Partner serwisu
Biznes i przemysł

Samoloty CRJ w rękach Mitsubishi. Program Bombardiera sprzedany za 550 mln dolarów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Samoloty CRJ w rękach Mitsubishi. Program Bombardiera sprzedany za 550 mln dolarów
fot. Bombardier
Mitsubishi Heavy Industries i kanadyjski Bombardier zawarły ostateczne porozumienie, na mocy którego Mitsubishi przejmie regionalny program odrzutowy CRJ za 550 milionów dolarów. Oznacza to koniec ery lotnictwa komercyjnego Bombardiera.

Transakcja ma być częścią szeroko zakrojonej ekspansji japońskiego przemysłu lotniczego w zakresie rozwoju własnego regionalnego odrzutowca SpaceJet (dawny MRJ). Umowa oznacza kolejną z serii „tąpnięć” w branży lotniczej i jest zwieńczeniem wyjścia Bombardiera z lotnictwa komercyjnego. Sprzedaż programu CRJ do Mitsubishi jest końcem ery historii lotnictwa Bombardiera, która rozpoczęła się w 1986 roku, kiedy to przejął on Canadaira. Kanadyjski odrzutowiec narodził się z samolotu biznesowego CL-600 i wszedł do służby w Lufthansa Regional w październiku 1992 roku.

Atrakcyjne CRJ

Właśnie na tym odrzutowcu oparto samoloty CRJ (Canadair Regional Jet), jedną z najbardziej udanych rodzin regionalnych samolotów produkowanych przez Bombardiera. Projekt pierwszego CRJ100 pojawił się w 1989 r. W maju 1991 r. maszyna została oblatana, a rok później trafiła do niemieckiej Lufthansy, która była pierwszym klientem nowego programu.

W lutym tego roku Bombardier Commercial Aircraft poinformował, że oficjalnie wprowadza na rynek nowy samolot CRJ550 (oparty na CRJ700). Według producenta to pierwszy na świecie 50-osobowy samolot, który podzielony może być na trzy klasy podróży i jest zaprojektowany tak, aby sprostać oczekiwaniom linii i pasażerów. Pierwszą taką maszynę otrzyma linia United, która zamówiła 50 samolotów w tej wersji.

Trudna współpraca

Warto dodać, że jeszcze jakiś czas temu firmy nie chciały ze sobą rozmawiać lub robiły to poprzez sprawy sądowe, bo w październiku 2018 roku Bombardier pozwał lotniczą spółkę japońskiej korporacji Mitsubishi, twierdząc, że byli pracownicy Bombardiera przekazali tajemnice handlowe, aby pomóc Japończykom w ich pracach nad odrzutowcem o zasięgu regionalnym. Pozew złożony był w sądzie federalnym w Seattle przeciwko Mitsubishi Aircraft Corporation, Seattle Aerospace Testing Engineering & Certification Inc (AeroTEC) i kilku byłych pracowników Bombardier. Nielegalne działania miały dotyczyć pomocy przy bardzo trudnym, żmudnym, kosztownym procesie certyfikacji. AeroTEC miało dostarczyć poufne dokumenty i dane związane z certyfikacją samolotów w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

W październiku 2018 r. Mitsubishi Aircraft odpowiedziało, że firma uważa, że roszczenie Bombardiera było "bezpodstawne". Efektem analizy był 116-stronnicowy pozew japońskiego producenta złożony w styczniu tego roku, w którym zarzuca Bombardierowi działania mające na celu ograniczenie konkurencji na rynku samolotów odrzutowych komunikacji regionalnej, zdominowanym przez Kanadyjczyków i brazylijskiego Embraera. Przedstawiciele Mitsubishi twierdzili, że powszechną praktyką pracowników Bombardiera było wysyłanie pocztą elektroniczną dokumentów z kont firmowych na ich konta prywatne, aby mogli pracować i wykonywać zadania w domu. Jednak nie zawierały one informacji stanowiących tajemnicę handlową, które mogłyby być użyteczne przy opracowywaniu, produkcji lub certyfikacji MRJ.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

30 lat Eurowings. Odporne na kryzysy i umiejętnie reagujące na zmiany

Biznes i przemysł

30 lat Eurowings. Odporne na kryzysy i umiejętnie reagujące na zmiany

Rafał Dybiński 01 lutego 2023

Ostatni lot Dasha. Koniec ery samolotów śmigłowych w PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Biznes i przemysł

Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Emilia Derewienko 10 września 2020

Paris Air Show 2019 w obiektywie Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

30 lat Eurowings. Odporne na kryzysy i umiejętnie reagujące na zmiany

Biznes i przemysł

30 lat Eurowings. Odporne na kryzysy i umiejętnie reagujące na zmiany

Rafał Dybiński 01 lutego 2023

Ostatni lot Dasha. Koniec ery samolotów śmigłowych w PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Biznes i przemysł

Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Emilia Derewienko 10 września 2020

Paris Air Show 2019 w obiektywie Rynku Lotniczego

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5