Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rusza przetarg na stację Rail Baltiki przy lotnisku w Rydze


Wstecz Dalej

Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-07 16:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rusza przetarg na stację Rail Baltiki przy lotnisku w Rydze
mat. prasowe
Ogłoszono przetarg na budowę stacji kolejowej i infrastruktury towarzyszącej przy międzynarodowym lotnisku w Rydze. To element projektu Rail Baltica, czyli normalnotorowej linii kolejowej, która ma połączyć Estonię, Łotwę i Litwę z Polską.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, na początku tygodnia ogłosiła przetarg na budowę stacji kolejowej przy lotnisku w Rydze (Riga International Airport). Zakres projektu obejmuje 6 km linii kolejowej, wiadukty, drogę dojazdową, nasyp.

– Linia Rail Baltiki do lotniska w Rydze to nowoczesna, wygodna i ekologiczna alternatywa dla innych form podróżowania. Zwiększy ona zasięg oddziaływania lotniska na Litwę i Estonię. Jest też ważna dla ruchu z Rygi. Dzięki parkingom przesiadkowym mieszkańcy będą w stanie pokonać trasę z lotniska do centrum miasta w osiem minut – mówi Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy.

Stacja w drewnie

Przetarg jest dwuetapowy. W styczniu 2020 r. ma zostać określona lista wykonawców dopuszczonych do postępowania. W kolejnym etapie przewidziano składanie ofert i negocjacje. Umowa miałaby być zawarta pod koniec 2020 r., a prace rozpocząć się w 2021 r. Szacowany ich koszt to 250-280 mln euro.

W pierwszym etapie robót założono wzniesienie budynku stacyjnego. To trzypoziomowy obiekt, w którym dominującym elementem elewacji będzie drewno, co ma stanowić nawiązanie do tradycyjnej drewnianej zabudowy Łotwy. Stacja powstanie na wiadukcie i będzie połączona bezpośrednio z terminalem pasażerskim. Jednocześnie powstaną drogi dojazdowe. Następnie realizowany będzie wiadukt łączący Rygę i Jaunmārupe. Powstanie nasyp oraz 113-metrowy wiadukt nad ulicą K. Ulamna. W ostatnim etapie założono budowę dwutorowej linii kolejowej.


mat. prasowe

W czasie prac musi być zapewniona ciągłość pracy lotniska. Równolegle do projektu kolejowego ma być realizowana rozbudowa lotniska: przedłużenie terminala pasażerskiego oraz budowa nowej wieży kontroli ruchu.

Wyjątkowy projekt krajów bałtyckich

Stacja przy lotnisku będzie leżała na odnodze od głównej trasy Rail Baltiki. Po wybudowaniu tej linii możliwe będzie uruchomienie pociągów lotniskowych jeżdżących co pół godziny i zapewniających przejazd z centrum Rygi do lotniska w 8 minut. Do tego założono dojazd czterech pociągów ekspresowych w dobie. Powstać ma też bocznica, prowadząca na teren lotniska, dla obsługi ruchu towarowego.

Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm, co wpływa na zmniejszenie potencjału połączeń kolejowych między krajami bałtyckimi a resztą Europy. Jeżeli chodzi o Łotwę, będzie to pierwsza nowa linia kolejowa od 1937 r. i pierwsza o normalnym rozstawie.

W tej chwili na terenie Łotwy trwa projektowanie 123 km głównej trasy. Rozpoczęły się badania geotechniczne. Jednocześnie ogłoszono przetarg na dokumentację projektową dla pozostałych 139 km trasy. Podpisano również umowę  na projekt i budowę nowej stacji i dworca w centrum Rygi, wraz z przebudową nasypu i mostu na rzece.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Andrzej Adamczyk zostaje na czele resortu infrastruktury

Prawo i polityka

Andrzej Adamczyk zostaje na czele resortu infrastruktury

ep. 08 listopada 2019

Starlux zamieni część A350-1000 na mniejsze A350-900

Pasażer i linie lotnicze

Starlux zamieni część A350-1000 na mniejsze A350-900

Piotr Bożyk 08 listopada 2019

Grupa Air France-KLM prezentuje swoje plany na najbliższe 5 lat

Biznes i przemysł

Grupa Air France-KLM prezentuje swoje plany na najbliższe 5 lat

Redakcja/inf. pras. 08 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5