Po raz pierwszy w Krakowie rozpoczął się doroczny szczyt organizowany przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI World). Tematem przewodnim kongresu jest „odrodzenie lotniskowych wrażeń”. Zebrani delegaci obradują, jak polepszyć lotniskowe doświadczenie pasażerów, ale także jak zachęcić ludzi do pracy w lotnictwie. – Musimy odbudować naszą reputację, modnego biznesu, którym byliśmy kiedyś, i desperacko szukamy ludzi do pracy – powiedział Jost Lammers, dyrektor generalny monachijskiego portu lotniczego.
Globalny szczyt ACI Customer Experience jest najważniejszym wydarzeniem poświęconym doświadczeniom na lotnisku i przyciąga ponad 400 dyrektorów portów lotniczych, przedstawicieli władz lotnictwa cywilnego, specjalistów ds. portów lotniczych i pokrewnych menedżerów biznesowych.
Luis Felipe de Oliveira, rozpoczynając wydarzenie, powiedział o wzajemnych powiązaniach doświadczeń klientów w obrębie kompleksu lotniska, o tym, jak pandemia wpłynęła na zachowania konsumentów oraz o znaczeniu skutecznych narzędzi zarządzania kryzysem. – Musimy zapewnić jeszcze lepszą obsługę pasażerów. Oznacza to wspólne znajdowanie odpowiedzi na pytania dotyczące inwestycji w nowe technologie, wyznaczanie prokonsumenckich standardów, politykę stopniowego przywracania pełnego zatrudnienia oraz zachęcania pasażerów do powrotu do naszych terminali i wszystkich marek tworzących sektor – powiedział zgromadzonym dziennikarzom Luis Felipe de Oliveira.
Dyrektor generalny ACI zakomunikował, że najważniejszym zagadnieniem, z jakim muszą zmierzyć się światowe porty lotniczy, jest wzrost liczby latających osób. Pierwsze symulacje wskazują, że do 2040 roku podwoi się liczba osób odbywających podróż statkami powietrznymi, w związku z czym pojawia się pytanie, czy i jak można to zrobić odpowiedzialnie. – Cała nasza branża ściśle współpracuje, aby pozostać sektorem zrównoważonym – powiedział de Oliveira.
ACI: Kraków liderem obsługi pasażerów – Podczas gdy pandemia przyspieszyła cyfryzację i wdrożenie bezdotykowych procesów na lotniskach, doskonałe wrażenia klientów i pracowników zależą od czynnika ludzkiego. Ewolucja doskonałości obsługi klienta jest wynikiem pracy wielu różnych interesariuszy i technologii wdrożonych w kompleksie lotniskowym. To naprawdę podkreśla znaczenie zasobów, które mogą pomóc portom lotniczym w utrzymaniu i wzmocnieniu ich przewagi konkurencyjnej, takich jak program ACI Airport Customer Experience Accreditation, który zapewnia pełny wgląd w zarządzanie doświadczeniami klientów. Chciałbym podziękować naszemu gospodarzowi – Kraków Airport, liderowi w dziedzinie obsługi klienta, za uprzejme przyjęcie delegatów pod jednym dachem, aby omówić ten kluczowy temat, który jest sercem biznesu lotniskowego – powiedział w Krakowie Luis Felipe de Oliveira.
Od lewej Radosław Włoszek i Luis Felipe de Oliveira. Fot. Mateusz Kieruzal. – To wielki zaszczyt dla krakowskiego lotniska – największego regionalnego portu lotniczego w Polsce – gościć czwartą edycję ACI Customer Experience Global Summit. Kraków Airport zawsze stawiał na bezpieczeństwo, jakość i wysokie standardy usług. Ostatnie lata pokazały, jak ważne są te priorytety i szybka reakcja lotnisk na zmieniające się okoliczności. Zapewnienie najlepszej obsługi klienta jest podstawą codziennych działań Kraków Airport, a jego zaangażowanie w dobro pasażerów i pracowników zostało potwierdzone licznymi inicjatywami branżowymi, w tym programem ACI Airport Health Accreditation, ACI Airport Service Quality (ASQ) Awards oraz uznanie ACI Voice of the Customer – wyznał prezes zarządu Kraków Airport, Radosław Włoszek, na początku szczytu.
„Lotnictwo znów musi być sexy”– Musimy odbudować naszą reputację, modnego biznesu, którym byliśmy kiedyś i desperacko szukamy ludzi do pracy – powiedział podczas panelu, Jost Lammers, dyrektor generalny monachijskiego portu lotniczego.
– Pandemia COVID-19 zakłóciła rosnący w rekordowym tempie rynek lotniczy. Pasażerowie zniknęli z lotnisk, ale porty pozostały funkcjonalne. Spowodowało to starty w liczbie obsłużonych pasażerów, a przed wszystkim w dochodach lotnisk. Porty musiały radzić sobie z wysoko kosztową obsługą infrastruktury lotniskowej – powiedział na briefingu Luis Felipe de Oliveira.
Dyrektor generalny ACI powiedział, że branża boryka się z problemem braku odpowiedniej ilości osób chętnych do pracy na światowych lotniskach. Oliveira wskazał na chaos jaki można było zaobserwować na europejskich lotniskach w okresie wakacji. – Ludzie znowu zaczynają podróżować po świecie. Rosną jednak koszty zarówno przewoźników, jak i lotnisk, wynikające z ogólnej sytuacji ekonomicznej na świecie. To wyzwanie, z którym będziemy musieli się zmierzyć – powiedział w trakcie ACI Customer Experience Global Summit Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.