Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pratt & Whitney: Owocna współpraca z LOT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pratt & Whitney: Owocna współpraca z LOT
fot. PLL LOT
Pratt & Whitney stale rozwija technologię silników lotniczych. Jednostki napędowe, które będą napędzać airbusy A220, które zamówiły Polskie Linie Lotnicze LOT, mają mieć wydłużony czas pracy „na skrzydle”. – To ważny aspekt i wiemy, że LOT doceni wydłużenie czasu pracy silnika – wyznała na VIII Kongresie Rynku Lotniczego Mary Prettyman, dyrektor marketingu ds. silników komercyjnych w Pratt & Whitney.

LOT wybrał Airbusa – i to właśnie francuski producent będzie dostawcą samolotów o zasięgu regionalnym. Polskie linie odbiorą do 84 airbusów A220. Pierwsze 40 samolotów z pewnego już zamówienia – narodowy przewoźnik zagwarantował sobie prawo domówienia 44 maszyn – ma zostać podzielone po połowie pomiędzy wersje A200-100 (125 miejsc) i A220-300 (149 foteli).

LOT długo zwlekał z decyzją, a jedną z przyczyn były obecne problemy z silnikami Pratt & Whitney, które napędzają airbusy A220 i A320/1neo. Samoloty o wąskim kadłubie nowej generacji napędzają odpowiednio silniki PW1500G i PW1100G. Oba typy jednostek napędowych podlegają podobnym wyzwaniom w zakresie kontroli i konserwacji, a problemy produktów Pratt & Whitney trwają praktycznie od ich rynkowego debiutu.

Efektywność ekonomiczna

Amerykańska firma jest „niezwykle dumna” z bycia dostawcą silników do nowych samolotów, które będą dołączać do floty polskiego flagowca, począwszy od pierwszej połowy 2027 roku. – Z niecierpliwością czekamy na świetlaną przyszłość współpracy Pratt & Whitney z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT – wyznała na VIII Kongresie Rynku Lotniczego Mary Prettyman, dyrektor marketingu ds. silników komercyjnych w Pratt & Whitney.

Silnik turbowentylatorowy z przekładnią ma wiele zalet, a „architektura przekładniowa stanowi przełom dla rynku samolotów wąskokadłubowych”. Silniki PW1500G gwarantują o 20 proc. mniejsze spalanie paliwa w przeliczeniu na jeden lot, jak i 25-proc. redukcję kosztów paliwa w przeliczeniu na jeden fotel. Airbusy 220 są większe od embraerów E2, dzięki czemu ekonomika operacyjna jest znacznie efektywniejsza. – Poza korzyściami paliwowymi, silniki oferują również o 75 proc. niższy ślad węglowy i 50-proc. redukcję emisji. To wszystko są ważne cechy transformacyjnej architektury branży lotniczej – wskazała Prettyman.

Proces wdrożeniowy

Od rynkowego debiutu silników GTF, Pratt & Whitney sprzedał 12 tysięcy takich jednostek napędowych. – Silniki, które dostarczamy dzisiaj, to znacznie ulepszona konfiguracja w porównaniu z wcześniejszymi dostawami. I stale wprowadzamy technologie, które wydłużają czas pracy silnika „na skrzydle” – podkreśliła dyrektor marketingu ds. silników komercyjnych. – To dla nas ważny aspekt i wiemy, że LOT doceni wydłużenie czasu pracy silnika – zaznaczyła Mary Prettyman. Michał Fijoł, prezes LOT, jednoznacznie wskazał, że „silniki muszą być naprawdę sprawne”.

Producent jednostek napędowych inwestuje w rozwój technologii silnikowej i przepustowość sieci MRO, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dla linii lotniczych, które wykryłyby wady silników. Dla Pratt & Whitney „niezwykle ważna” ma być „ścisła współpraca” z przewoźnikami. Przeprowadzamy szczegółowy i rygorystyczny proces wdrożenia jednostek napędowych, obejmujący szkolenia, dostarczanie części zamiennych i szereg działań koordynujących – wyjaśniła Prettyman. Przedstawiciele serwisu terenowego Pratt & Whitney są przydzieleni do ścisłej współpracy z LOT-em; proces wdrożeniowy jednostki napędowe został już rozpoczęty, aby „zapewnić płynne wprowadzenie silników do eksploatacji w 2027 roku”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tomasik (Katowice): Nie boimy się CPK, ale chcemy ułatwień dla cargo

Prawo i polityka

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Zobacz również:

28 proc. światowej floty z silnikami Pratt & Whitney GTF uziemione

Biznes i przemysł

28 proc. światowej floty z silnikami Pratt & Whitney GTF uziemione

Piotr Bożyk 03 sierpnia 2025

FAA certyfikowała silniki PW GTF Advantage dla rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Iran podrobił łopatki silników Pratt & Whitney!

Biznes i przemysł

Iran podrobił łopatki silników Pratt & Whitney!

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Tomasik (Katowice): Nie boimy się CPK, ale chcemy ułatwień dla cargo

Prawo i polityka

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Zobacz również:

28 proc. światowej floty z silnikami Pratt & Whitney GTF uziemione

Biznes i przemysł

28 proc. światowej floty z silnikami Pratt & Whitney GTF uziemione

Piotr Bożyk 03 sierpnia 2025

FAA certyfikowała silniki PW GTF Advantage dla rodziny A320neo

Biznes i przemysł

Iran podrobił łopatki silników Pratt & Whitney!

Biznes i przemysł

Iran podrobił łopatki silników Pratt & Whitney!

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij