Linie Qatar Airways podpisały w środę (14 maja) umowę na zakup 160 szerokokadłubowych B787 i B777X (+50 opcji) Boeinga podczas wizyty prezydenta USA Donalda Trumpa w Katarze, co jest niewątpliwym sukcesem amerykańskiego producenta. Jest to największe zamówienie na szerokokadłubowe samoloty w historii Boeinga oraz największa umowa na silnik dla samolotów tego typu w historii GE Aerospace.
Donald Trump i emir Kataru, szejk Tamim bin Hamad Al-Thani, dołączyli do ceremonii podpisania umowy z dyrektorem generalnym Boeinga Kelly Ortbergiem oraz prezesem i dyrektorem generalnym Qatar Airways Badrem Mohammedem Al-Meerem. Umowa została podpisana podczas drugiego przystanku Trumpa w trakcie podróży po państwach Zatoki Perskiej po tym, jak we wtorek zawarł szereg umów z Arabią Saudyjską.
Qatar zamówił łącznie 160 samolotów szerokokadłubowych: 130 z rodziny B787 oraz 30 z rodziny B777X. Katarski przewoźnik zabezpieczył także 50 opcji na kolejne maszyny tego typu.
- Z przyjemnością ogłaszamy naszą umowę z Boeingiem i partnerstwo w największym zamówieniu samolotów w naszej historii. To kluczowy kolejny krok dla Qatar Airways na naszej drodze, ponieważ inwestujemy w ekologiczną, najmłodszą i najbardziej wydajną flotę w światowym lotnictwie. Dzięki temu możemy sprostać dużemu zapotrzebowaniu linii lotniczych, ponieważ płynnie łączymy pasażerów ze światem lepiej niż ktokolwiek inny. Po dwóch kolejnych latach rekordowych wyników komercyjnych i dzięki temu historycznemu zamówieniu samolotów Boeinga nie tylko dążymy do skali, ale budujemy siłę, która pozwoli nam nadal dostarczać nasze niezrównane produkty i doświadczenia klientów. Dziękujemy naszym partnerom z Boeinga za odpowiedź na wezwanie i z niecierpliwością czekamy na przyszłość ciągłego, inteligentnego wzrostu - powiedział Badr Mohammed Al-Meer, prezes i dyrektor generalny Qatar Airways Group.
Wartość umowy do końca nie jest jasna. Boeing nie publikuje już cen katalogowych, a analitycy lotniczy twierdzą, że linie zazwyczaj otrzymują duże zniżki za tak duże zamówienia. Choć Biały Dom twierdzi, że zamówienie na samoloty B777X i 787 z silnikami GE Aerospace jest warte 96 mld dolarów, to część komentatorów skłania się ku kwocie 200 mld dolarów.
- Jesteśmy głęboko zaszczyceni, że Qatar Airways złożyło to rekordowe zamówienie u Boeinga, które umacnia ich przyszłą flotę z naszą wiodącą na rynku rodziną samolotów szerokokadłubowych. Nasz zespół z niecierpliwością oczekuje budowy samolotów 787 i 777 dla Qatar Airways w następnej dekadzie, ponieważ łączą one więcej osób i firm na całym świecie z niezrównaną wydajnością i komfortem - powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes.
Jak informuje administracja, w przypadku samolotów B787 Qatar zdecydował się na silniki GEnx firmy GE Aerospace zamiast silników Trent 1000 firmy Rolls-Royce. Natomiast w przypadku B777X silnik GE9X jest jedyną jednostką napędową dla tych samolotów. Jak powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny firmy Larry Culp, umowa na 400 silników GEnX/GE9X jest największą umową w historii GE Aerospace.
Qatar Airways obecnie obsługuje dokładnie 126 samolotów Boeinga, w tym samoloty pasażerskie B777 i B787 oraz samoloty cargo B777F. Dzięki najnowszemu zakupowi Qatar Airways staną się największym operatorem boeingów B787 Dreamliner na Bliskim Wschodzie.
Flota Qatar AirwaysKatarski przewoźnik posiada w swojej flocie 259 samolotów: 28 airbusów A320, trzy A330-200, osiem A330-300,
34 A350-900, 24 A350-1000, osiem A380, dziewięć B737 MAX 8, siedem B777-200LR, 57 B777-300ER, 28 B777F, 31 B787-8 oraz 22 B787-9.
Linia oczekuje na dostawę 362 samolotów:
40 airbusów A321neo, 10 A321neoLR, 18 A350-1000,
25 boeingów B737 MAX 10, 90 B777-9X, 140 B787, 34 B777-8F oraz
pięć B777-200LRMF.