Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Premier oddał spółki kolejowe, zabrał paliwowe, trzyma LOT


Wstecz Dalej

Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-06-13 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Premier oddał spółki kolejowe, zabrał paliwowe, trzyma LOT
fot. PLL LOT
Przetasowania w nadzorze nad spółkami skarbu państwa. Do ministra Adamczyka po pół roku wróciły spółki kolejowe – PKP SA, PLK i Wars. Premier Morawiecki nie zwrócił mu jednak nadzoru nad spółkami lotniczymi. Do tego krajowe koncerny paliwowe Lotos i Orlen niespodziewanie zostały odebrane ministrowi energii Krzysztofowi Tchórzewskiemu.
W ubiegłym tygodniu na liście podmiotów nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów doszło do zmian. Teoretycznie nie powinno to być zaskoczeniem – premierowi został przekazany nadzór nad spółkami w momencie rekonstrukcji rządu, ponieważ przeobrażeniu uległy nadzorujące nimi ministerstwa. Lista liczyła ponad 40 podmiotów, w tym m. in. Agencja Rozwoju Przemysłu, PKP PLK, PKP SA i Polski Fundusz Rozwoju, a także Bond Spot, Giełda Papierów Wartościowych, Grupa Azoty, PKO BP, Poczta Polska, Polski Holding Nieruchomości czy Powszechny Zakład Ubezpieczeń.

Centrum Informacyjne Rządu informowało wówczas „Rynek Infrastruktury”, że kontrola premiera nad spółkami zwykle trwa bardzo krótko z powodu konieczności „właściwego wykonywania bieżącego nadzoru właścicielskiego”. Tymczasem od rekonstrukcji minęło już pięć miesięcy. W ubiegłym tygodniu doszło do zmian na liście, ale dość zaskakujących.

Kolej wraca do ministra Adamczyka

Spod nadzoru premiera wyłączono teraz spółki kolejowe – PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Wars. Dopiero po tygodniu Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło nam, że obejmuje nad nimi nadzór. – 1 czerwca 2018 r. Prezes Rady Ministrów przekazał ministrowi właściwemu ds. transportu wykonywanie uprawnień w zakresie składania w imieniu Skarbu Państwa oświadczenia woli o objęciu akcji, w odniesieniu m. in. do spółek PKP, PKP Polskie Linie Kolejowe i Wars – poinformował rzecznik resortu Szymon Huptyś. Przez długi czas w kuluarach mówiono, że PLK może przejść pod nadzór ministra inwestycji i rozwoju Jerzego Kwiecińskiego.

Spółki lotnicze poza MI

Do Ministra Infrastruktury nie trafiły natomiast inne podmioty, które dotąd były z nim związane – w tym Poczta Polska, a także Polska Grupa Lotnicza, która niedawno złożyła wniosek o przejęcie LOT-u. Podobnie jak LOT, Polska Grupa Lotnicza pozostała pod bezpośrednim nadzorem premiera. Znajdujący się w upadłości Eurolot jest z kolei pod nadzorem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Lotos i Orlen wracają do premiera

Największym zaskoczeniem zmian dokonanych na początku czerwca był jednak powrót pod bezpośredni nadzór Premiera obu gigantów paliwowych – Orlenu i Lotosu. Dotąd nadzór nad nimi sprawował Minister Energii Krzysztof Tchórzewski.

Puls Biznesu donosi, że według nieoficjalnych źródeł przyczyną cofnięcia pełnomocnictw jest chęć zapewnienia „strategicznego nadzoru nad firmami, które przygotowują się do fuzji o kolosalnym znaczeniu dla polskiej gospodarki”. Zdaniem gazety, sprawa ma wymiar polityczny i biznesowy. Pod względem politycznym cofnięcie pełnomocnictw można odebrać jako ruch zmierzający do osłabienia ministra energii. W podobny sposób Beata Szydło, była premier, odebrała w 2017 r. Mateuszowi Morawieckiemu, wówczas wicepremierowi, nadzór nad PZU.

W politycznych kuluarach od dawna mówi się, że premier Morawiecki i minister Tchórzewski mają odmienne spojrzenia na energetykę. Różnice obejmują m.in. nastawienie do inwestorów mniejszościowych w spółkach notowanych na giełdzie. Pod względem biznesowym cofnięcie pełnomocnictw oznacza, że to premier będzie miał decydujący wpływ na kształt połączenia Orlenu z Lotosem – podsumowuje gazeta.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT poleci z Warszawy do Lublina

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci z Warszawy do Lublina

inf. pras. 12 czerwca 2018

Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK

Infrastruktura i lotniska

Michał Olszewski: Nikt nie pyta warszawiaków o CPK

Emilia Derewienko, Łukasz Malinowski 12 czerwca 2018

20 Bombardierów CSeries wkrótce trafi do Kenya Airways?

Biznes i przemysł

20 Bombardierów CSeries wkrótce trafi do Kenya Airways?

Magdalena Wosińska 12 czerwca 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5