Ogłoszono przetarg na budowę stacji kolejowej i infrastruktury towarzyszącej przy międzynarodowym lotnisku w Rydze. To element projektu Rail Baltica, czyli normalnotorowej linii kolejowej, która ma połączyć Estonię, Łotwę i Litwę z Polską.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, na początku tygodnia ogłosiła przetarg na budowę stacji kolejowej przy lotnisku w Rydze (Riga International Airport). Zakres projektu obejmuje 6 km linii kolejowej, wiadukty, drogę dojazdową, nasyp.
– Linia Rail Baltiki do lotniska w Rydze to nowoczesna, wygodna i ekologiczna alternatywa dla innych form podróżowania. Zwiększy ona zasięg oddziaływania lotniska na Litwę i Estonię. Jest też ważna dla ruchu z Rygi. Dzięki parkingom przesiadkowym mieszkańcy będą w stanie pokonać trasę z lotniska do centrum miasta w osiem minut – mówi Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy.
Stacja w drewniePrzetarg jest dwuetapowy. W styczniu 2020 r. ma zostać określona lista wykonawców dopuszczonych do postępowania. W kolejnym etapie przewidziano składanie ofert i negocjacje. Umowa miałaby być zawarta pod koniec 2020 r., a prace rozpocząć się w 2021 r. Szacowany ich koszt to 250-280 mln euro.
W pierwszym etapie robót założono wzniesienie budynku stacyjnego. To trzypoziomowy obiekt, w którym dominującym elementem elewacji będzie drewno, co ma stanowić nawiązanie do tradycyjnej drewnianej zabudowy Łotwy. Stacja powstanie na wiadukcie i będzie połączona bezpośrednio z terminalem pasażerskim. Jednocześnie powstaną drogi dojazdowe. Następnie realizowany będzie wiadukt łączący Rygę i Jaunmārupe. Powstanie nasyp oraz 113-metrowy wiadukt nad ulicą K. Ulamna. W ostatnim etapie założono budowę dwutorowej linii kolejowej.
mat. prasoweW czasie prac musi być zapewniona ciągłość pracy lotniska. Równolegle do projektu kolejowego ma być realizowana rozbudowa lotniska: przedłużenie terminala pasażerskiego oraz budowa nowej wieży kontroli ruchu.
Wyjątkowy projekt krajów bałtyckichStacja przy lotnisku będzie leżała na odnodze od głównej trasy Rail Baltiki. Po wybudowaniu tej linii możliwe będzie uruchomienie pociągów lotniskowych jeżdżących co pół godziny i zapewniających przejazd z centrum Rygi do lotniska w 8 minut. Do tego założono dojazd czterech pociągów ekspresowych w dobie. Powstać ma też bocznica, prowadząca na teren lotniska, dla obsługi ruchu towarowego.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm, co wpływa na zmniejszenie potencjału połączeń kolejowych między krajami bałtyckimi a resztą Europy. Jeżeli chodzi o Łotwę, będzie to pierwsza nowa linia kolejowa od 1937 r. i pierwsza o normalnym rozstawie.
W tej chwili na terenie Łotwy trwa
projektowanie 123 km głównej trasy. Rozpoczęły się badania geotechniczne. Jednocześnie ogłoszono przetarg na dokumentację projektową dla
pozostałych 139 km trasy. Podpisano również
umowę na projekt i budowę nowej stacji i dworca w centrum Rygi, wraz z przebudową nasypu i mostu na rzece.