Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PPL sprzeda udziały w Kraków Airport? Lotnisko chce tylko rozwoju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PPL sprzeda udziały w Kraków Airport? Lotnisko chce tylko rozwoju
fot. Kraków Airport
Sprzedaż udziałów w lotniskach regionalnych, w tym w Kraków Airport, gdzie PPL mają 76 proc. udziałów, jest jedną z rozważanych opcji przy sfinansowaniu budowy CPK. Aktualna wartość udziałów krakowskiego portu nie jest znana, a prezes lotniska w Balicach chce jednego: zachować constans w rozwoju. – Jest to w interesie zarówno kraju, jak i regionu oraz miasta – wskazuje Łukasz Strutyński.

Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono, że PPL mają objąć 49 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko. Pozostałe 51 proc. ma zostać w rękach CPK. PPL nie dysponuje jednak kwotą dziewięciu miliardów złotych, aby wyłożyć ją na nabycie udziałów, więc rozpoczęły się prace nad sposobem sfinansowania inwestycji. Marcin Danił, członek zarządu PPL, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym wyznał, że wśród dostępnych na stole opcji są m.in.: finansowanie dłużne, ale także sprzedaż udziałów w lotniskach regionalnych. Operator Lotniska Chopina chciałby także otrzymać dywidendę od zysków regionów, a zwłaszcza krakowskiego lotniska, która od kilku lat dywidend nie wypłaca.

PPL jest największym udziałowcem w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II w Krakowie, posiadając 76 proc. udziałów. Ruch pasażersko-operacyjny lidera wśród lotnisk regionalnych rośnie, małopolski port planuje także kolejne inwestycje infrastrukturalne, które pozwolą na bezproblemową obsługę ruchu w kolejnej dekadzie, więc wartość udziałów jest wysoka, choć krakowskie lotnisko nie zna dokładnej wartości. – Nie dysponujemy aktualną wyceną wartości MPL Kraków-Balice. Taka wycena nie była robiona od kilkunastu lat, w związku z czym nie mogę rzetelnie oszacować wartości udziałów poszczególnych udziałowców – wskazuje Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.

Dla kierownictwa małopolskiego portu lotniczego kluczowe nie są ewentualne zmiany struktury własnościowej spółki lotniskowej, a zachowanie constansu w rozwoju Balic. – Jestem przekonany, że niezależnie od tego, czy kiedykolwiek ta struktura się zmieni, właściciele zawsze będą robić wszystko, by nasze lotnisko mogło się rozwijać, bo jest to w interesie zarówno kraju, jak i regionu oraz miasta – zaznacza prezes.

Rozwój portu w Krakowie jest na świecie zauważalny, a świadczy o nim ostatni raport Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (Airport Council International), w którym lotnisko Kraków-Balice zostało uznane, w kategorii dużych portów lotniczych, za najszybciej rozwijające się w Europie. – Wierzę, że właściciele zawsze swoimi działaniami będą wzmacniać naszą pozycję – konkluduje Strutyński.

Kraków Airport jest jeszcze przed publikacją wyników finansowych za rok 2024. Zysk netto powinien zamknąć się w kwocie około 200 milionów złotych, czyli wyższej niż wypracowała działalność w roku 2023, kiedy zarobek „na czysto” wyniósł 147,6 miliona złotych. Czy lotniskowa spółka wypłaci Polskim Portom Lotniczym z tytułu posiadanych udziałów dywidendę jeszcze nie wiadomo. – O wypłacie dywidendy i jej wysokości zdecyduje zgromadzenie wspólników – stwierdza Łukasz Strutyński.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Infrastruktura i lotniska

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Roman Czubiński 29 maja 2025

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala! [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala! [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 28 maja 2025

Tusk: Przy budowie CPK będą preferowane polskie firmy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

Pasażer i linie lotnicze

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

KLM 16 maja 2025

Kraków: Przewodniczącego rady nadzorczej brak, ale jest nowy członek

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Program grantowy "Blisko lotniska"

Pasażer i linie lotnicze

Kraków: Program grantowy "Blisko lotniska"

Kraków Airport 19 marca 2025

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Infrastruktura i lotniska

Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania

Roman Czubiński 29 maja 2025

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala! [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura i lotniska

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala! [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 28 maja 2025

Tusk: Przy budowie CPK będą preferowane polskie firmy

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

Pasażer i linie lotnicze

KLM-em z Krakowa do Amsterdamu już od 10 lat

KLM 16 maja 2025

Kraków: Przewodniczącego rady nadzorczej brak, ale jest nowy członek

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Program grantowy "Blisko lotniska"

Pasażer i linie lotnicze

Kraków: Program grantowy "Blisko lotniska"

Kraków Airport 19 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij