 123 w klasie ekonomicznej (3-3). Odświeżona kabina A321LR oferuje więcej przestrzeni osobistej, większe schowki na bagaże, zaawansowane oświetlenie kabiny LED oraz najnowocześniejszy pokładowy system rozrywki i łączności.

Nowy samolot zwiększy elastyczność floty dalekodystansowej

SAS obecnie obsługuje rejsy międzykontynentalne airbusami A330 i A350. Natomiast A321LR to mniejszy samolot, który daje linii SAS możliwość wypełnienia samolotu na nowych trasach, szczególnie w obecnych niepewnych i pandemicznych czasach. Mogą to być nowe miejsca na mniejszych rynkach lub istniejące destynacje dalekodystansowe serwowane z mniejszych lotnisk. SAS obecnie obsługuje loty międzykontynentalne z trzech skandynawskich stolic: Kopenhagi, Sztokholmu i Oslo.

- Jest to zupełnie nowy typ samolotu dla SAS, który jest niezwykle dobrze dopasowany do rynku skandynawskiego i nowych wzorców podróżowania do i z tego regionu. Daje on SAS możliwość zaoferowania podróżnym większej liczby tras międzykontynentalnych, mniejszej liczby międzylądowań i krótszego czasu podróży do i ze Skandynawii. Nowy samolot jest wyposażony w taką samą koncepcję obsługi jak reszta floty dalekodystansowej SAS, oferując pasażerom wszystkie korzyści, poziom komfortu i wybór klas podróży - powiedział Karl Sandlund, dyrektor handlowy linii SAS.

Flota grupy SAS składa się obecnie ze 125 samolotów: sześciu ATR-ów 72-600, czterech A319, 11 A320, 45 A320neo, ośmiu A321, dwóch A321LR, ośmiu A330-300, sześciu A350-900, 10 boeingów B737-700, ośmiu B737-800 oraz 17 bombardierów CRJ-900. Przewoźnik oczekuje teraz na dostawę 44 samolotów: 35 A320neo, jednego A321LR, dwóch A350-900 oraz sześciu embraerów E195.

Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy

Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. Pierwszy tego typu samolot został dostarczony w listopadzie 2018 r. do izraelskiej linii Arkia.

A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.

Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny będą posiadać także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Dania. Do 2030 loty krajowe będą zeroemisyjne

Prawo i polityka

Dania. Do 2030 loty krajowe będą zeroemisyjne

Mateusz Kieruzal 04 stycznia 2022

SAS uruchomi marki Connect oraz Link w pierwszym kwartale 2022 r.

Pasażer i linie lotnicze

SAS uruchomi marki Connect oraz Link w pierwszym kwartale 2022 r.

Avgeek 25 grudnia 2021

Delta wróci do Sztokholmu. Silna konkurencja z SAS, Finnair i United

Pasażer i linie lotnicze

Delta wróci do Sztokholmu. Silna konkurencja z SAS, Finnair i United

Rafał Dybiński 16 grudnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5