Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Prezes Kraków Airport: W 2019 roku obsłużymy 8 mln pasażerów, dzięki CPK – 12 mln


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-04-09 10:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centrum Prasowe PAP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezes Kraków Airport: W 2019 roku obsłużymy 8 mln pasażerów, dzięki CPK – 12 mln
Fot. J. Krawczyk, Kraków Airport/ Facebook
– Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 mln pasażerów; a także dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego w perspektywie dwóch dekad – ok. 12 mln pasażerów rocznie – powiedział w Krakowie prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.
Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie "Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?", która obyła się w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów, który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podkrakowskiej w miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu br. port obsłużył 604 tys. pasażerów – prawie tyle samo co w całym 2003 roku.
– Zakładamy, że w 2019 r. obsłużymy ok. 8 mln pasażerów. (…) W 2003 r. było 14 połączeń regularnych z krakowskiego lotniska, dziś to prawie 140, więc to pokazuje skalę rozwoju nie tylko teraz, ale na przyszłość, zarówno Krakowa, jak i całej branży lotniczej w Polsce, której elementem będzie w przyszłości Centralny Port Komunikacyjny – ocenił Włoszek.

Miliard złotych na inwestycje

Dodał, że Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad i został przyjęty już po ogłoszeniu decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako pierwszy dla regionalnego lotniska w Polsce.

– Działamy zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Planem Generalnym, zakładającym miliard złotych na inwestycje na krakowskim lotniku. Jego najważniejszym elementem jest budowa drogi startowej, rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo, i całego układu komunikacyjnego wokół lotniska – powiedział Włoszek.

Mówiąc o korzyściach, jakie lotnisko przynosi lokalnej społeczności, podkreślił, że krakowski port lotniczy to przede wszystkim "olbrzymi" zakład pracy, zatrudniający 5 tys. osób w części cywilnej i w części wojskowej; kolejnych ponad 50 tys. miejsc pracy jest generowanych w całej Małopolsce w różnych sektorach. Według Włoszka, dochodzą do tego inne korzyści dla regionalnej gospodarki – np. turyści, którzy odwiedzili Małopolskę w 2018 r. pozostawili tu prawie 14 mld zł.

Odnosząc się do tego, jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji, zaznaczył, że kluczowa jest kwestia dialogu na temat całego regionu inwestycji lotniczych. – Decyzję o nowej drodze startowej podjęliśmy w maju 2016 r. Każdy zdawał sobie sprawę, że ta inwestycja będzie wyzwaniem nie tylko budowlanym, ale także komunikacyjnym. Nie minęło 48 godzin, a osobiście miałem przyjemność być na radzie gminy Zabierzów, przedstawić posiadany na tamten moment stan wiedzy w zakresie drogi startowej. (…) Odbyliśmy szereg spotkań otwartych, zaprosiliśmy mieszkańców okolicznych sołectw, wiosek, miejscowości, by móc porozmawiać, czym jest lotnisko, czym będzie lotnisko, ale także o współpracy – powiedział.

Zdaniem prezesa Kraków Airport, aby lotnisko mogło się rozwijać, niezbędna jest współpraca z samorządami Krakowa i powiatu krakowskiego. W jego ocenie, budowa CPK może przysłużyć się do wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych przez krakowskie lotnisko do ok. 12 mln rocznie w perspektywie dwóch dekad.

Blokowanie inwestycji się opłaca?

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild wskazywał, nasz kraj jest coraz lepiej rozwinięty infrastrukturalnie, ale nadal mamy duże potrzeby w tym względzie. Tymczasem blokowanie inwestycji bywa dochodowym biznesem.

– Wcześniej niż infrastruktura rozwinęło się u nas społeczeństwo obywatelskie. Mamy aspiracje dojrzałych społeczeństw, mamy aspirację do bycia traktowanymi „bardziej niż podmiotowo”, w sposób, który maksymalizuje nasze korzyści i najchętniej unikamy jakichkolwiek zmian, które niosłyby za sobą cień ryzyka – zauważył.

Według wiceministra, rolą regulatorów, inwestorów, ale także samorządów jest tonowanie "tych wzajemnych aspiracji". – Kluczem dialogu społecznego jest oddzielenie realnych potrzeb, tego co osoby deklarują, tego czego osoby żądają, od tego, co jest potrzebami stojącymi za tymi żądaniami – podkreślił Wild.

Dodał, że jest to realne zadanie, które stoi przed radą społeczną ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rada społeczna ma stanowić dla nas miarodajne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców. Źródło wiedzy, które chcemy w jak najszerszy sposób uwzględnić – zaznaczył wiceminister.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair zainaugurował połączenie Kraków – Bordeaux

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zainaugurował połączenie Kraków – Bordeaux

Emilia Derewienko 08 kwietnia 2019

Ruszyła trasa z Krakowa do Londynu-Luton

Infrastruktura i lotniska

Ruszyła trasa z Krakowa do Londynu-Luton

Emilia Derewienko 05 kwietnia 2019

LOT inauguruje loty z Krakowa do Bukaresztu

Pasażer i linie lotnicze

LOT inauguruje loty z Krakowa do Bukaresztu

inf. pras. 02 kwietnia 2019

 

Podpisano umowę dofinansowania lotniska w Suwałkach

Infrastruktura i lotniska

Podpisano umowę dofinansowania lotniska w Suwałkach

10 kwietnia 2019

Liczba pasażerów Lotniska Chopina z każdym miesiącem rośnie

Infrastruktura i lotniska

Liczba pasażerów Lotniska Chopina z każdym miesiącem rośnie

10 kwietnia 2019

Modlin: Pierwszy kwartał 2019 z ponad 718 tys. pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Pierwszy kwartał 2019 z ponad 718 tys. pasażerów

10 kwietnia 2019

Znamy najbardziej obleganą trasę w Europie w 2018 roku

Pasażer i linie lotnicze

Znamy najbardziej obleganą trasę w Europie w 2018 roku

10 kwietnia 2019

Branża cargo oczekuje odbicia cen

Biznes i przemysł

Branża cargo oczekuje odbicia cen

10 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5