Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Rail Baltica: Jak zintegrować kolej z transportem lotniczym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Rail Baltica: Jak zintegrować kolej z transportem lotniczym
wiz. Zaha Hadid Architects
RB Rail AS, spółka joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, koordynująca budowę Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich, zaprezentowała wyniki studium ws. integracji usług między koleją a lotnictwem. Opracowanie objęło cztery lotniska i siedem głównych stacji Rail Baltiki.

Zaprezentowane studium odpowiada na pytania jak najlepiej zintegrować usługi lotnicze i kolejowe w ramach Rail Baltiki. Analizy obejmowały lotniska w Tallinie, Rydze, Wilnie i Kownie, a także stacje Tallin, Parnawa, Ryga, Ryga Lotnisko, Poniewież, Kowno i Wilno.

Opracowanie zaleca wprowadzenie łączonych biletów kolejowo-lotnicznych, zintegrowanej usługi bagażowej, dostępnej na wszystkich głównych siedmiu stacjach Rail Baltiki, ubieganie się o kody IATA dla wskazanych stacji, a także uwzględnienie w projektach jednolitych standardów i rozwiązań umożliwiających w przyszłości wdrożenie zintegrowanej usługi.

– Zintegrowane rozwiązania, zaproponowane w analizie, cieszą się wsparciem kluczowych interesariuszy rynku lotniczego krajów bałtyckich, w tym operatorów komercyjnych. Są zgodne z najlepszymi ogólnoświatowymi trendami. Dlatego istotne jest wykorzystanie szansy, jaką daje Rail Baltica, i dokonanie takiej modyfikacji założeń projektowych, by w fazie operacyjnej Rail Baltiki i przeprowadzeniu odpowiednich analiz finansowych możliwe było wdrożenie zalecanych funkcjonalności i zintegrowane usługi – mówi Timo Riihimäki, szef spółki RB Rail AS.

Pełna integracja usług ma przełożenie na infrastrukturę planowanych stacji – zwłaszcza w przypadku zapewnienia możliwości dokonywania odprawy, nadania, przechowywania i odbioru bagażu, czy też oferowania informacji o lotach.

Określono, że nie ma potrzeby zapewniania tego samego sposobu kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej na stacjach, jak na lotniskach, gdyż te czynności i tak będą wykonywane na lotniskach. Jednocześnie jednak, z uwagi na propozycję zintegrowanej usługi bagażowej, konieczne jest uwzględnienie w projektach stacji wydzielonych korytarzy bagażowych dla zachowania wszelkich zasad bezpieczeństwa – by wyeliminować ryzyko dostępu osób trzecich do nadanego bagażu. Ponadto dokument zaleca, by w pociągach dalekobieżnych zapewnić wydzielone przedziały do przewozu kontenerów bagażowych.

Łączona usługa kolejowo-lotnicza - jeżeli chodzi o rozwiązania infrastrukturalne – powinna być wdrażana stopniowo. Na wszystkich stacjach i w pojazdach ma być pozostawiona rezerwa pod rozwój wspomnianych rozwiązań. Ich wdrożenie powinno być poprzedzone pogłębionymi analizami finansowymi, które wykażą opłacalność rozwijania zintegrowanej usługi dla pasażerów kolei i bałtyckich lotnisk.

Rail Baltica to wyjątkowy projekt zakładający budowę normalnotorowej linii kolejowej o długości 870 km, łączącej Estonię, Łotwę i Litwę z Polską – i tym samym europejską siecią kolejową. Większość odcinków trasy na terenie krajów bałtyckich wchodzi do fazy projektowej. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r. Niedawno pisaliśmy o przetargu na budowę stacji przy lotnisku w Rydze, a także wynikach konkursu na koncepcję stacji nieopodal lotniska w Tallinie. Równolegle swoją infrastrukturę – w ramach Rail Baltiki – przebudowują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds kolei

Prawo i polityka

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds kolei

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 28 grudnia 2023

Rail Baltica: Budimex wybuduje kolej dużych prędkości na Łotwie

Infrastruktura i lotniska

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Biznes i przemysł

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Roman Czubiński 22 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Polska i Korea chcą wspólnie rozwijać transport

Infrastruktura i lotniska

Antonow przewiózł pięć helikopterów Black Hawk z Rzeszowa na Filipiny

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds kolei

Prawo i polityka

Piotr Malepszak oficjalnie wiceministrem ds kolei

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 28 grudnia 2023

Rail Baltica: Budimex wybuduje kolej dużych prędkości na Łotwie

Infrastruktura i lotniska

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Biznes i przemysł

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Roman Czubiński 22 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Polska i Korea chcą wspólnie rozwijać transport

Infrastruktura i lotniska

Antonow przewiózł pięć helikopterów Black Hawk z Rzeszowa na Filipiny

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5