RB Rail AS, spółka joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, koordynująca budowę Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich, zaprezentowała wyniki studium ws. integracji usług między koleją a lotnictwem. Opracowanie objęło cztery lotniska i siedem głównych stacji Rail Baltiki.
Zaprezentowane studium odpowiada na pytania jak najlepiej zintegrować usługi lotnicze i kolejowe w ramach Rail Baltiki. Analizy obejmowały lotniska w Tallinie, Rydze, Wilnie i Kownie, a także stacje Tallin, Parnawa, Ryga, Ryga Lotnisko, Poniewież, Kowno i Wilno.
Opracowanie zaleca wprowadzenie łączonych biletów kolejowo-lotnicznych, zintegrowanej usługi bagażowej, dostępnej na wszystkich głównych siedmiu stacjach Rail Baltiki, ubieganie się o kody IATA dla wskazanych stacji, a także uwzględnienie w projektach jednolitych standardów i rozwiązań umożliwiających w przyszłości wdrożenie zintegrowanej usługi.
– Zintegrowane rozwiązania, zaproponowane w analizie, cieszą się wsparciem kluczowych interesariuszy rynku lotniczego krajów bałtyckich, w tym operatorów komercyjnych. Są zgodne z najlepszymi ogólnoświatowymi trendami. Dlatego istotne jest wykorzystanie szansy, jaką daje Rail Baltica, i dokonanie takiej modyfikacji założeń projektowych, by w fazie operacyjnej Rail Baltiki i przeprowadzeniu odpowiednich analiz finansowych możliwe było wdrożenie zalecanych funkcjonalności i zintegrowane usługi – mówi Timo Riihimäki, szef spółki RB Rail AS.
Pełna integracja usług ma przełożenie na infrastrukturę planowanych stacji – zwłaszcza w przypadku zapewnienia możliwości dokonywania odprawy, nadania, przechowywania i odbioru bagażu, czy też oferowania informacji o lotach.
Określono, że nie ma potrzeby zapewniania tego samego sposobu kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej na stacjach, jak na lotniskach, gdyż te czynności i tak będą wykonywane na lotniskach. Jednocześnie jednak, z uwagi na propozycję zintegrowanej usługi bagażowej, konieczne jest uwzględnienie w projektach stacji wydzielonych korytarzy bagażowych dla zachowania wszelkich zasad bezpieczeństwa – by wyeliminować ryzyko dostępu osób trzecich do nadanego bagażu. Ponadto dokument zaleca, by w pociągach dalekobieżnych zapewnić wydzielone przedziały do przewozu kontenerów bagażowych.
Łączona usługa kolejowo-lotnicza - jeżeli chodzi o rozwiązania infrastrukturalne – powinna być wdrażana stopniowo. Na wszystkich stacjach i w pojazdach ma być pozostawiona rezerwa pod rozwój wspomnianych rozwiązań. Ich wdrożenie powinno być poprzedzone pogłębionymi analizami finansowymi, które wykażą opłacalność rozwijania zintegrowanej usługi dla pasażerów kolei i bałtyckich lotnisk.
Rail Baltica to wyjątkowy projekt zakładający budowę normalnotorowej linii kolejowej o długości 870 km, łączącej Estonię, Łotwę i Litwę z Polską – i tym samym europejską siecią kolejową. Większość odcinków trasy na terenie krajów bałtyckich wchodzi do fazy projektowej. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r. Niedawno pisaliśmy o przetargu na budowę
stacji przy lotnisku w Rydze, a także wynikach konkursu na koncepcję stacji nieopodal
lotniska w Tallinie. Równolegle swoją infrastrukturę – w ramach Rail Baltiki –
przebudowują PKP Polskie Linie Kolejowe.