Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rail Baltica: Jak zintegrować kolej z transportem lotniczym


Wstecz Dalej

Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rail Baltica: Jak zintegrować kolej z transportem lotniczym
wiz. Zaha Hadid Architects
RB Rail AS, spółka joint-venture Litwy, Łotwy i Estonii, koordynująca budowę Rail Baltiki na terenie państw bałtyckich, zaprezentowała wyniki studium ws. integracji usług między koleją a lotnictwem. Opracowanie objęło cztery lotniska i siedem głównych stacji Rail Baltiki.
Zaprezentowane studium odpowiada na pytania jak najlepiej zintegrować usługi lotnicze i kolejowe w ramach Rail Baltiki. Analizy obejmowały lotniska w Tallinie, Rydze, Wilnie i Kownie, a także stacje Tallin, Parnawa, Ryga, Ryga Lotnisko, Poniewież, Kowno i Wilno.

Opracowanie zaleca wprowadzenie łączonych biletów kolejowo-lotnicznych, zintegrowanej usługi bagażowej, dostępnej na wszystkich głównych siedmiu stacjach Rail Baltiki, ubieganie się o kody IATA dla wskazanych stacji, a także uwzględnienie w projektach jednolitych standardów i rozwiązań umożliwiających w przyszłości wdrożenie zintegrowanej usługi.

– Zintegrowane rozwiązania, zaproponowane w analizie, cieszą się wsparciem kluczowych interesariuszy rynku lotniczego krajów bałtyckich, w tym operatorów komercyjnych. Są zgodne z najlepszymi ogólnoświatowymi trendami. Dlatego istotne jest wykorzystanie szansy, jaką daje Rail Baltica, i dokonanie takiej modyfikacji założeń projektowych, by w fazie operacyjnej Rail Baltiki i przeprowadzeniu odpowiednich analiz finansowych możliwe było wdrożenie zalecanych funkcjonalności i zintegrowane usługi – mówi Timo Riihimäki, szef spółki RB Rail AS.

Pełna integracja usług ma przełożenie na infrastrukturę planowanych stacji – zwłaszcza w przypadku zapewnienia możliwości dokonywania odprawy, nadania, przechowywania i odbioru bagażu, czy też oferowania informacji o lotach.

Określono, że nie ma potrzeby zapewniania tego samego sposobu kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej na stacjach, jak na lotniskach, gdyż te czynności i tak będą wykonywane na lotniskach. Jednocześnie jednak, z uwagi na propozycję zintegrowanej usługi bagażowej, konieczne jest uwzględnienie w projektach stacji wydzielonych korytarzy bagażowych dla zachowania wszelkich zasad bezpieczeństwa – by wyeliminować ryzyko dostępu osób trzecich do nadanego bagażu. Ponadto dokument zaleca, by w pociągach dalekobieżnych zapewnić wydzielone przedziały do przewozu kontenerów bagażowych.

Łączona usługa kolejowo-lotnicza - jeżeli chodzi o rozwiązania infrastrukturalne – powinna być wdrażana stopniowo. Na wszystkich stacjach i w pojazdach ma być pozostawiona rezerwa pod rozwój wspomnianych rozwiązań. Ich wdrożenie powinno być poprzedzone pogłębionymi analizami finansowymi, które wykażą opłacalność rozwijania zintegrowanej usługi dla pasażerów kolei i bałtyckich lotnisk.

Rail Baltica to wyjątkowy projekt zakładający budowę normalnotorowej linii kolejowej o długości 870 km, łączącej Estonię, Łotwę i Litwę z Polską – i tym samym europejską siecią kolejową. Większość odcinków trasy na terenie krajów bałtyckich wchodzi do fazy projektowej. Rozpoczęcie przewozów w tej chwili zapowiadane jest na 2026 r. Niedawno pisaliśmy o przetargu na budowę stacji przy lotnisku w Rydze, a także wynikach konkursu na koncepcję stacji nieopodal lotniska w Tallinie. Równolegle swoją infrastrukturę – w ramach Rail Baltiki – przebudowują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Coraz więcej wozimy transportem lotniczym

Biznes i przemysł

Coraz więcej wozimy transportem lotniczym

Elżbieta Pałys 19 sierpnia 2017

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Prawo i polityka

ULC zadba o rozwój kultury bezpieczeństwa

Emilia Derewienko 05 lipca 2017

Kraków Airport ma nowe logo

Pasażer i linie lotnicze

Kraków Airport ma nowe logo

Justyna Urbaniak 18 maja 2017

 

British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

Pasażer i linie lotnicze

British Airways: Kolejna awaria systemów informatycznych

22 listopada 2019

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

Infrastruktura i lotniska

Nowe lotnisko dla nowej stolicy Egiptu

22 listopada 2019

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

Biznes i przemysł

Lockheed Martin szuka w Polsce partnerów

21 listopada 2019

Lufthansa: Alitalia potrzebuje silnego partnera

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Alitalia potrzebuje silnego partnera

21 listopada 2019

Hiszpania: Wyrok skazujący Ryanaira

Pasażer i linie lotnicze

Hiszpania: Wyrok skazujący Ryanaira

21 listopada 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5