Airports Council International (ACI) opublikowała 10 najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie w 2021 roku. Czołówka tych portów nie uległa większej zmianie. Na czele prestiżowej stawki wróciły Atlanta i Hongkong.
Rankingi odzwierciedlają najbardziej aktualne dane wykorzystywane przez branżę i obejmują ruch pasażerski, wolumen ładunków oraz operacje lotnicze. Szacuje się, że łączna liczba obsłużonych pasażerów w 2021 roku wyniesie blisko 4,5 mld. To wzrost o prawie 25 proc. w stosunku do 2020 roku, ale zarazem spadek o ponad 50 proc. w porównaniu z wynikami z 2019 roku.
Ruch pasażerski na 10 najbardziej ruchliwych lotniskach świata, sumujących prawie 10 proc. globalnego ruchu (463 mln pasażerów), był wyższy o 51,8 proc. w odniesieniu do 2020 roku. W porównaniu z 2019 rokiem zaliczył jednak spadek o 29,1 proc.
Osiem na 10 w USAPort lotniczy Hartsfield-Jackson w Atlancie obsłużył w sumie 75,7 mln pasażerów. To wzrost o 76,4 proc. w stosunku do statystyk sprzed dwóch lat i mniej o 31,5 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Niemniej lotnisko stolicy stanu Georgia wróciło na szczyt prestiżowego rankingu.
Na drugim miejscu klasyfikacji znajduje się port lotniczy Dallas/Fort Worth, w którym obsłużono 62,5 mln pasażerów. To wzrost o 58,7 proc. w odniesieniu do 2020 roku i mniej o 16,8 proc. w porównaniu z wynikami z 2019 roku.
Podium uzupełnił port lotniczy Denver, gdzie obsłużono 58,8 mln pasażerów. To oznacza wzrost o 74,4 proc. w stosunku do wyników sprzed dwóch lat i mniej o 14,8 proc. w porównaniu z wynikami z 2019 roku. W czołowej "10" znalazło się w sumie osiem amerykańskich lotnisk i dwa chińskie. Liderujący przed rokiem port w Kantonie spadł na ósmą pozycję.
Źródło: ACI World.– Rankingi ruchu pasażerskiego wskazują zachęcający trend ożywienia. Większość najbardziej ruchliwych lotnisk sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 jest znów na szczycie – powiedział Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny ACI.
– Chociaż jesteśmy już ostrożni, bowiem ożywienie może stawić czoła wielu nieprzewidzianym kolejnym przeciwnościom, dynamika wywołana przez plany ponownego otwarcia przez kraje może doprowadzić do wzrostu liczby podróży w drugiej połowie 2022 roku – podkreślił Luis Felipe de Oliveira.
– Nadal zachęcamy rządy do śledzenia danych i złagodzenia ograniczeń w podróżowaniu, aby bezpiecznie przywrócić przepływ osób, towarów i usług. Zapewni to pasażerom więcej opcji podróżowania i przyczyni się do ogólnego ożywienia dzięki wyjątkowej roli lotnictwa w pobudzaniu handlu, turystyki, inwestycji i tworzeniu miejsc pracy – podsumował dyrektor generalny ACI.
Stabilne wzrosty cargoPrzewozy cargo, na które pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 miała mniejszy wpływ, wzrosły o blisko 15 proc. rok do roku. Ponadto były nawet większe o 3,5 proc. w porównaniu z 2019 rokiem.
Wolumen ładunków lotniczych na 10 największych lotniskach, sumujących blisko 25 proc. światowego wolumenu w 2021 roku, wzrósł o 12,1 proc. w odniesieniu do 2020 roku i był wyższy o 15 proc. w porównaniu z wynikami z 2019 roku. To efekt dużego popytu na internetowe towary konsumpcyjne i produkty farmaceutyczne.
W rankingu cargo na pozycję lidera wrócił port lotniczy Hongkong, a na drugie miejsce awansował port lotniczy Memphis. Podium uzupełnił port lotniczy Szanghaj-Pudong.
Źródło: ACI World.ACI World szacuje, że w 2021 roku było ponad 69 mln operacji lotniczych na świecie. To wzrost o ponad 12 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Dziesięć największych lotnisk obsługuje niemal osiem proc. światowego ruchu (5,3 mln operacji) i odnotowało wzrost o 33,9 proc. rok do roku. W porównaniu z wynikami z 2019 roku osiągnięte w ubiegłym roku rezultaty są jednak niższe o 16,1 proc.