Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pszczoły i kukułki pokażą liniom lotniczym, jak oszczędzać pieniądze

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP Nauka w Polsce

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pszczoły i kukułki pokażą liniom lotniczym, jak oszczędzać pieniądze
fot. AirPoint Flight Simulator Experience
Polsko-kolumbijski zespół naukowców stworzył program pozwalający w czasie rzeczywistym racjonalnie modyfikować trasy przelotów samolotów pasażerskich. Dzięki temu można zaoszczędzić wiele pieniędzy – przekonują badacze. Inspiracją były... owady i ptaki.

Zweryfikowane przez miliony lat ewolucji cechy świata ożywionego były inspiracją dla zespołu złożonego z naukowców i inżynierów z Instytutu Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk (IChF PAN) w Warszawie oraz Universidad Cooperativa de Colombia (UCC). Jak informuje IChF PAN w przesłanej PAP informacji prasowej, współpracowali oni przy optymalizacji tras przelotów samolotów. Celem ich pracy było obniżenie emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska hałasem oraz redukcja kosztów eksploatacji maszyn. Zadanie zrealizowano dzięki algorytmom odwzorowującym charakterystyczne cechy zachowania... pszczół i kukułek.

Współpraca z Kolumbią rozwija się

– W Warszawie zajmujemy się przede wszystkim katalizą – mówi cytowany w informacji prasowej dr hab. inż. Juan Carlos Colmenares (IChF PAN). – Ostatnio się okazało, że w analizie zagadnień katalitycznych mogą znaleźć zastosowanie metody inspirowane rozwiązaniami spotykanymi w przyrodzie ożywionej – zaznacza. – Zainteresowało nas, czy moglibyśmy użyć naszej wiedzy do zoptymalizowania spalania paliwa w silnikach samolotowych. Z partnerami z Kolumbii zaczęliśmy prace od jednego modułu, ale program zaczął się szybko rozrastać o kolejne, uwzględniające coraz to inne czynniki wpływające na kształt tras przelotów – dodaje.

Rozwijane od trzech lat oprogramowanie przygotowano pod kątem wytyczania optymalnych tras przelotu dla krótkozasięgowych samolotów wyposażonych w silniki turbowentylatorowe o stałej objętości spalania. W grupie tej każdy typ samolotu jest reprezentowany przez odpowiedni zestaw parametrów. W przyszłości badacze planują rozbudować oprogramowanie o algorytmy i dane uwzględniające specyficzne cechy samolotów z silnikami innych typów.

Już teraz oprogramowanie uwzględnia cały szereg parametrów, związanych nie tylko z rodzajem stosowanego paliwa, wydajnością pracy silników czy aerodynamiką, lecz także z czynnikami takimi jak pierwotnie zakładane kształty tras przelotów, profile wznoszenia i opadania, długość pasów startowych na lotniskach i lokalna topografia. Optymalizowaniem oddziaływania na środowisko zajmują się moduły dotyczące emisji zanieczyszczeń chemicznych i hałasu. Pakiet spełnia naturalnie normy bezpieczeństwa narzucane przez International Civil Aviation Organization (ICAO).

Sercem oprogramowania są dwa algorytmy wyszukiwania potencjalnych dróg przelotów. Podstawowy algorytm korzysta z zasad widocznych w przyrodzie w stadnych ruchach zwierząt, zwłaszcza w ławicach ryb czy rojach pszczół. Każdy osobnik w stadzie decyduje o kolejnym ruchu na podstawie dotychczasowej wiedzy o najlepszych miejscach odwiedzonych przez siebie oraz przez inne osobniki stada, uwzględnia także bezwładność swojego ruchu. W pakiecie optymalizującym trasy przelotów "pszczołami" są różne punkty w otoczeniu samolotu, przy czym każdy z nich jest traktowany jak odrębny osobnik penetrujący okolicę. Algorytm zaczyna pracę od "roju" punktów poruszających się w otoczeniu samolotu. W kolejnych powtórzeniach algorytmu "pszczoły" zaczynają grupować się wokół miejsca w danym momencie najbardziej optymalnego i to ono jest uznawane za kolejny etap trasy lotu.

Drugi algorytm wyszukiwania następnego etapu lotu naśladuje z kolei zachowanie kukułki, ptaka podrzucającego swoje jaja do cudzych gniazd. Trasy zaprojektowane z użyciem algorytmu kukułki charakteryzują się długimi i prostymi odcinkami, gwałtownie zakręcającymi o 90 stopni.

– Ogromną zaletą opracowanego przez nas oprogramowania jest fakt, że pracuje ono w czasie rzeczywistym – podkreśla prof. Colmenares. – W rezultacie kontroler lotu wraz z pilotem otrzymują podpowiedzi na bieżąco. Nie tylko mogą podjąć decyzję szybko, ale także świadomie, raz wybierając drogę nieco bardziej ryzykowną, za to oszczędniejszą, innym razem decydując się na trasę maksymalnie bezpieczną, lecz nieco dłuższą – mówi.

Aby przetestować oprogramowanie, naukowcy przeanalizowali efektywność jego przewidywań w odniesieniu do popularnych samolotów Airbus A320 z silnikami CFM56-5, obsługujących trasy liczące ok. 350 km, przy typowych parametrach lotów (prędkość przelotowa 828 km/h, pułap 39370 stóp itp.). Z przeprowadzonych symulacji wynika, że w sytuacjach niekonwencjonalnych trasy proponowane przez oprogramowanie były średnio o ok. 11 km krótsze od typowych alternatywnych, wytyczanych w klasyczny sposób na podstawie planu lotu. Ostatecznie optymalizacja pozwoliła zredukować łączne koszty operacyjne jednej maszyny o 1,16 proc.

Oszczędności są spore

– Zysk na poziomie niewiele większym od procenta nie wygląda na szczególnie wielki. Nasze symulacje pokazują jednak, że nawet w przypadku jednego, za to często eksploatowanego samolotu oszczędności w skali roku mogą sięgać setek tysięcy dolarów – podkreśla cytowany w komunikacie dr inż. Ramón Fernando Colmenares-Quintero (UCC). – A przecież nasze oprogramowanie dopiero się rozbudowuje i samo nie jest jeszcze w pełni zoptymalizowane! W przyszłości będzie więc można się spodziewać nieco większych oszczędności niż prognozowane obecnie, jednak nie należy tu spodziewać się już cudów – dodaje.

W najbliższych latach poszczególne części pakietu optymalizującego trasy przelotów samolotów będą udoskonalane, a sam pakiet zostanie rozbudowywany o kolejne moduły. Polsko-kolumbijskie prace badawcze nad tymi zagadnieniami finansowane są ze środków Universidad Cooperativa de Colombia przy wsparciu kolumbijskiego Instituto Tecnológico Metropolitano.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Roman Czubiński 27 września 2022

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 26 grudnia 2021

Loty uziemione po awarii kontroli ruchu lotniczego we Francji

Pasażer i linie lotnicze

PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

Infrastruktura i lotniska

PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

inf. pras. oprac. ad 24 czerwca 2019

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Aleksander Domański 26 grudnia 2018

Zobacz również:

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

Wojna zwiększa wyzwania dla kontroli ruchu lotniczego

Roman Czubiński 27 września 2022

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 26 grudnia 2021

Loty uziemione po awarii kontroli ruchu lotniczego we Francji

Pasażer i linie lotnicze

PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

Infrastruktura i lotniska

PAŻP wykorzystuje dobrodziejstwo nowoczesnych technologii

inf. pras. oprac. ad 24 czerwca 2019

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Kontrolerzy – "dobre duszki" ruchu lotniczego

Aleksander Domański 26 grudnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5