Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?
fot. Pratt & Whitney
Obecne wady silników Pratt & Whitney są jednym z powodów, przez które Polskie Linie Lotnicze LOT odkładały w czasie podjęcie decyzji flotowej. Narodowy przewoźnik nie chciał mieć problemów, z jakimi mierzą się m.in. airBaltic, Swiss International Air Lines i Wizz Air.

W czasie paryskiego Air Show, że deliberacja operatora znad Wisły nad dostawcą samolotów regionalnych dobiegła końca. LOT wybrał Airbusa, który dostarczy polskiemu przewoźnikowi do 84 airbusów A220. Pierwsze 40 samolotów z pewnego zamówienia – Polskie Linie Lotnicze LOT zagwarantowały sobie prawo domówienia 44 maszyn – ma zostać podzielone po połowie pomiędzy wersje A200-100 (125 miejsc) i A220-300 (149 foteli).

LOT długo zwlekał z decyzją – w mediach co jakichś czas pojawiały się wypowiedzi (np. Macieja Laska, wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK), że narodowe linie lotnicze są bliskie wyboru producenta i złożenia wiążącego zamówienia. W czasie Kongresu Rynku Lotniczego, zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Michał Fijoł, prezes LOT-u, wskazał jeden powodów późniejszego podjęcia decyzji.

Były to obecne problemy airbusów A220 i A320neo z jednostkami napędowymi. Samoloty o wąskim kadłubie nowej generacji napędzają odpowiednio silniki PW1524G i PW1100G. Oba typy jednostek napędowych podlegają podobnym wyzwaniom w zakresie kontroli i konserwacji, a problemy produktów Pratt & Whitney trwają praktycznie od ich rynkowego debiutu.

– Airbus wie doskonale, że samoloty mają być dostarczone na czas, razem z silnikami Pratt & Whitney. Silniki mają być naprawdę sprawne. To jest jedyna korzyść opóźnienia kontraktu; mieliśmy zaplanowane w strategii zawarcie umowy wcześniej, a dostawy były wstępnie zaplanowane na 2026 rok – wyznał Michał Fijoł, wskazując, że zmianie uległa w ten sposób dynamika wzrostu. – Dobra strona przesunięcia kontraktu to fakt, że Pratt & Whitney deklaruje, iż pakiet advantage – który zostanie wprowadzony w nowych silnikach – będzie działał właściwie od roku 2027 – zaznaczył prezes Polskich Linii Lotniczych LOT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Prawo i polityka

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Redakcja/inf. pras 11 września 2025

Więcej lotów, mniej opóźnień. Tak upłynęło lato w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Operacja „Powstający Lew” zniweczyła zyski El Al

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Flota LOT na otwarcie CPK. Blisko 140 samolotów, w tym prawie 30 Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Flota LOT na otwarcie CPK. Blisko 140 samolotów, w tym prawie 30 Dreamlinerów

Rafał Dybiński 11 września 2025

Smaki z Gwiazdką Michelin w LOT Business Class

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Stavanger

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Stavanger

Mateusz Kieruzal 03 września 2025

Pozostałe z wątku:

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Prawo i polityka

Ograniczenie ruchu lotniczego we wschodniej części Polski

Redakcja/inf. pras 11 września 2025

Więcej lotów, mniej opóźnień. Tak upłynęło lato w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Operacja „Powstający Lew” zniweczyła zyski El Al

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Flota LOT na otwarcie CPK. Blisko 140 samolotów, w tym prawie 30 Dreamlinerów

Biznes i przemysł

Flota LOT na otwarcie CPK. Blisko 140 samolotów, w tym prawie 30 Dreamlinerów

Rafał Dybiński 11 września 2025

Smaki z Gwiazdką Michelin w LOT Business Class

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Stavanger

Pasażer i linie lotnicze

LOT poleci do Stavanger

Mateusz Kieruzal 03 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij