Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

SAS wyleasinguje trzy airbusy A321LR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
SAS wyleasinguje trzy airbusy A321LR
fot. SAS
SAS podpisał w środę (23 stycznia) umowę z Air Lease Corporation (ALC) dotyczącą leasingu trzech airbusów A321LR. Nowe samoloty dadzą linii SAS możliwość zaoferowania pasażerom więcej tras międzykontynentalnych z mniejszych miast do i ze Skandynawii.

Airbus A321LR to wąskokadłubowy samolot specjalnie przystosowany do lotów na dalekich dystansach w porównaniu do standardowego A321neo. Samolot ma wystarczający zasięg, aby dotrzeć do północno-wschodniego wybrzeża USA, jednego z najważniejszych międzykontynentalnych rynków SAS. A321LR może również dotrzeć ze Skandynawii do miast w Kanadzie, na Bliskim Wschodzie i w Indiach.

A321LR otworzy nowe możliwości

– Jest to zupełnie nowy typ samolotu dla SAS, który jest bardzo dobrze dopasowany do rynku skandynawskiego i naszych wzorców podróży. Z niecierpliwością czekamy na dostawę A321LR i uruchomienie nowych tras – powiedział Rickard Gustafson, prezes SAS-u.

SAS obecnie obsługuje rejsy międzykontynentalne airbusami A330 i A340, do których dołączą wkrótce A350. Natomiast A321LR to mniejszy samolot, który daje linii SAS możliwość wypełnienia samolotu na nowych trasach. Mogą to być nowe miejsca na mniejszych rynkach lub istniejące destynacje dalekodystansowe serwowane z mniejszych lotnisk. SAS obecnie obsługuje loty międzykontynentalne z trzech skandynawskich stolic: Kopenhagi, Sztokholmu i Oslo.

Samoloty są częścią najnowszej generacji maszyn z rodziny A320neo i mają zmniejszać emisje CO2, jak to ma miejsce w przypadku wprowadzonych do linii SAS airbusów A320neo. Wpływ na środowisko tego ostatniego jest około 15-18 proc. mniejszy niż samolotów poprzedniej generacji A320ceo.

– Klimat jest kluczową kwestią dla branży lotniczej, a SAS dąży do tego, by doprowadzić do zrównoważonych i ekologicznych podróży. Postawiliśmy sobie za cel zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 25 procent do 2030 r. – dodał Gustafson.

SAS poinformował, że jest obecnie w trakcie podejmowania decyzji o pierwszych trasach na jakich zobaczymy A321LR, a także konfiguracji pokładu nowych samolotów. Nowe trasy będą stopniowo ogłaszane już wiosną tego roku. Airbusy A321LR mają trafić do SAS-u na początku 2020 r. Pierwsze rejsy na nowym typie samolotu mają wystartować w I połowie przyszłego roku.

Flota linii SAS składa się obecnie ze 162 samolotów: dziewięciu ATR-ów 72-600, czterech A319, 11 A320, 24 A320neo, ośmiu A321, ośmiu A330-300, ośmiu A340-300, sześciu B737-600, 27 B737-700, 29 B737-800, 26 bombardierów CRJ-900 oraz dwóch CRJ-1000. Przewoźnik czeka na dostawę 56 airbusów: 44 A320neo, trzech A321LR, jednego A330-300 oraz ośmiu A350-900.

Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy

Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku zarówno dziś, jak i w najbliższej przyszłości, dzięki czemu jest idealnie dostosowana do obsługi tras transatlantyckich i pozwoli liniom lotniczym wejść na nowe rynki długodystansowe, które były wcześniej niedostępne dla operatorów korzystających z samolotów wąskokadłubowych. Pierwszy tego typu samolot został dostarczony w listopadzie do izraelskiej linii Arkia.

A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.

Warto dodać, że przewoźnicy będą mieli możliwości wydłużenia zasięgu standardowego modelu A321neo do wersji LR, dzięki instalacji dodatkowych zbiorników na paliwo, choć na początku projektowania Airbus zarzekał się, że musi to być wykonane podczas montażu końcowego. Nowe maszyny będą posiadać także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Biznes i przemysł

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Piotr Bożyk 11 marca 2024

Pierwszy saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Prawo i polityka

Airbus dostarczył w lutym 49 samolotów i sprzedał tylko dwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Umowa SAS z wojskiem Norwegii. Na wypadek wojny

Pasażer i linie lotnicze

Umowa SAS z wojskiem Norwegii. Na wypadek wojny

Rafał Dybiński 13 marca 2024

Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 1,7 mln podróżnych w lutym. Więcej niż w 2023

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Biznes i przemysł

El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe

Piotr Bożyk 11 marca 2024

Pierwszy saab 340 AEW dla wojska już w Polsce

Prawo i polityka

Airbus dostarczył w lutym 49 samolotów i sprzedał tylko dwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Umowa SAS z wojskiem Norwegii. Na wypadek wojny

Pasażer i linie lotnicze

Umowa SAS z wojskiem Norwegii. Na wypadek wojny

Rafał Dybiński 13 marca 2024

Prezes SAS-u: SkyTeam odblokuje korzyści sieciowe niedostępne w Star Alliance

Pasażer i linie lotnicze

SAS przewiozły 1,7 mln podróżnych w lutym. Więcej niż w 2023

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5