Polskie Porty Lotnicze S.A. opublikowały raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony” – kompleksową analizę roli lotnisk w rozwoju gospodarczym i społecznym kraju. Dokument, oparty na twardych danych i uznanej metodyce, pokazuje lotniska jako bieguny wzrostu i stanowi praktyczną mapę działań dla administracji, samorządów i biznesu.
Opracowanie przygotowane przez PPL S.A. we współpracy z ekspertami ZDG TOR szczegółowo pokazuje, jak sieć polskich lotnisk oddziałuje na gospodarkę i życie społeczne regionów. PPL prezentuje szerokie spojrzenie na porty lotnicze — nie tylko jako infrastrukturę, lecz jako dynamiczne ekosystemy rozwoju, w których każdego dnia powstają rozwiązania przekładające się na wyższą jakość usług i trwały wzrost konkurencyjności regionów. Raport wyznacza kierunki decyzji inwestycyjnych i organizacyjnych dla całego systemu lotnisk.
W 2024 r. porty lotnicze w Polsce rosły dwa razy szybciej niż średnia europejska, a wygenerowały łącznie 57,9 mld zł wartości dodanej brutto(WDB) dla polskiej gospodarki, z czego 48,2 mld zł to efekt katalityczny (turystyka, inwestycje, cargo). W 2025 roku ta różnica się powiększa – w pierwszym półroczu, zgodnie z danymi ACI Europe, ruch lotniczy w Polsce rośnie 3,5 szybciej niż lotniska w UE.
– Transport lotniczy to dziś jeden z najważniejszych impulsów rozwojowych Polski - przyciąga inwestycje, wspiera handel i turystykę, zwiększa mobilność talentów oraz wzmacnia rynek pracy. Raport przygotowany przez PPL jest odpowiedzią na potrzeby branży: porządkuje fakty i daje wiarygodne liczby, które mogą stać się fundamentem nowej strategii lotniczej opartej na danych, a nie intuicjach. Dzięki temu łatwiej będzie wyznaczać priorytety inwestycyjne — od modernizacji i cyfryzacji po lepszą integrację lotnisk z innymi gałęziami transportu – podkreśla Maciej Lasek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Najważniejsze liczby z raportu
- 57,9 mld zł WDB - łączny wpływ polskich portów lotniczych na gospodarkę w 2024 r.
- 48,2 mld zł WDB - wpływ katalityczny (turystyka, inwestycje - w tym BIZ - oraz komponent cargo), czyli ponad 80% całego efektu sektora.
- 500,3 tys. miejsc pracy - łączny efekt zatrudnieniowy (bezpośredni, pośredni, indukowany i katalityczny).
- +10 500 zł PKB - przyrost produktu krajowego brutto na każdego dodatkowego pasażera rocznie.
- 4,5 proc. CAGR1 (2024–2040) – prognozowane przez ULC średnioroczne tempo wzrostu ruchu lotniczego; oznacza podwojenie liczby pasażerów w mniej niż 20 lat.
– Lotniska to dziś bieguny wzrostu – ich wpływ wykracza poza infrastrukturę. Dane z raportu pokazują, że ponad 80 proc. efektu gospodarczego to oddziaływanie katalityczne: turystyka, inwestycje i cargo. Każdy dodatkowy pasażer dokłada średnio ponad 10 tys. zł do PKB, a przy prognozowanym tempie wzrostu ruchu podwoimy liczbę pasażerów w niecałe dwie dekady. Naszą ambicją jako PPL jest wykorzystać ten potencjał systemowo: wzmacniać przepustowość i jakość usług, rozwijać ruch, na którym nam najbardziej zależy czyli ruch hubowy. To konkretna mapa działań, która buduje przewagę konkurencyjną regionów i całej gospodarki – mówi Adam Sanocki, członek zarządu PPL S.A. ds. strategii i marketingu.
Metodyka analizy
Raport opiera się na podejściu zgodnym ze standardami ACI Europe, uwzględniając cztery kanały oddziaływania lotnisk na gospodarkę: bezpośredni (działalność portów i miejsc pracy w lotniskach), pośredni (łańcuch dostaw dla lotnictwa), indukowany (wtórne wydatki gospodarstw domowych zatrudnionych w branży) oraz katalityczny (turystyka, inwestycje, w tym BIZ oraz cargo). Obliczenia wykonano z użyciem modelu przepływów międzygałęziowych (input–output) na danych GUS potwierdzając statystycznie istotny związek między wzrostem liczby pasażerów a wzrostem PKB.
Pełna wersja dokumentu jest dostępna tutaj:
Raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony”.