W lipcu br. firma Rolls-Royce North America wycofała z eksploatacji jedynego boeinga B747-200B, który służył jako platforma testowa lda nowych silników - dowiedział się i potwierdził portal ch-aviation.com.
Nieco ponad 45 letni samolot o rejestracji N787RR (MSN 21966) po raz ostatni wzbił się w powietrze 1 lipca br., lecąc między lotniskami Colorado Springs a Tucson International, gdzie miał swoją bazę, w ramach misji wspierającej program demonstracyjny silnika Rolls-Royce'a Advanced Low Emissions Combustion System (ALECSys).
- Po 20 latach odgrywania kluczowej roli w wielu ważnych momentach naszej historii, wycofujemy z eksploatacji nasz kultowy samolot B747-200 Flying Test Bed (FTB)– potwierdził rzecznik prasowy Rolls-Royce'a w oświadczeniu przesłanym zagranicznym mediom.
Wspomniany B747 został dostarczony jako nowy pasażerski samolot do Cathay Pacific w 1980 r. Tam latał po rejestracją VR-HIA do 1997 r., kiedy to został ponownie zarejestrowany jako B-HIA po przekazaniu Hongkongu z rąk brytyjskich do chińskich. W 1999 r. dołączył do floty Air Atlanta Icelandic jako TF-ATD, działając na podstawie umów wet-lease dla innych przewoźników, w tym AirAsia i Saudi Arabian Airlines, zanim został nabyty przez Rolls-Royce.
- Od 2005 roku ten zmodyfikowany samolot B747, obecnie wyposażony w pięć silników, odgrywał kluczową rolę w rozwoju silników nowej generacji, takich jak Trent 1000 i Pearl 10X – poinformował producent silników.
B747-200B, oficjalnie nazwany „Spirit of Excellence” i nazywany potocznie „Hefty Bee”, został przebudowany przez L3Harris Technologies w Waco James Connall. Modyfikacja obejmowała szeroko zakrojone zmiany w układach elektrycznych i hydraulicznych B747-200B, umożliwiając mu symulację charakterystyki lotu B787 i służąc jako poligon doświadczalny dla silnika Trent 1000. Ostatnio wspierał on rozwój silnika Pearl 10X, zaprojektowanego do napędzania flagowego bizjeta dalekiego zasięgu firmy Dassault Aviation,
Falcon 10X, który ma uzyskać certyfikat typu do 2027 r.
Los samolotu N787RR pozostaje „w trakcie dyskusji”, jak poinformował rzecznik prasowy. - W przyszłości będziemy nadal korzystać z połączenia latających stanowisk testowych i naziemnych obiektów do prób nowych silników - skomentował.
Warto dodać, że w 2019 r. firma Rolls-Royce nabyła samolot B747-400 z 1997 r. o numerze seryjnym producenta MSN 25566, wcześniej eksploatowanego przez linie Qantas. Samolot z czterema silnikami był zarejestrowany jako N747RR do 2023 r., ale plany przekształcenia go w latające stanowisko badawcze, które miałoby służyć wraz z wycofanym obecnie modelem B747-200B, zostały odłożone w 2022 r. Ostatecznie samolot został zezłomowany w Moses Lake w październiku 2023 r.
Jedyny cywilny B747-200 w USABoeing B747-200B firmy Rolls-Royce jest jedyną jednostką tego typu zarejestrowaną w rejestrze cywilnym Stanów Zjednoczonych. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nadal eksploatują jednak cztery samoloty B747-200 (E-4B) „Nightwatch”, zmodyfikowaną wersję pełniącą funkcję centrum dowodzenia, kontroli i łączności w przypadku stanu wyjątkowego, a także dwa samoloty B747-200(VC-25A) specjalnie skonfigurowane do transportu prezydenta USA, działające pod znakiem wywoławczym Air Force One, gdy prezydent znajduje się na jego pokładzie.
Jak podkreśla ch-aviation, na całym świecie w czynnej służbie pozostaje 10 samolotów B747-200. W Iranie IranAir używa samolot B747-200CM, Qeshm Fars Air B747-200FSCD, a Saha Airlines B747-200F. Kirgiska linia AeroStan eksploatuje dwa samoloty B747-200B(SF) i jednego B747-200FSCD, a mołdawska linia Fly Pro eksploatuje jednego B747-200B(SF) i dwa B747-200FSCD. Natomiast gruzińska linia Geosky Airlines eksploatuje jednego B747-200B(SF).
Samoloty testowe innych producentówInni główni producenci silników nadal wykorzystują B747 jako platformę do testów silników w locie. General Electric eksploatuje 31 letniego B747-400 z bazą w Victorville, natomiast Pratt & Whitney, oddział RTX Corporation, utrzymuje dwa zarejestrowane w Kanadzie samoloty B747SP stacjonujące w Montréal Mirabel i eksploatowane przez Pratt & Whitney Canada. Tymczasem Honeywell Aviation Services wykorzystuje boeingi B757-200 jako platformę testową dla swoich silników.