Partner serwisu
Prawo i polityka

Rząd USA utrzyma cła na samoloty Airbusa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2020
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rząd USA utrzyma cła na samoloty Airbusa
fot. Airbus
Rząd Stanów Zjednoczonych utrzyma 15 proc. cła na samoloty Airbusa i 25 proc. na inne towary ze Starego Kontynentu, pomimo działań Unii Europejskiej zmierzających do rozwiązania trwającego od szesnastu lat sporu o dotacje dla producenta samolotów.

Według Roberta Lighthizera z Biura Przedstawiciela Handlowego USA (USTR) działania Unii Europejskiej nie okazały się wystarczające w celu przestrzegania wytycznych Światowej Organizacji Handlu (WTO). Decydenci z Waszyngtonu zainicjują nowy proces, aby spróbować znaleźć długoterminowe rozwiązanie.

USTR zignorował w ten sposób apele urzędników krajów członkowskich i nawet samych pracodawców amerykańskich o zniesienie ceł na żywność, wino i napoje spirytusowe, chociaż wódka, dżin i piwo nie są objęte dodatkową taryfą. Rozczarowany decyzją Stanów Zjednoczonych jest zwłaszcza Airbus, który wciąż musi płacić 15 proc. cła za swoje samoloty.

Według anonimowego urzędnika ze Starego Kontynentu ewentualna zmiana w działaniach decydentów z Waszyngtonu i powstrzymanie się od podnoszenia tych kontrowersyjnych stawek pomogłaby zapobiec dalszej eskalacji sporów handlowych między potężnymi blokami gospodarczymi. Komisarz UE ds. Handlu Phil Hogan deklaruje nadal aktywną współpracę z Lighthizerem w celu osiągnięcia zadowalającego obie strony porozumienia, jednocześnie zwracając uwagę, że bieżące spowolnienie gospodarcze uwypukliło pilną potrzebę zakończenia konfliktu.

Stany Zjednoczone zapewniają jednak, że całkowicie przestrzegają ustalonych w maju zasad WTO, a dowodem jest zniesienie ulg podatkowych dla przemysłu lotniczego w stanie Waszyngton, z których w dużej mierze korzystał Boeing.

Grupy handlowe szykują się na eskalację konfliktu jesienią, kiedy spodziewana jest zielone światło od WTO dla działań UE w celu ustanowienia własnych ceł w stosunku do subsydiów Boeinga. Przedstawiciele Airbusa oświadczyli nawet, że oczekują odpowiedniej reakcji decydentów z Brukseli dla ochrony interesów wszystkich europejskich firm. Boeing na razie zaapelował do UE i Airbusa o rozpoczęcie szybkich i konstruktywnych negocjacji z rządem USA.

USTR nałożył w październiku ubiegłego roku 25 proc. cła na szereg unijnych produktów spożywczych, w tym na włoskie sery oraz szkocką whisky. Był to odwet za dotacje Unii Europejskiej dla producenta samolotów z Francji. Początkowo nałożono 10 proc. cła na maszyny Airbusa, ale podniesiono je w marcu do 15 proc.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Piotr Bożyk 09 lipca 2025

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Piotr Bożyk 09 lipca 2025

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij