Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PPL: Ryanair powinien w Modlinie płacić stawkę rynkową

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PPL: Ryanair powinien w Modlinie płacić stawkę rynkową
fot. Michał Szymajda
Ryanair nie może się porozumieć z zarządem modlińskiego portu lotniczego w sprawie nowej, długoletniej umowy. Polskie Porty Lotnicze uważają, że irlandzkie linie lotnicze prowadząc „swoją narrację” chcą wywrzeć presję, aby osiągnąć cel, jakim jest rozbudowa infrastruktury lotniskowej w Modlinie. Byłoby to dla linii bardzo korzystne. Zdaniem PPL, który zaprasza linie lotnicze do Radomia, Ryanair powinien w Modlinie ponosić rynkowe stawki opłat.

Pod koniec września wygasa 10-letnia umowa zawarta między ówczesnym zarządem portu lotniczego w Modlinie, a tanimi liniami lotniczymi z Irlandii. Wolumen przewożonych przez Ryanaira pasażerów (ponad trzy mln rocznie) pozwala przewoźnikowi na ponoszenie najniższej możliwie opłaty za każdego obsłużonego pasażera. Jest to pięć złotych.

– Polski rynek lotniczy ma olbrzymi potencjał wzrostu. Już w 2019 roku w Polsce obsłużyliśmy prawie 50 mln pasażerów, potem pandemia COVID-19 i konflikt w Ukrainie znacząco ograniczyły ruch na całym świecie, co oczywiście przełożyło się na wyniki także polskich lotnisk. Jednak to już za nami. Według prognoz, w tym roku przekroczymy ten próg, a w następnych latach czekają nas kolejne wzrosty. Ryanair ma oczywiście swoją narrację, która ma wspierać ich stanowisko w negocjacjach. Podwojenie ruchu wiązałoby się z olbrzymimi inwestycjami, na których zyskałby tylko Ryanair – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Piotr Rudzki, główny specjalista ds. komunikacji w PPL-u.

Indywidualna narracja

W całym ubiegłym roku niskokosztowe linie przewiozły do i z Modlina 3,1 mln pasażerów. Nawet nie odejmując od tej liczby podróżnych obsłużonych przez Air Moldovę, Mazowiecki Port Lotniczy z tytułu obsłużonych przez Ryanaira pasażerów otrzymał ponad 15 mln złotych, co uwzględniając obecne warunki mikro- i makrogospodarcze, nie pozwala na prowadzenie działalności rentownej. Rok 2022 został zamknięty ze stratą netto w wysokości 348,9 tys. złotych.

Pat negocjacyjny trwa, a tracą na tym w dużej mierze pasażerowie, dla których lotnisko w Nowym Dworze Mazowieckim jest portem pierwszego wyboru. Ryanair zdecydował o anulacji lotów do 10 destynacji. Oprócz tego, zostanie zredukowana liczba lotów do 13 kolejnych miast. Polskie Porty Lotnicze S.A. (PPL) uważają, że irlandzkie linie prowadząc „swoją narrację” chcą osiągnąć tylko dobre dla nich cele, takie jak np. rozbudowa niskim kosztem terminala. PPL jest jednym z udziałowców modlińskiego portu lotniczego i nie chce wypowiadać się do ostatniej decyzji Ryanaira. – Jako udziałowiec liczymy, że zarządowi modlińskiego portu uda się zawrzeć umowę na warunkach rynkowych, które pozwolą na dalszy rozwój Lotniska Warszawa-Modlin – wskazał Rudzki.

Taniej w Radomiu?

Zdaniem zarządzających Lotniskiem Chopina oraz portami lotniczymi w Radomiu i Zielonej Górze niskobudżetowy przewoźnik powinien, tak jak inni przewoźnicy, ponosić rynkowe stawki opłat. – Ryanair powinien płacić stawkę na warunkach rynkowych, która pozwoli lotnisku w Modlinie funkcjonować bez strat i tak, by miało zapewnione środki na bieżące naprawy i remonty infrastruktury, z której korzysta głównie Ryanair – powiedział w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Piotr Rudzki, główny specjalista ds. komunikacji w PPL-u. Ryanair, latając z Lotniska Chopina i przewożąc w zeszłym roku taką liczbę pasażerów, bez odliczenia oferowanych zniżek, zapłaciłby prawie 271 mln złotych. Nic dziwnego, że Ryanair chciał swój rozwój na Mazowszu oprzeć wyłącznie o port w Nowym Dworze Mazowieckim.

Polskie Porty Lotnicze są powściągliwe w słowach na temat ograniczenia oferty przez Ryanaira w Modlinie. Redukcja oferty irlandzkich linii w Modlinie nie oznacza, że PPL będzie starał się w jakiś sposób zachęcić linie do pojawienia się w Radomiu. Przewoźnik, jeśli rozpocząłby operowanie do i z Sadkowa, nie może liczyć na uzyskanie jakichś dodatkowych zachęt (np. zniżek opłat). – PPL nie planuje dodatkowych zachęt – stawki dla przewoźników na Lotnisku Warszawa-Radom są jawne i ogólnie dostępne. Każdy przewoźnik może na równych warunkach korzystać z naszego portu – podkreślił Rudzki, dodając, że „rozwój portu w Radomiu nie zależy od decyzji podejmowanych przez linię Ryanair względem Modlina”.

Zyska Lotniska Chopina?

Redukcja oferowania Ryanaira wpłynęła na uzyskanie przez Lotnisko Chopina nowej trasy do Manchesteru. Irlandzkie linie otrzymały od Airport Coordination Limited – koordynatora slotów w porcie im. Fryderyka Chopina – aż osiem tys. praw na start i lądowanie, lecz nie skorzystały z nich, uzasadniając swoją decyzję brakiem pewności otrzymania tych slotów w przyszłorocznym sezonie letnim. Tak duża liczba slotów pozwoliłaby na uruchomienie z Lotniska Chopina lotów na 14 nowych trasach. Gdyby Ryanair zdecydował o ich przyjęciu slotów, boeingi 737-800NG latałyby do Ammanu, Belfastu, Bristolu, Dublina, Kopenhagi, Kowna, Londynu-Stansted, Manchesteru, Paryża-Beauvais, Pizy, Rzymu-Ciampino, Salonik i Wenecji-Treviso.

Piotr Rudzki nie zgadza się ze słowami, że Lotnisko Chopina otrzymało loty do Manchesteru zamiast Modlina. – Zgodnie z danymi dostępnymi PPL, Ryanair zawnioskował na sezon zimowy o 12 slotów na rejsy na trasie Warszawa – Manchester – Warszawa. Oznacza to dokładnie po sześć rejsów w jedną i drugą stronę. W tym kontekście ciężko jest nam mówić o przeniesieniu trasy z Modlina, który obecnie tyle rejsów obsługuje w dwa tygodnie – podkreślił Rudzki. Zdaniem PPL „przepustowość stołecznego portu zbliża się do wyczerpania”, a operator Lotniska Chopina nie będzie stosował żadnych dodatkowych zachęt, aby linie pojawiły się w Warszawie i zaoferowały utraconą przez Modlin podaż. – Za to wszystkich chętnych zapraszamy serdecznie do Radomia – podsumował Rudzki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

Pasażer i linie lotnicze

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

inf. pras. 15 listopada 2023

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Pasażer i linie lotnicze

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

inf. pras. Air France-KLM 13 listopada 2023

Zobacz również:

PPL: Dostrzegamy szanse biznesowe portu Szczecin-Goleniów

Infrastruktura i lotniska

PPL: Dostrzegamy szanse biznesowe portu Szczecin-Goleniów

Redakcja 08 listopada 2023

PPL i Podlaskie powołają zespół roboczy lotniska Krywlany

Infrastruktura i lotniska

PPL i Podlaskie powołają zespół roboczy lotniska Krywlany

Redakcja/inf. pras. 23 października 2023

PPL stara się o dofinansowanie na inwestycje na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

Pasażer i linie lotnicze

90 lat Air France. Szyk, elegancja i legendarny Concorde

inf. pras. 15 listopada 2023

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Pasażer i linie lotnicze

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

Biznes i przemysł

Air France-KLM inwestuje w produkcję SAF w USA

inf. pras. Air France-KLM 13 listopada 2023

Zobacz również:

PPL: Dostrzegamy szanse biznesowe portu Szczecin-Goleniów

Infrastruktura i lotniska

PPL: Dostrzegamy szanse biznesowe portu Szczecin-Goleniów

Redakcja 08 listopada 2023

PPL i Podlaskie powołają zespół roboczy lotniska Krywlany

Infrastruktura i lotniska

PPL i Podlaskie powołają zespół roboczy lotniska Krywlany

Redakcja/inf. pras. 23 października 2023

PPL stara się o dofinansowanie na inwestycje na Lotnisku Chopina

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5