Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Prezes Kraków Airport: W 2019 roku obsłużymy 8 mln pasażerów, dzięki CPK – 12 mln

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
09-04-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centrum Prasowe PAP

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Prezes Kraków Airport: W 2019 roku obsłużymy 8 mln pasażerów, dzięki CPK – 12 mln
Fot. J. Krawczyk, Kraków Airport/ Facebook
– Zakładamy, że w 2019 roku obsłużymy około 8 mln pasażerów; a także dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego w perspektywie dwóch dekad – ok. 12 mln pasażerów rocznie – powiedział w Krakowie prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.

Prezes krakowskiego portu lotniczego wziął udział w debacie "Dlaczego w naszej gminie? Jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji?", która obyła się w ramach V Europejskiego Kongresu Samorządów, który rozpoczął się w poniedziałek w stolicy Małopolski.

Mówiąc o rozwoju lotniska, usytuowanego w podkrakowskiej w miejscowości Balice w gminie Zabierzów, Włoszek zauważył, że tylko w marcu br. port obsłużył 604 tys. pasażerów – prawie tyle samo co w całym 2003 roku.
– Zakładamy, że w 2019 r. obsłużymy ok. 8 mln pasażerów. (…) W 2003 r. było 14 połączeń regularnych z krakowskiego lotniska, dziś to prawie 140, więc to pokazuje skalę rozwoju nie tylko teraz, ale na przyszłość, zarówno Krakowa, jak i całej branży lotniczej w Polsce, której elementem będzie w przyszłości Centralny Port Komunikacyjny – ocenił Włoszek.

Miliard złotych na inwestycje

Dodał, że Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwóch dekad i został przyjęty już po ogłoszeniu decyzji o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako pierwszy dla regionalnego lotniska w Polsce.

– Działamy zgodnie z przyjętym i zatwierdzonym przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Planem Generalnym, zakładającym miliard złotych na inwestycje na krakowskim lotniku. Jego najważniejszym elementem jest budowa drogi startowej, rozbudowa płaszczyzn postojowych, rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo, i całego układu komunikacyjnego wokół lotniska – powiedział Włoszek.

Mówiąc o korzyściach, jakie lotnisko przynosi lokalnej społeczności, podkreślił, że krakowski port lotniczy to przede wszystkim "olbrzymi" zakład pracy, zatrudniający 5 tys. osób w części cywilnej i w części wojskowej; kolejnych ponad 50 tys. miejsc pracy jest generowanych w całej Małopolsce w różnych sektorach. Według Włoszka, dochodzą do tego inne korzyści dla regionalnej gospodarki – np. turyści, którzy odwiedzili Małopolskę w 2018 r. pozostawili tu prawie 14 mld zł.

Odnosząc się do tego, jak przekonać lokalne społeczności do dużych inwestycji, zaznaczył, że kluczowa jest kwestia dialogu na temat całego regionu inwestycji lotniczych. – Decyzję o nowej drodze startowej podjęliśmy w maju 2016 r. Każdy zdawał sobie sprawę, że ta inwestycja będzie wyzwaniem nie tylko budowlanym, ale także komunikacyjnym. Nie minęło 48 godzin, a osobiście miałem przyjemność być na radzie gminy Zabierzów, przedstawić posiadany na tamten moment stan wiedzy w zakresie drogi startowej. (…) Odbyliśmy szereg spotkań otwartych, zaprosiliśmy mieszkańców okolicznych sołectw, wiosek, miejscowości, by móc porozmawiać, czym jest lotnisko, czym będzie lotnisko, ale także o współpracy – powiedział.

Zdaniem prezesa Kraków Airport, aby lotnisko mogło się rozwijać, niezbędna jest współpraca z samorządami Krakowa i powiatu krakowskiego. W jego ocenie, budowa CPK może przysłużyć się do wzrostu liczby pasażerów obsługiwanych przez krakowskie lotnisko do ok. 12 mln rocznie w perspektywie dwóch dekad.

Blokowanie inwestycji się opłaca?

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild wskazywał, nasz kraj jest coraz lepiej rozwinięty infrastrukturalnie, ale nadal mamy duże potrzeby w tym względzie. Tymczasem blokowanie inwestycji bywa dochodowym biznesem.

– Wcześniej niż infrastruktura rozwinęło się u nas społeczeństwo obywatelskie. Mamy aspiracje dojrzałych społeczeństw, mamy aspirację do bycia traktowanymi „bardziej niż podmiotowo”, w sposób, który maksymalizuje nasze korzyści i najchętniej unikamy jakichkolwiek zmian, które niosłyby za sobą cień ryzyka – zauważył.

Według wiceministra, rolą regulatorów, inwestorów, ale także samorządów jest tonowanie "tych wzajemnych aspiracji". – Kluczem dialogu społecznego jest oddzielenie realnych potrzeb, tego co osoby deklarują, tego czego osoby żądają, od tego, co jest potrzebami stojącymi za tymi żądaniami – podkreślił Wild.

Dodał, że jest to realne zadanie, które stoi przed radą społeczną ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rada społeczna ma stanowić dla nas miarodajne źródło wiedzy o potrzebach mieszkańców. Źródło wiedzy, które chcemy w jak najszerszy sposób uwzględnić – zaznaczył wiceminister.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Prawo i polityka

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Łukasz Malinowski 21 lutego 2024

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

Zobacz również:

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 16 stycznia 2024

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

inf. pras. Kraków Airport 05 stycznia 2024

Nowe wozy strażackie dla LSRG Kraków-Balice

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Prawo i polityka

CPK: Znamy oferty w przetargach na audyt

Łukasz Malinowski 21 lutego 2024

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Pasażer i linie lotnicze

Radom: Itaka skasowała Kretę. Szybszy koniec lotów do Egiptu

Mateusz Kieruzal, wsp. Ł. Malinowski 19 lutego 2024

Zobacz również:

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair. Rekordowe przewozy w Krakowie

Mateusz Kieruzal 16 stycznia 2024

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

Infrastruktura i lotniska

Baltona wraca na lotnisko w Krakowie

inf. pras. Kraków Airport 05 stycznia 2024

Nowe wozy strażackie dla LSRG Kraków-Balice

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5